Men, vore det inte på sin plats att ge de besökande ett första positivt intryck när man kommer till vår stad.
Inom marknadsföringen finns en enkel tumregel om de första 60 sekunderna, misslyckas man att göra ett gott intryck under den tiden så hjälper ingenting för att rätta till det intryck den besökande har fått, och du får aldrig en andra chans.
När någon kör in i Motala och kommer från Borensberg, möts först besökaren av en steril rondell, ganska vanskött. På grässlänten till vänster där det tidigare fanns en plantering finns ingenting längre. När besökaren sedan fortsätter in på Östermalmsgatan kommer nästa sterila rondell där ogräset frodas vid de olika trafikdelarna.
Svaret från ansvariga på det här, blir säkert som vanligt, en hänvisning till en ansträngd kommunal ekonomi, vilket jag också har full respekt för, men som inte är ett hållbart argument. Varför kan andra städer göra något som inte vi kan? Ett exempel är Norrköping stad, som alltid varit ett föredöme när det gäller att dekorera stadens infarter och grönområden både sommar och vintertid. Där har de också försökt med nya grepp, som sponsring via näringslivet, som tack vare dem ett år under hela december lyste upp staden med levande ljus. Detta är tydligen fullt möjligt att göra, utan att bryta mot några bestämmelser i kommunallagen.
Vi som bor i Motala är stolta över vår stad, och vi är väl medvetna om alla de värden som finns i vår stad. Men för att ge staden en attraktion, är det viktigt att vi marknadsför den, inte bara genom braskande affischer vid våra infarter, vi måste också visa att vi lever upp till detta budskap hela vägen. Att fräscha upp våra infarter är en del i detta arbete, och något som jag vill påstå inte är allt för kostnadskrävande.