Det vilar en förbannelse över salong 7. Det Àr alltid dÀr folk fÄr konstiga utbrott, gÄr ut mitt i filmen eller till och med bryter samman och mÄste bÀras ut. Och bara nÄgra minuter in i "Andra sidan" Àr det dags igen: bilden försvinner. Det Àr becksvart i salongen. Men ljudet Àr kvar och dÀrmed blir det Ànnu lÀskigare.
DÄ ingriper eder filmspanare, gÄr ut till Filmstadens kassa och tillkallar personal. De startar om projektorn, filmen rullar igÄng och vi kan luta oss tillbaka och lÄta den svenska skrÀckfilmen sluta sina iskalla fingrar om vÄra hjÀrtan. TyvÀrr.
Man fÄr ju lÀtt en lÀngtan efter lite kalla kÄrar sÄ hÀr i spooktober, ett diffust sug efter varulvar, spöken, kyrkogÄrdar och fladdermöss... okej, stryk fladdermössen, de har gjort sitt för i Är. Men att hitta film som skrÀms lagom mycket Àr vanskligt.
Den typiska amerikanska slasherfilmen om mördare som jagar dumma tonÄringar ger mig inga kickar. Men filmhistorien har annat att erbjuda. Förra hösten köpte jag en box med alla de klassiska skrÀckfilmerna frÄn 30-talet: "Dracula", "Frankenstein" med flera. Ikoniska ögonblick varvas med total töntighet.
Bibliotekens gratistjÀnst Cineasterna bjuder pÄ andra guldkorn. "Suspiria", till exempel, bÄde i Dario Argentos fÀrgstarka originalversion frÄn 1977 och Luca Guadagninos nyversion frÄn 2018.
DÀr finns ocksÄ alla zombiefilmers moder: "Night of the living dead" frÄn 1968. Stiligt svartvit och ovanligt psykologiskt trovÀrdig.
PÄ dvd-rea hittar vi "The witch" (2017), som utspelar sig pÄ 1600-talet och bygger pÄ samma vanförestÀllningar som hÀxprocesserna i Sverige vid samma tid, och den surrealistiska splatterkomedin "Rubber" (2010) om ett dÀck som börjar mörda folk. Alla Àr sevÀrda pÄ sitt sÀtt, men ingen gör mig rÀdd.
"Andra sidan" hade biopremiÀr i fredags. Jag var nyfiken eftersom svensk skrÀck Àr ovanligt, och förutsatte att den skrÀms lagom mycket. Men nÀr debaclet med projektorn Àr avklarat blir det vÀrre Àn vÀntat. Att det handlar om vanliga mÀnniskor i ett vanligt parhus Àr en styrka. NÀr det okÀnda kryper fram ur mörkret Àr det omöjligt att vÀrja sig.
Det vÀrsta efterÄt, nÀr jag vaknar mitt i natten, Àr inte bilderna ur filmen. Det vÀrsta Àr minnena av saker jag sjÀlv upplevt och inte vill tÀnka pÄ: fotstegen i trappan, skymten av en okÀnd person i ögonvrÄn, ljudet av en osynlig kropp som sÀtter sig tungt pÄ stolen intill sÀngen...