Filmrecension: Fantasybygge av planlösa infall

Den svenska sagofilmen ”Emily och den hemliga resan” minner om klassiska fantasyfilmer som ”Labyrint” och ”Den oĂ€ndliga historien”. Men utan tydlig riktning gĂ„r den vilse bland infallen.

SnĂ€lla sagomonster och gulliga Ă€lvor ger fĂ€rg Ă„t den svenska barnfilmen ”Emily och den magiska resan”. Jenny Lampa, som spelar Ă€lvan Nightinglar, har Ă€ven skrivit manus tillsammans med regissören Marcus Ovnell. Pressbild.

SnĂ€lla sagomonster och gulliga Ă€lvor ger fĂ€rg Ă„t den svenska barnfilmen ”Emily och den magiska resan”. Jenny Lampa, som spelar Ă€lvan Nightinglar, har Ă€ven skrivit manus tillsammans med regissören Marcus Ovnell. Pressbild.

Foto: Njutafilms

Filmrecensioner2022-04-27 09:52

Att kliva in i en magisk sagovĂ€rld Ă€r ingen lek. I vĂ„ra mest Ă€lskade sagofilmer mĂ„ste barnhjĂ€ltarna utkĂ€mpa krig (”HĂ€xan och lejonet”), mĂ€kla fred mellan monster (”Till vildingarnas land”) och avvĂ€rja vĂ€rldens undergĂ„ng (”Den oĂ€ndliga historien”). Som om inte det vore nog tampas huvudpersonerna ocksĂ„ med trauman i verkliga livet, som separation, sorg och utanförskap.

Den svenska filmen ”Emily och den hemliga resan” rör sig i samma marker som klassikerna, med berĂ€ttelsen om Emily som har förlorat sin pappa. Han brukade mĂ„la fantasifulla akvareller av Ă€lvor och sagoskogar, bilder som inspirerade Emilys mamma till att skriva populĂ€ra barnböcker – ett arbete som hon nu begraver sig i.

NĂ€r Emily öppnar en kista med pappans bilder hamnar hon plötsligt i sagolandet Faunutland, dĂ€r hon möter Ă€lvan Nightinglar och det snĂ€lla sagovĂ€sendet Belorac. Men Faunutland Ă€r i hĂ€nderna pĂ„ onda krafter – en hĂ€xa har tagit över slottet och förvandlat alla barn till Ă€ngsliga vuxna. Emily tar pĂ„ sig uppgiften att hitta en magisk kristall som ska Ă„terstĂ€lla ordningen i sagoriket.

Det Ă€r lĂ€tt att se spĂ„r av fantasyklassiker i regissören Marcus Ovnells och medförfattaren Jenny Lampas sagovĂ€rld, frĂ„n 80-talsfilmen ”Labyrints” prilliga monster och fantasifulla kostymer, till Michael Endes vuxenkritik i sagoromanen ”Momo och kampen om tiden”.

Men det Ă€r ocksĂ„ i jĂ€mförelserna som ”Emily och den hemliga resan” tappar sin lyster. Till skillnad frĂ„n till exempel ”Till vildingarnas land” – dĂ€r Spike Jonze skapade ett komplicerat men helt trovĂ€rdigt vĂ€rldsbygge kring rymlingen Max och hans Ă€ventyr som vildingarnas kung – kĂ€nns Ovnells film som en serie planlösa infall. Resultatet blir en berĂ€ttelse utan eget driv och temperament, vars sĂ€rart dessutom tar stryk av att den Ă€r inspelad pĂ„ engelska och dubbad till svenska.

Kanske Ă€r det orĂ€ttvist att jĂ€mföra filmen med visionĂ€ra verk. Om man istĂ€llet mĂ€ter den mot strömningskanalernas utbud och mycket av den barnfilm som gĂ„r upp pĂ„ bio sĂ„ har ”Emily och den hemliga resan” mycket pĂ„ pluskontot: charm och hjĂ€rta och gulliga monster. Men jag tycker att barn – precis som vuxna – förtjĂ€nar mer Ă€n sĂ„.

Fakta: Emily och den magiska resan

Genre: Barnfilm

PremiÀr: 29 april 2022

I rollerna: Tipper Seifert-Cleveland, Jenny Lampa, Chelsea Edge med flera

Regi: Marcus Ovnell

Speltid: 1 timme 25 minuter

ÅldersgrĂ€ns: 7 Ă„r

Betyg: + +

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!