Bertil Jacobsson frågar i Corren den 8 november var bland annat Miljöpartiet står i frågan om Stångådalsbanan. Miljöpartiet i Kinda står helhjärtat bakom en upprustning och satsning på Stångådalsbanan. Det har vi framfört i flera sammanhang i media under lång tid. På senare tid har vi dessutom internt tryckt på våra partikollegor, både på regional nivå och i Linköpings kommun att stå upp för regionbanorna och vi har även vädjat till våra partikollegor på nationell nivå.
På nationell nivå har Miljöpartiet varit väldigt aktiva. Bland annat har de lagt ett förslag som går ut på att bygget av en framtida höghastighetsbana ska skötas i ett separat statligt bolag. Det skulle underlätta olika finansieringslösningar. ”Då blir det möjligt att lånefinansiera nya stambanor, vilket annars förhindras av budgetreglerna”, skriver miljöpartisterna Karolina Skog, Karin Svensson Smith och Janine Alm Ericson i en debattartikel i Dagens Industri 2017-07-12. De skriver att ”bilda ett särskilt statligt bolag för byggandet av en ny stambana för höghastighetståg och storregional pendling kan vara ett effektivt sätt att få projektet att ta fart, hålla budgetramarna och möjliggöra för nya finansieringslösningar. När Öresundsbron byggdes användes just en sådan lösning med framgång.”
Den stora poängen med förslaget är dock att med ”ett nytt bolag för byggandet av höghastighetsbanan kan Trafikverket fortsatt ägna sig åt att sköta och utveckla den befintliga järnvägen. Om de nya stambanorna tilldelas en särskild budget och egen organisation minskar risken att det tränger undan andra viktiga järnvägsinvesteringar som behöver göras.” Det skulle kunna vara lösningen och räddningen för de regionala banorna.
Betydelsen av regionbanorna får inte underskattas. Det finns många studier som visar på den stora betydelsen av regionala tågförbindelser för möjligheten att bo och arbeta utanför de stora tätorterna. Att Linköping vänder hela sitt fokus mot Stockholm och Ostlänken visar att man inte förstår att man är en del av en större helhet. Man skulle också kunna säga att istället för att vara en liten planet i utkanten av ett solsystem kan Linköping vara själva solen som mindre planeter cirklar runt. De behöver bara skifta fokus.
Vi måste klara flera fokus samtidigt för att klara anpassningen till mer klimatsmarta transporter. Ostlänken behövs som ett alternativ till flyget, men det får inte bli på bekostnad av de regionala banorna. Stångådalsbanan och övriga regionala banor bidrar med viktig matartrafik, som dessutom gör Linköping till en ännu större och viktigare station längs stambanan.
Miljöpartiet de gröna i Kinda
Pontus Wessman
Christina Karlsson
Claes Brandén
Margareta Holm