På Fria Intermiliaskolan har läxor ett syfte. Läxor ges när det bedöms som nödvändigt och som hjälp för elever att lära och tillägna sig nödvändiga kunskaper, samt som repetition, till exempel i matematik.
Skolan erbjuder läxhjälp till enskilda elever efter ordinarie skoltids slut, då elever i skolans bibliotek i lugn och ro och under handledning gör sin läxa och därefter helt kan ägna sig åt sina fritidsintressen när de kommer hem. Tvärt emot vad insändaren ”Detta tjat om läxor…” (MVT den 12 september) ger intrycket av, är det många föräldrar som vid föräldramöten tar upp just läxläsning som en punkt på agendan och undrar varför inte eleverna får mer läxor.
Föräldrar upplever ofta det som en meningsfull och konstruktiv samvaro med sitt barn att sitta en stund på kvällen och hjälpa dem med läxorna. Det är ett aktivt deltagande på ett konkret plan som speciellt yngre barn verkar uppskatta.
Något tjat på barnen förekommer inte på vår skola och borde heller inte förekomma i hemmet…
Det har väl knappast undgått någon att det stramas upp i skolans värld under nuvarande skolministern.
Vad som är synnerligen viktig är att så tidigt som möjligt grundlägga rutiner inför framtida studier, det vill säga att göra det till en naturlig del av sin kvällstid att ge sitt skolarbete en extra tanke. Kanske är det ett prov man ska läsa till eller en läxa som ska göras.
Unga människor i dag har många intressen och lever ofta i nuet.
Men skolarbetet och tanken på framtiden borde vara och göras till en naturlig del av deras tillvaro och inte ses som något nödvändigt ont.
Till detta behöver de ofta föräldrarnas hjälp…
Magnus Alex
speciallärare