Det har snart gĂ„tt fyra Ă„r sedan Bob Dylan tilldelades Nobelpriset i litteratur. Dubbelt sĂ„ lĂ„ng tid har gĂ„tt sedan han senast slĂ€ppte ett album med nyskrivna lĂ„tar. Men för nĂ„gra veckor sedan slĂ€ppte han utan förvarning den nĂ€stan 17 minuter lĂ„nga lĂ„ten "Murder most foul". Dylan Ă€r tillbaka med sin lĂ€ngsta lĂ„t hittills â efter sin lĂ€ngsta paus nĂ„gonsin.
MĂ„nga jublade nĂ€r Dylan fick Nobelpriset â andra buade och ropade skandal. Jag lyssnar pĂ„ Dylan varje dag och hör till den skara som tycker att han förtjĂ€nade priset. Bland de poeter som har tilldelats priset placerar jag Dylan nĂ€st högst. Jag vill dĂ€rför göra ett försök att recensera "Murder most foul" med litteraturkritikens verktygslĂ„da i stĂ€llet för musikkritikens.
"Murder most foul" har ett episkt anslag och sÀllar sig till Bob Dylans lÄnga och berÀttande lÄtar. Den placerar sig bland lÄtar som "Idiot wind", "Changing of the guards", "Sad-eyed lady of the lowlands", "Ballad in plain D" och sÄ vidare.
LĂ„ten handlar om mordet pĂ„ USA:s president John F Kennedy i Dallas i november 1963. Men likt en portrĂ€ttdokumentĂ€r signerad Jane Magnusson handlar den ocksĂ„ om ett land och om en tid â det Ă€r en berĂ€ttelse om förra seklets USA.
Titeln till lÄten lÄnar Dylan frÄn Agatha Christies pusseldeckare med samma titel frÄn 1964. Som försökte han lÀgga ett pussel större Àn det som visar att det var Lee Harvey Oswald som sköt Kennedy.
"Murder most foul" Àr en ödesmÀttad elegi i modernistisk tradition. Dylan berÀttar om det kallblodiga mordet pÄ Kennedy men lÄnar i inre monologer ocksÄ ut sin röst Ät sÄvÀl konspiratoriska Kennedyhatare som till den döende presidenten.
SjĂ€lva hĂ€ndelseförloppet den dĂ€r dagen i Dallas för snart 60 Ă„r sedan Ă€r snabbt avklarat â men mordet dröjer kvar som ett eko och skapar en fond till resten av lĂ„ten dĂ€r Bob Dylan frossar i historiska sĂ„vĂ€l som musikaliska referenser. Mot slutet brassar han pĂ„ med allehanda lĂ„tönskningar â riktade till den legendariske radiodiskjockeyn Wolfman Jack. Allt frĂ„n lĂ„tar som "Please don't let me be misunderstood" till "Deep in a dream" önskas. Dylan avslutar med en metaönskan i form av en vĂ€djan till Wolfman om att spela "Murder most foul" och skapar pĂ„ sĂ„ sĂ€tt en cyklisk handling Ă la "Finnegans wake".
Men i sammanhanget Àr kanske begreppet intertext mer passande Àn referens. Intertext Àr kort för intertextualitet och hÀnvisar till att ingen litterÀr text stÄr för sig sjÀlv, utan tvÀrtom ingÄr i ett nÀt av nÀra eller mindre nÀra relationer till andra texter. Jag tar i frÄn tÄrna och liknar lÄten vid poeten och Nobelpristagaren T.S. Eliots dikt "The waste land" (1922). Likt Eliots berömda dikt Àr "Murder most foul" fullproppade med intertexter som ger den nÀrmast oÀndliga dimensioner.
NÀr det var dags för den andra utgÄvan av "The waste land" försÄgs den med fotnoter för att lÀsaren lÀttare skulle kunna förstÄ den smÄtt esoteriska dikten. Jag överdriver inte nÀr jag pÄstÄr att Àven "Murder most foul" skulle behöva fotnoter. Har man inte koll pÄ den amerikanska musik- och nittonhundratalshistorian Àr det mycket som gÄr en förbi.
Samtidigt behöver man inte ens kÀnna till Kennedymordet för att kunna uppskatta lÄtens litterÀra kvaliteter. Med "Murder most foul" lÀgger Bob Dylan epitetet lÄtskrivare bakom sig och tystar alla som motsatte sig att han skulle fÄ Nobelpriset.