Bristerna har blivit uppenbara när man jämför med den nyasfalterade riksväg 50 genom Motala med Motalabron och vidare mot Mjölby. Endast tre veckor efter att Trafikverket tog över Metallvägen fick den en ny slitbanebeläggning förra veckan. Nu är bristerna på de omkringliggande kommunala gatorna än mer uppenbara.
Något hopp om förbättring under nästa år finns det tyvärr inte.
Under 2014 anslår Solidariskt Motala i sin budget endast två miljoner kronor till gatubeläggningar.
Som jämförelse anslår Allians för Motala tio miljoner kronor i sin budget för nästa år.
Om man jämför budgeterna för de kommande tre åren 2014-2016 blir skillnaderna ännu större. Solidariskt Motala anslår totalt sex miljoner kronor, medan Allians för Motala anslår 36 miljoner kronor till planerade gatubeläggningar. Det eftersläpande gatuunderhållet beräknas till minst 65 miljoner kronor.
Om knappt ett år är det val. Då har väljarna två tydliga alternativ att välja på. Antingen att rösta på Solidariskt Motala och förfallet av våra gator och cykelvägar fortsätter med ytterligare kapitalförstöring som följd och där kommande generationer får bekosta det växande underhållsberget.
Alternativet är att Allians för Motala får ansvar för gatorna efter nästa val och att vi påbörjar en långsiktig och konsekvent restaurering av våra gator och cykelvägar och därmed hejdar den pågående kapitalförstöringen. Motalaborna har två tydliga alternativ att välja mellan när det gäller gatornas framtida standard, liksom man har haft även vid tidigare val.
↔gruppledare Motala