Ingen stad utan verkstad

Hade staden Motala kommit till om det inte vore för Motala verkstad? Mats Kindell har skrivit en bok om just den frågan.

Författare. Mats Kindell, lärare och historiker under utbildning, har skrivit sin fjärde bok.

Författare. Mats Kindell, lärare och historiker under utbildning, har skrivit sin fjärde bok.

Foto: Anders Törnström

Kultur2015-12-18 18:30

Motalabon Mats Kindell har gett ut sin fjärde bok. Denna gång handlar det varken om poesi eller om bandy som i tidigare böcker; istället vänder han blicken bakåt i tiden.

– Jag växte upp med berättelser från Motala verkstad, så intresset för Motalas förflutna ligger i blodet, säger Mats Kindell.

När Mats inte skriver böcker arbetar han som lärare och klassföreståndare på Bona folkhögskola. Han är även på god väg att ta sin magisterexamen i historia.

– Boken om Motala verkstad började faktiskt som en C-uppsats. Min professor tyckte att jag borde göra om den till populärhistoria och så blev det, berättar Mats.

Året är 1881. Motala får rätten att tituleras som stad. Något som antagligen aldrig hade hänt om det inte vore för Motala verkstad, menar Mats.

– Motala verkstad hade ett stort försprång fram till 1850-talet. Desto större industrin blev, desto vanligare blev det att arbetare fick pendla mellan orterna. Motala började som en servicestad, säger han.

Viktigt för tillväxten var utländsk arbetskraft och innovation.

– Utan skottar och engelsmän hade Motala verkstad aldrig växt. Det är kanske något att tänka på i dessa tider, menar Mats.

Och växte, det gjorde Motala verkstad rejält. Exakt hur framgångsrik industrin var förvånande till och med en historiker som Mats.

– Hela den industrialiserade världen använde sig av Motala verkstads produkter. Ubåten i Jules Vernes En världsomsegling under havet uppges även vara delvis tillverkar på Motala verkstad. Det är stort att omnämnas i världslitteraturen, berättar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!