Svar på "Tung vår i Motalas skolor", 22/4.
I en insändare den 22 april beskrev Karin Häggström, som representant för Lärarförbundet, att det är en tung vår på många enheter i Motala kommun. Särskilt angavs tre beslut som fattats i bildningsförvaltningen under våren som betungande för Lärarförbundets medlemmar: borttagandet av särskilda undervisningsgrupper, omorganisationen av elevhälsan samt fortsättningen på karriärlärartjänsterna.
Skolan ska enligt skollagen se till att alla elever utvecklas så långt som möjlighet utifrån sina förutsättningar. Att placeras i särskild undervisningsgrupp, SU-grupp, kan få negativa effekter på elevernas skolresultat. En rapport från Skolinspektionen visar att elever i SU-grupper ofta har anpassad studiegång, vilket begränsar elevens möjligheter att bli behörig till gymnasiet. Särlösningar har en tendens att bli permanenta insatser som cementerar en negativ självbild. Denna elevgrupp ska inte placeras i särskilda grupper. De ska vara kvar på sina hemskolor och ha de bästa pedagogerna. I varje hemskola ska det finnas en plats där eleven kan få det extra stöd och den trygga miljö den behöver, ”det trygga boet”. Att ta bort de särskilda undervisningsgrupperna handlar inte om minskade resurser utan om en omfördelning av resurser med syfte att förbättra för alla elever. Den nuvarande personalen i SU-grupperna ska framöver fördelas till de skolor eleverna tillhör.
Lärarna i våra grundskolor har hög kompetens och är vana att hantera olika situationer. Elevhälsan står dessutom redo att handleda personalen ute på skolorna. Vi arbetar även aktivt för att höja grundkompetensen hos all personal i grundskolan. Det finns idag flera lärare som vill läsa till specialpedagoger och speciallärare. Det vill vi uppmuntra genom att ge dem möjlighet att studera på arbetstid. Nu är det sex lärare som påbörjat specialpedagog/speciallärarutbildning och till hösten ytterligare fjorton lärare.
Oro är naturligt vid omorganisation men omorganisation är också nödvändigt för att förbättra. Avsikten med omorganisationen av elevhälsan är att hjälpen och stödet till verksamheten och framför allt eleverna ska bli bättre. Elevhälsan kommer att arbeta mer klassrumsnära än tidigare och huvudregeln är att eleven ska få hjälp direkt i klassrummet. För att det ska vara möjligt måste det finnas specialpedagog/speciallärarkompetens på alla skolor. Idag åker specialpedagogerna runt på flera skolor och får inte chans att lära känna verksamheten på djupet. De stora skolorna kommer att ha egna specialpedagoger. Åtta specialpedagoger blir kvar på elevhälsan centralt.
En omfattande utredning av förstelärartjänsterna i Motala kommun har genomförts med avsikt att förbättra och göra dessa tjänster likvärdiga. Utredningen visar att det finns ett behov av tydlighet i processen och att skapa legitimitet för förstelärarna. Alla på skolan ska veta vilka som är förstelärare och vad de har för uppdrag. I och med omformningen kommer några förstelärare att sluta medan andra får chansen att ta sig an detta utvecklingsuppdrag.
Arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare är ständigt pågående. Under våren har bland annat ett friskvårdsbidrag på 1 500 kronor införts som ett led i detta. Mina förhoppningar är att ovanstående förändringar gör att vi går en ljus höst till mötes, för såväl personal som elever i grundskolan.
Kristina Stenvall
verksamhetschef grundskola/grundsärskola
Motala kommun