När Stockholmsbaserade Sophi Vejrich nu visar sina verk på Passagens konsthall är det en etablerad konstnär med 15 nya skapelser i bagaget. Konstnärsyrket var dock långt ifrån en självklarhet för henne när hon växte upp.

– Jag ville absolut inte bli konstnär när jag var liten. Jag är uppväxt i ett hem där båda mina föräldrar var konstnärer. Jag var helt på det klara med att jag inte ville ha det så. Kanske tyckte jag att det var för bohemiskt eller så var det en del av min ungdomsrevolt.

– Sen när jag var 19 åkte jag till Frankrike och det var då jag bestämde mig. Jag gick en del kvällskurser där och då blev det plötsligt självklart för mig att satsa på det här, berättar Sohpi Vejrich.

Artikelbild

| Objekt och skulpturer, som t ex dockor och peruker, är inslag i Sophi Vejrichs utställning.

Nån separatutställning har hon inte haft sedan 2014 men har haft full upp ändå. Hon har haft utställning i Japan, medverkat vid flera samlingsutställningar i Sverige och jobbat med de nya verk som nu visas på Passagen med namnet ”A Leak in the Underworld”. Sophi Vejrich fortsätter att leka med kontraster, budskap och material samtidigt som det finns nåt mörkt och hotfullt i bakgrunden. Luft och vätskor av olika slag är genomgående teman i hennes verk likaså blandningen mellan populärkultur och finkultur. En rejäl dos humor finns också med, som i den jättelika kattlådan med kattsand mitt i lokalen eller videoverket (hennes första) "Pink Palace" som visar en kvinna i kort gummikjol gjord av pruttkuddar som fladdrar på ett strategiskt ställe.

Du har kallats surrealist, hur ser du på det?

– Jag tycker det är lite förenklat. Jag utgår från verkligheten. Sen kan det finnas surrealistiska inslag i det jag gör men det beror mer på att livet i sig är surrealistiskt i så fall.

Hon värjer sig även en aning för feministstämpeln.

Artikelbild

| "Luft i olika aspekter har jag egentligen jobbat med från början och det är något jag återkommer till", säger Sophi Vejrich. Verket "The Ceremony of Air" är en stor solfjäder.

– Det är en komponent bland många andra. Kanske för att jag ofta jobbat med lågstatusmaterial och kvinnan är ju motsvarigheten till det i det patriarkala samhället. Men jag har jobbat mycket med satir, säger Sophi Vejrich.

Det är främst det mångtydiga som lockar henne, både i titlar och själva verken.

Artikelbild

| "Det är en komponent bland många andra", säger Sophi Vejrich om det feministiska budskapet i hennes konst.

– Titeln på utställningen är ju en ordlek som kan ha flera betydelser. Jag vill ha det mångtydigt och tvetydigt. Jag är väldigt intresserad av mystik och vad saker står för. Det gäller även materialen. Jag vill ifrågasätta materialet eller belysa det, säger Sophi Vejrich.