Ingen med en smartphone kan väl ha undgått Martin Leclérs Villfarelser de senaste åren. De gamla bilderna med en ofta motstridig och skruvad text har för länge sedan lämnat flödet för de redan invigda och blivit virala.

– I början gjorde jag det som en kul grej och lade ut det på mitt eget Instagramkonto men uppmanades att sprida det till fler så jag startade ett öppet konto, berättar Mathias Leclér om hur Villfarelser började.

I ungefär fem år har han mutat in sitt eget territorium för att med drastiska, ibland lakoniska, korta texter till gamla fotografier ändå på nåt sätt lyckas kommentera samtiden. "Humor med jävligt mycket allvar" har varit Villfarelser paroll och svärtan och mörkret är fortfarande en drivkraft.

Artikelbild

| När Villfarelser och Depressiva Döden samarbetar kan resultat bli så här.

– Jag tror att det är därför det här samarbetet har varit så bra. Vi har alla tre ett inneboende mörker och skämtar på olika sätt om det som är jobbigt. Det är ett sätt att stå ut och att stå emot, säger Mathias Leclér.

Utställningen på Arbetets Museum innehåller tre delar där Mathias Leclér är navet. Han medverkar i alla, en egen avdelning och sedan en del med vardera fotografen Per Englund och med Victor Johannesson.

– Jag letar hela tiden vägar att utvecklas och ta det vidare. Det här samarbetet är ett sätt, mitt nästa projekt är ett samarbete med en konstnär som gör oljemålningar och jag är själv nyfiken på att närma mig kollagetekniken, säger han.

Per Englund är en dokumentärt inriktad fotograf, bilderna är snapshots av samhällets skuggsidor, nedgångna miljonprogram och ensamhet. Pers bilder och Mathias textförslag skickades fram och tillbaka mellan dem.

Artikelbild

| Mathias Leclérs Instgramprojekt Villfarelser har blivit en viral succé.

– Kontrollbehovet hos varandra är ju stort och ibland föreslog jag en annan bild till Mathias text men överlag gick det väldigt smidigt. Jag är glad att vi lyckades så bra, säger Per Englund.

– Det hände nåt med texterna när jag skrev till Pers bilder. De blev mer poetiska, kortare och lite hårdare, säger Mathias Leclér.

Artikelbild

| Allvar med rejäla droppar svart humor kännetecknar utstäällningen på Arbetets Museum.

Victor Johannesson och hans alter ego Depressiva Döden har en snarlik bakgrund som Villfarelser. Med en billig ritplatta och texter om sakernas tillstånd började han lägga ut sina alster på Facebook och Instagram.

– Jag började som en slags självterapi under en sjukskrivning för att skilja den ena måndagen från den andra. När jag la ut frågan på Facebook om idéer till nytt projekt så svarade Mathias, säger Victor Johannesson.

Artikelbild

| Många nämner Jan Stenmarck men jag stötte inte på honom förrän efter jag började", säger Mathias Leclér.

Här har han ritat in sig och Mathias i bilderna och de har samarbetat med texterna.

– De som följt oss kan nog se vem som skrivit vad. Från början skickade vi meningar mellan oss och tanken var att ha en dialog med varandra men efter ett tag fastnade vi där, säger Mathias Leclér.

Artikelbild

| Per Englunds bild och Mathias Leclérs text fick namnge utställningen.

– VI har skrivit delvis tillsammans och delvis enskilt men bollat väldigt mycket med varandra, säger Victor Johannesson.