Brita blev folkmusikens egen Beyoncé

Kärlek på Beyoncés sätt och poetiska kommentarer om ursprung och rötter. Brita Björs fyllde hela Hörsalen med ”Folkmusikens Queen B”.

Fotograf: Niclas Sandberg

Fotograf: Niclas Sandberg

Foto: Niclas Sandberg

Recension2019-10-06 10:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

Folkmusikens Queen B - Brita Björs
Betyg: 3
Prod: Brita Björs och Shake It Collaborations, Regi och koreografi: Tove Sahlin, Kostym och rekvisita: Ida Björs, Arr: Riksteatern Norrköping, Hörsalen, Norrköping 5/10

”Ibland tänker jag att jag önskar att jag vore lika cool som Beyoncé. Men så kommer jag på att jag är folkmusiker”, säger Brita Björs. Hon är uppvuxen på en bondgård i Järvsjö i Hälsingland och låter folkmusikdetaljen bli hennes egen väg och eget sätt att vara Beyoncé.

Humorn förtar dock ofta den tvättäkta kaxigheten och sexigheten. Det blir så överdrivet med vick på rumpan, ryamatta som rullas ut och ålas kring. Det är ändå ett intressant grepp att ta Beyoncés typiska tematik om kärlek, svek och självständighet och låta folkmusiken belysa den genom både tänkvärda texter och övrigt berättande.  

Ilsket och i folkdräkt hugger Brita till exempel med yxan med en blinkning till Beyoncés otrohetsattack mot bilar i stadsmiljö. Det här sker i snygg videoprojektion av Max Tellving som gott kunde ha fått vara med hela vägen.  

När filminslagen slocknar blir det så vitt och tomt i Britas bakgrund. Hjorthorn på hennes huvud är inte tillräcklig underhållning, men hon sjunger bra och öppnar på ett smart sätt dörren in till folkmusiken för en fullsatt hörsal.  

Intresset är stort för Britas annorlunda upplägg och vid ett tillfälle får hon hela publiken att sjunga med henne i frustration över babyn som aldrig blir tyst. Brita har makten att göra vad hon vill.

Fotograf: Niclas Sandberg
Fotograf: Niclas Sandberg
Karta: Hörsalen