Den ”nya” Fröken Snusk får hoppa av sin dalahäst och cykla tillbaka till den plats hon kom ifrån. Så lätt byter man nämligen inte ut sångerskan bakom den rosa masken.
– Jag vill leverera en originalprodukt, säger platschef Mikael Vogt på Hotell Årjäng till Aftonbladet. Han är en av arrangörerna som bokat av artisten.
Att artister byts ut är ingen nyhet. Det har hänt förr. Vem vet egentligen vilka originalsångerskorna i Dolly Style var och hur många gånger de bytts ut? Abba byttes ut mot hologram och Roxette återuppstår utan Marie. Hur kan Noice få kalla sig Noice med bara två originalmedlemmar kvar?
Så vad är grejen egentligen med Fröken Snusk? Alla vet ju att hon skapades av musikproducenten Rasmus Gozzi för att just vara en produkt. Tanken var att tjäna pengar på en generation epadunkstörstande ungdomar. Business as usual! Det är så musikbranschen funkar och har alltid gjort.
Och som vilken produkt som helst behöver den rebranding, uppdatering och förnyelse, tänkte Gozzi, och lät original-Fröken gå.
En fatal missbedömning visade det sig.
Det dröjde inte länge innan den gamla Frökens nya Instagramkonto ökade lavinartat, medan den "nya" Frökens gamla konto började tappa.
För någon gång under resans gång har konceptet "Fröken Snusk" fått eget liv och människor har hittat in bakom den rosa masken. Personen bakom produkten har blivit större än produkten. Precis som deltagarna i ”Love is blind” lär känna och förälskar sig i en någon de aldrig sett, har publiken lärt sig älska Fröken Snusk. Inte produkten, utan personen bakom masken.
Innehållet i paketet var viktigare än omslagspappret och då blir det också omöjligt att låta någon annan rida på dalahästen.
I en värld där yta och utseende betyder allt har Fröken Snusk lyckats med det omöjliga: Att slå igenom utan att någon vet hur hon ser ut.
Dissen av "nya" Fröken Snusk är också ironiskt nog en seger för oss som nostalgiskt älskar ”äkta vara” och vägrar acceptera att musik inte bara är en produkt, paketerad i ett koncept, som vi konsumenter ska luras på.
Musik ska beröra, kännas och skapa känslor. Det är musikens dna. Lyckas den som framför musiken med det vinner den lyssnarnas hjärtan. Oavsett om artisten har mask eller inte.