PÄ 1980- och 1990-talen skakades Norge av en rad kyrkbrÀnder och flera mord, kopplade till den norska black metal-scenen. 30 Är senare presenteras subkulturen nu pÄ Nasjonalbiblioteket i Oslo i en stor utstÀllning.
Kurator Àr Thomas AlkÀrr, som ocksÄ Àr en av tvÄ regissörer till dokumentÀren "Helvete: historien om norsk black metal".
ââDe flesta norrmĂ€n har antagligen hört om fenomenet men det Ă€r nog inte sĂ„ mĂ„nga som har hört musiken. För den Ă€r inte gjord för att vara tillgĂ€nglig, den Ă€r ett avstĂ„ndstagande gentemot samhĂ€llet. Den Ă€r gjord för dem som söker efter det extrema eller som vill gĂ„ in i det som Ă€r obehagligt, sĂ€ger han.
UtstÀllningen erbjuder ingen heltÀckande historieskrivning, utan ger snarare en inblick i den vÀrld som lockade frÀmst unga killar. De bodde pÄ mindre orter och kÀnde sig ofta mobbade eller utanför samhÀllet men lyckades fÄ kontakt via sitt intresse.
ââMusiken blev deras frizon, sĂ€ger Thomas AlkĂ€rr.
PrÀglad av kontroverser
Flera nyckelpersoner har bidragit till utstÀllningen, som redaktören för Slayer Mag, Jon "Metalion" Kristiansen, Ivar BjÞrnson frÄn Enslaved och Jan Axel Blomberg frÄn Mayhem.
Man kan bĂ„de lyssna pĂ„ musiken och ta del av inspirationen: som dödsbilder ur en bibel frĂ„n 1550, exempel frĂ„n vikingatiden och poesi av Gunnar-Reiss Andersen â om ockupationen av Norge under andra vĂ€rldskriget.
DĂ€r finns ocksĂ„ ljusare inspirationskĂ€llor som JRR Tolkiens litteratur och rollspel â och ett rum handlar om glĂ€djen i att utbyta fanzines, kassettband och att nĂ€tverka.
ââInte sĂ„ mĂ„nga tĂ€nker att black metal kan ha nĂ„got att göra med glĂ€dje. Men det finns i gemenskapen och vĂ€nskapen som uppstod mellan alla ensamma personer, sĂ€ger Thomas AlkĂ€rr.
Samtidigt Ă€r subkulturen prĂ€glad av de tidiga kontroverserna. Ett av de mest kĂ€nda banden, Mayhem, splittrades pĂ„ grund av interna stridigheter. I utstĂ€llningen syns det brev som sĂ„ngaren Pelle Ohlin skickade till Jon âMetalionâ Kristiansen dĂ€r han presenterade sig som "Döden". Han skickade ocksĂ„ en korsfĂ€st mus till bandet i ett brev.
ââPelle hade en historia av att ha blivit mobbad och fick en nĂ€ra döden-upplevelse efter att ha blivit misshandlad. Han hade ocksĂ„ ett slags dödslĂ€ngtan som kulminerade tre Ă„r senare nĂ€r han tog livet av sig, pĂ„sken 1991, sĂ€ger Thomas AlkĂ€rr.
En motkultur
Gitarristen Ăystein Aarseth tog bilder pĂ„ Pelle Ohlins döda kropp, och fotografierna kom att hamna pĂ„ framsidan av en piratutgiven skiva som har spridits pĂ„ nĂ€tet. Aarseth blev senare mördad av Varg Vikernes, kĂ€nd för sin enmansgrupp Burzum.
De vÄldsamma hÀndelserna pÄverkar fortfarande bilden av norsk black metal, tror Thomas AlkÀrr.
ââNĂ€r ett band blir avbokat Ă€r det ofta baserat pĂ„ nĂ„got som skett för lĂ€nge sedan, sĂ€ger han â och berĂ€ttar att en Mayhemkonsert nyligen stĂ€lldes in i Brasilien för att en av bandmedlemmarna burit en SS-uniform pĂ„ en bild för mĂ„nga Ă„r sedan.
Karl Ove KnausgÄrd skriver i sin senaste bok "Det tredje riket" om banden som företrÀdare för ett djupt antikommersiellt stÀllningstagande. Men nu har subkulturen breddats och mÄnga av banden turnerar vÀrlden runt. Vissa Àlskar visserligen fortfarande att provocera, framhÄller Thomas AlkÀrr, som tror att utstÀllningen kan vÀcka reaktioner.
ââMen det tror jag att Nasjonalbiblioteket Ă€r beredda pĂ„, för det Ă€r deras jobb att lyfta fram alla typer av norsk kulturhistoria och black metal Ă€r absolut en del av den.