Skälet till detta är en strejkande hiss i det hus jag bebor. Vi är säkert nära hundra boende i höghuset på Nedre Borgmästargatan 9 i Gamla stan, varav huvuddelen är gamla människor med behov av rollator för att ta sig fram. Denna eländiga hiss drabbas ofta av stopp och det är samma problem varje gång.
Hur ska vi – rörelsehindrade – ta oss ned till entrén då hissen är ur funktion. Dessutom finns inte nödnumret i hissen.
Så tillbaka till händelsen julaftonen; Jag skulle fira jul med dotter och svärson och hade beställt färdtjänst. Den kom till 11.15 julafton, men hissen var då ur funktion och trots hjälp från boende från samma våning kom ingen i kontakt med Platens ¿fastighets– och störningsjour, så jag fick ge upp tanken på ett julfirande tillsammans med anhöriga. Någon fick kontakt med Securitas och de meddelade att de inte har något avtal längre med Platen. Hur många fler som satt fast denna julafton vet jag ej.
Jag trodde givetvis att det skulle ordna sig snart, men icke. Juldagen kom och hissen fungerade fortfarande inte. Nu började anhöriga agera. De ringde givetvis till jourtelefonen och fick efter lång väntan besked om att anmälan gjorts klockan 15.00 på julafton. Hur många timmar hade hissen då varit ur funktion vet jag inte. På juldagens eftermiddag fick anhöriga tag i larmnumret och ringde detta nummer. Numret finns högt upp i varje hiss. De svarade först att de inte visste vad det var för hus. Senare ringde de upp och sa att de fick larmet cirka klockan 15.00 på julafton.
På frågan om varför de inte prioriterar ett höghus fullt med gamla människor oförmögna att gå i trappor kunde de inte svara på. Men däremot fick inte reparatören jobba längre än klockan 21.30, på grund av EU-direktiv.
Först på eftermiddagen på juldagen kom han till Motala och ”mitt höghus.” Cirka klockan 16 på juldagen blev jobbet klart och hissen fungerar. Jag tycker att Motala kommun och stiftelsen Platens ledning borde ta sig en funderare över hur informationen skall förbättras och kanske se till att jourtelefonen kompletteras med ett telefonnummer där det finns någon i andra ändan som förstår ordet jour och kanske förstår vilka konsekvenser det kan få om inte människor kan komma ut eller in till människor i ett höghus vid hastigt uppkomna situationer.
Sedan detta skrivs har Securitas bekräftat att de har ett avtal med Platen. Men vi boende har fått en mängd olika besked, bland annat att det över huvud taget inte kommit något larm från de boende, vilket är fel.
Nu tycker jag att representanter från de inblandade sätter sig ned och arbetar fram tydliga direktiv hur vi ska göra vid hissavbrott.
G.S.