ââSvenska filminstitutet har under mĂ„nga Ă„r inte pratat om publik överhuvudtaget. Det Ă€r nĂ„got vi mĂ„ste förĂ€ndra i branschen â det Ă€r inte fult att prata om publik i samband med konstnĂ€rlig film, sĂ€ger Tim King, Executive Vice President Production pĂ„ SF Studios, som distribuerat mĂ„nga av Ingmar Bergmans filmer.
SF Studios och Bergmancenter har tagit initiativ till ett nytt pris som bestÄr av 30 000 kronor och coachning av en erkÀnd nordisk filmkreatör (en ny för varje Är) för att förbÀttra manus.
Klimatet för bred konstfilm ser annorlunda ut i dag Ă€n nĂ€r Ingmar Bergman var verksam men Tim King nĂ€mner samtida nordiska förebilder som Ruben Ăstlund, Thomas Vinterberg och Joachim Trier.
MÄste göra folk nyfikna
TT: IngÄr marknadsföringsstrategi?
ââNej vi tĂ€nker primĂ€rt pĂ„ manusprocessen. Det gĂ„r inte att marknadsföra en film som publiken inte Ă€r intresserad av. Det har man försökt i mĂ„nga Ă„r nu och sagt "om vi bara lĂ€gger mer marknadsföringspengar dĂ„ kommer folk", men det har inte funkat. Det mĂ„ste vara nĂ„gonting i berĂ€ttelsen som gör folk nyfikna.
Film och tv-branschen gÄr just nu igenom en orolig tid. Fortfarande skakad av pandemin och nu med en manusförfattarstrejk i Hollywood, budgetnedskÀrningar hos exempelvis Disney i USA och hos Viaplay i Sverige.
Vill se konstnÀrlig kvalitet
För att lösa krisen behövs rent kommersiella filmer, men branschen söker ocksÄ efter sÀtt att fÄ tillbaka publiken som vill ha nÄgonting mer.
ââBarnfilmer Ă€r vĂ€ldigt poppis i Sverige och det finns breda komedier som fortfarande funkar pĂ„ bio ocksĂ„, men vi saknar filmen med hög konstnĂ€rlig kvalitet, förutom Ruben dĂ„ och dĂ„. Och det Ă€r den vi vill Ă„t, sĂ€ger Tim King.