Publiken avvaktar med att köpa biljetter

Endast var fjÀrde person i Sverige tar del av kulturlivets utbud pÄ teatrar, biografer, konsertlokaler och andra fysiska platser pÄ samma sÀtt som före pandemin. Samtidigt har den yngre publiken kommit tillbaka i högre utstrÀckning Àn den Àldre.

PÄ Berwaldhallen har publiken ökat under vÄren men besökarna köper samtidigt biljetter mycket senare Àn vad man gjorde före pandemin. Arkivbild.

PÄ Berwaldhallen har publiken ökat under vÄren men besökarna köper samtidigt biljetter mycket senare Àn vad man gjorde före pandemin. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Kultur2022-06-20 14:54

Det visar en ny undersökning av svenskarnas kulturvanor som kommunikationsbyrÄn Insight Intelligence har gjort tillsammans med Svensk scenkonst, Helsingborgs stad, Folkets hus och parker och Göteborgsoperan.

Den 9 februari i Är lyftes merparten av coronarestriktionerna och undersökningens slutsatser baseras pÄ intervjuer som gjordes redan under april. Men Àven fyra mÄnader efter de slopade restriktionerna konstaterar exempelvis teatrar att publiken Ànnu inte till fullo har hittat tillbaka till gradÀngerna. "Teatersverige lider av postcovid" skrev Dagens Nyheter den 9 juni och Pontus StenshÀll, teaterchef pÄ Göteborgs stadsteater liknade Teatersverige vid en lÄngtidssjuk patient som sakta bli bÀttre.

– Det hĂ€nder mycket spĂ€nnande pĂ„ scenerna, men de prĂ€glas ocksĂ„ av en osĂ€kerhet inför framtiden, dĂ€r vi i repertoartĂ€nket försöker förstĂ„ den annorlunda tid vi nu lever i. Förhoppningsvis kan det leda till en nytĂ€ndning, sade han till tidningen.

Beter sig annorlunda

Även pĂ„ Berwaldhallen i Stockholm beter sig publiken annorlunda jĂ€mfört med före pandemin. Den största förĂ€ndringen Ă€r att besökarna vĂ€ntar mycket lĂ€ngre med att köpa biljetter till konserterna, berĂ€ttar marknadschefen Karin Adolfsson.

– Vi ser en förĂ€ndring i beteende och kulturkonsumtionen. NĂ€r jag pratar med mina kollegor i musik- och teaterbranschen Ă€r vi rĂ€tt samstĂ€mmiga om det men ocksĂ„ om att det kanske Ă€r först i slutet av det hĂ€r Ă„ret som det gĂ„r att se de tydliga linjerna.

Även försĂ€ljningen av sĂ€songsabonnemang som börjar gĂ€lla i höst gĂ„r lĂ„ngsammare Ă€n före pandemin.

– Man vill gĂ€rna avvakta lite. Även nĂ€r det gĂ€ller Östersjöfestivalen Ă€r det senare bokningar.

Samtidigt har publiken trots allt ökat under vÄren. Karin Adolfsson beskriver belÀggningen som "bra" och berÀttar ocksÄ att Berwaldhallen delvis fÄtt en helt ny publik.

– Det har andra konserthus ocksĂ„ noterat, vi kan mĂ€rka det ibland nĂ€r folk i högre utstrĂ€ckning applĂ„derar mellan satserna – det Ă€r bara hĂ€rligt! Men vi hoppas ju att ocksĂ„ de gamla trogna ska vĂ„ga komma tillbaka.

MÀn över 50

I undersökningen svarade 65 procent att de – i april – hade Ă„tergĂ„tt till att ta del av kultur pĂ„ fysiska platser som exempelvis biosalonger och teatrar – men endast 26 procent hade gjort det fullt ut. Bland dem som inte Ă„tergĂ„tt alls dominerar mĂ€n över 50 Ă„r.

PÄ frÄgan huruvida oroligheter i samhÀllet, exempelvis kriget i Ukraina, pÄverkar vilken kultur man tar del av svarar 73 procent nej.

Trots alla digitala satsningar som gjordes under pandemin pÄ strömmad dans, teater och konserter svarade endast sju procent att man tagit del av detta under Äret.

Fakta: Undersökningen

Undersökningen Ă€r baserad pĂ„ svar frĂ„n 1 000 svenskar mellan 16 och 70 Ă„r. De intervjuades april 2022 som Sifos slumpmĂ€ssigt rekryterade webbpanel.

Bakom undersökningen stÄr kommunikationsbyrÄn Insight Intelligence i samarbete med Svensk scenkonst, Helsingborgs stad, Göteborgsoperan och Folkets hus och parker.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!