Den delen som finns på andra sidan av kanalen måste finnas med när Motalas historia ska belysas. Den historiska delen börjar vid gamla Folkets Hus och omfattar också området från järnvägen ner till kanalen bland annat Ringen-fastigheten. Det var i det här området som grunden till Motalas utveckling lades genom i många fall ideellt arbete, som gärna glöms bort. Jag ser inte plåtverkstaden som enda alternativ för museiverksamhet, jag tror att Lokverkstaden är ett bättre alternativ, lämpligare lokal och när det gäller kostnader billigare att i ordningställa för museiverksamhet. Det är slöseri att denna vackra byggnad står outnyttjad nio månader om året. Eventlokaler finns det många i kommunen som kan nyttjas hela året.
En annan fråga som diskuterats är Coop:s etablering i Motala. Många tycker att den liknar en lada, det är en av många kommentarer.
Gör ett besök vid Verkstadstorget och dess omgivning, där finns silverglänsande kuber, ladliknande byggnader. Bra att kommunstyrelsen tagit beslut att ge tillstånd för byggandet av Coop:s lokal.
Det behöver även klargöras vilken roll Tillväxt Motala har gentemot den politiska organisationen, och var besluten ska fattas. Nu kan man tydligen gå till Tillväxt Motala och beställa en plan över Linden eller begära att en utbildning startas för att tillfredsställa den egna hobbyverksamheten. Vad ska vi ha politiker till när det finns andra vägar att utnyttja?