Att kliva in i en magisk sagovĂ€rld Ă€r ingen lek. I vĂ„ra mest Ă€lskade sagofilmer mĂ„ste barnhjĂ€ltarna utkĂ€mpa krig (âHĂ€xan och lejonetâ), mĂ€kla fred mellan monster (âTill vildingarnas landâ) och avvĂ€rja vĂ€rldens undergĂ„ng (âDen oĂ€ndliga historienâ). Som om inte det vore nog tampas huvudpersonerna ocksĂ„ med trauman i verkliga livet, som separation, sorg och utanförskap.
Den svenska filmen âEmily och den hemliga resanâ rör sig i samma marker som klassikerna, med berĂ€ttelsen om Emily som har förlorat sin pappa. Han brukade mĂ„la fantasifulla akvareller av Ă€lvor och sagoskogar, bilder som inspirerade Emilys mamma till att skriva populĂ€ra barnböcker â ett arbete som hon nu begraver sig i.
NĂ€r Emily öppnar en kista med pappans bilder hamnar hon plötsligt i sagolandet Faunutland, dĂ€r hon möter Ă€lvan Nightinglar och det snĂ€lla sagovĂ€sendet Belorac. Men Faunutland Ă€r i hĂ€nderna pĂ„ onda krafter â en hĂ€xa har tagit över slottet och förvandlat alla barn till Ă€ngsliga vuxna. Emily tar pĂ„ sig uppgiften att hitta en magisk kristall som ska Ă„terstĂ€lla ordningen i sagoriket.
Det Ă€r lĂ€tt att se spĂ„r av fantasyklassiker i regissören Marcus Ovnells och medförfattaren Jenny Lampas sagovĂ€rld, frĂ„n 80-talsfilmen âLabyrintsâ prilliga monster och fantasifulla kostymer, till Michael Endes vuxenkritik i sagoromanen âMomo och kampen om tidenâ.
Men det Ă€r ocksĂ„ i jĂ€mförelserna som âEmily och den hemliga resanâ tappar sin lyster. Till skillnad frĂ„n till exempel âTill vildingarnas landâ â dĂ€r Spike Jonze skapade ett komplicerat men helt trovĂ€rdigt vĂ€rldsbygge kring rymlingen Max och hans Ă€ventyr som vildingarnas kung â kĂ€nns Ovnells film som en serie planlösa infall. Resultatet blir en berĂ€ttelse utan eget driv och temperament, vars sĂ€rart dessutom tar stryk av att den Ă€r inspelad pĂ„ engelska och dubbad till svenska.
Kanske Ă€r det orĂ€ttvist att jĂ€mföra filmen med visionĂ€ra verk. Om man istĂ€llet mĂ€ter den mot strömningskanalernas utbud och mycket av den barnfilm som gĂ„r upp pĂ„ bio sĂ„ har âEmily och den hemliga resanâ mycket pĂ„ pluskontot: charm och hjĂ€rta och gulliga monster. Men jag tycker att barn â precis som vuxna â förtjĂ€nar mer Ă€n sĂ„.