Regeringen föreslår en helt obegränsad bensin- och dieselskattehöjning. Till att börja med höjs bensinskatten med 55 öre litern och dieselskatten med 60 öre. Detta är ett direkt svek från Socialdemokraterna som i valrörelsen lovade att inte röra bensinskatten.
Sveket är dock inte begränsat till bara 55 och 60 öre. Enligt regeringen Löfven ska bränsleskatterna räknas upp med konsumentprisindex plus 2 procent varje år. Med en årlig uppräkning på fyra procent ökar skatten med hela 48 procent på tio år!
Skattesignalerna Löfvens regering är tydliga. Sluta jobba, för nu blir det dyrare att både jobba och att köra dit. Ökade reskostnader minskar dessutom den tillgängliga arbetsmarknaden eftersom det blir dyrare att ta jobb på annan ort.
Vill Löfven satsa på jobben borde bilskatterna istället halveras. I dag betalar vi bilister nästan 40 miljarder mer i bilskatter än vad som går till väginvesteringar, vägunderhåll och för att täcka miljö- och olyckskostnader. Detta enligt nya data från VTI om vad olika trafikslag kostar. Riksdagen har beslutat att skatter och avgifter ska vara motiverade av samhällsekonomiska skäl så istället för att höja med 50 procent de kommande tio åren borde skatten halveras redan nu.