Inom reklamen finns ju en del klassiker på både budskap och formgivning där man inte tänkte till ordentligt runt alla fallgropar som kan uppstå när det man vill kommunicera av varor, tjänster, idéer når de presumtiva konsumenterna.
Man kan till exempel tycka att det inom bilvärlden skulle vara svårt att misslyckas när man så att säga bygger på en tradition och att man då skulle ta med sig de bästa bitarna och ta dessa in i framtiden. Arbeta vidare på de många sköna linjer som redan finns och utveckla dessa. Men inom bildesign så verkar det skära sig ideligen. Till en av de mest utskällda bilmodellerna hör AMC Pacer X. En bil från andra halvan av 1970-talet. Men det är klart; en del tog väl den här bilen till sina hjärtan också för smaken är bekant som baken och väldigt delad. Vilket i och för sig är stor tur. Annars skulle vår värld vara otroligt trist.
På https://fulabilar.wordpress.com begår man härliga lustmord på fula bilar i allmänhet och AMC Pacer X i synnerhet. Modellen hör verkligen till den delen av design som har drabbats av total kortslutning och man tänker när man ser bilen: ”hur tänkte de som kokade ihop det här”? Obegripligt att den kunde gå från idé till ritbord till produktion.
Men även Konsum har bidragit till kommunikationsmissarna i reklamhistorien. I slutet på 1970-talet drog man igång en kampanj på stora reklamtavlor; en bild med människor som avtecknar sig mot en horisont och med budskapet i texten: ”kom med i det glada konsumgänget”. (Kampanjen är ingen skröna – jag har bilden i en lärobok om kommunikation). Vad man inte tänkte på var att med ett par prickar över ”o-et” kunde ändra budskapet kapitalt. Men roligt blev det och mer minnesvärt med, än utan, prickar.