Åter igen ett fall där en färdtjänstsresenär blir avsläppt på fel adress.
Tänker just nu på artikeln om Willy Boström, 86 år, och de två dementa damerna. Det kunde lika gärna drabbat en utvecklingsstörd, en mycket osäker person eller ett funktionshindrat barn som skulle till skolan.
Det här händer på de flesta håll i vårt land. Lika oförsvarbart var det än händer.
Är det, som i de flesta fall, chauffören som fått fel adress och hjälpbehov av beställningscentralen via växeln? Det här innebär att personer som inte kan reda ut en sådan här situation själva skulle behöva ledsagare för att åka till daglig verksamhet, dagavdelning, skola med mera. Vad skulle sådan ledsagning kosta kommunerna?
Är det en olämplig färdtjänstchaufför som förstör anseendet av de flesta trevliga, hjälpsamma och ansvarstagande chaufförerna som reder ut massor med fel och problem? Vilka är ansvariga för att sådant här inte ska ske? Misstag kan alltid ske men det här med fel adress är inte ovanligt.
Trygghetslarm då personen bor hemma är jättebra. Men vad gör larmet för nytta då det ligger på en hylla högt över sängen. Larmet tål vatten men tas ändå av vid tvättning av händerna i badrummet, dusch och disk. Många förstår inte när larmet får eller skall användas. Korrekt information har lämnats och personerna har svarat ja men har/kan/förstår inte hur de ska ta till sig informationen även om det först verkar så.
Det är många främst bland våra äldre som har trygghetslarm där det bara gör delvis eller ingen nytta.