Kommer författaren att förvandlas till en idiot nu?

Allt fler vÀnder sig till poddar och tv-spel för att hitta de viktiga berÀttelserna. TÀnk om litteraturen som vi kÀnner den bara var en parentes i vÄr historia?

Är det kanske sĂ„ att litteraturen som vi kĂ€nner den, pĂ„ prĂ€nt inom hĂ„rda pĂ€rmar, alltid har varit ett sĂ€rintresse, medan mĂ€nniskans behov av berĂ€ttelser varit konstant? Influencern Margaux Dietz slĂ€pper sin roman Ă€ven i poddversion.

Är det kanske sĂ„ att litteraturen som vi kĂ€nner den, pĂ„ prĂ€nt inom hĂ„rda pĂ€rmar, alltid har varit ett sĂ€rintresse, medan mĂ€nniskans behov av berĂ€ttelser varit konstant? Influencern Margaux Dietz slĂ€pper sin roman Ă€ven i poddversion.

Foto: TT

Krönika2021-11-27 06:55
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag var mÀkta stolt nÀr jag trÀffade de Àldre slÀktingarna, för min elvaÄrige son hade nÀmligen bestÀmt sig för vad han ville bli nÀr han blir stor.

"Han vill bli författare", deklamerade jag med högtidlig röst, och inte sÄ lite mallig.

"Va, nÀ mamma, jag vill hÄlla pÄ med storytelling."

"Ja, skriva böcker."

"NĂ€, skapa storyn i tv-spel."

Min dröm gick i spillror, jag hade inte nÀrt en romanförfattare vid min barm.

UngefĂ€r samtidigt slĂ€pper Margaux Dietz boken "Alexa" tillsammans med medförfattaren Christin Magdu. Dietz Ă€r en av Sveriges största influerare – och en PR-maskin. Samtidigt som boken slĂ€pps Ă€ven podden "Alexas vĂ€rld", som Ă€r ett slags föregĂ„ngare till romanen.

Boken fĂ„r en kritiker att undra om författarna överhuvudtaget har kommit i kontakt med litteratur tidigare (SvD). "Alexa" fĂ„r en annan kritiker att "lida skamdöden" (Aftonbladet) – och dĂ„ talar vi alltsĂ„ inte om att recensenten inte kan hantera de explicita sexskildringarna, utan om att gestaltningen helt enkelt Ă€r sĂ„ usel.

I samma veva lÀser jag Lena KÄrelands bok "Franska flanörer", som handlar 1800-talets författare i brytningen mellan romantiken och den moderna tidens utveckling. Hon citerar författaren Edmond de Goncourts dagboksanteckning frÄn 1867: "Jag kÀnner vÀmjelse över mina samtida. [...] Ingen kommer att hÀnge sig Ät konsten, Ät idealen. Den sanne författaren kommer att betraktas som en kuriositet eller som en idiot." Det Àr journalisternas och dagstidningarnas framvÀxt som Goncourt skyr och rÀds. Han fasar över att ingen vill lÀsa den episka romanen lÀngre nÀr det finns snabbare och mer lÀttsmÀlta texter att sluka.

Jag tappar tidsuppfattningen för nÄgra sekunder. Jag kÀnner ocksÄ vÀmjelse över mina samtida. Att Margaux Dietz fÄr titeln författare pÄ sin cv, att folk tror att "Alexa" Àr litteratur. Att precis varenda kÀndis ska skriva en bok. Som de inte ens skriver sjÀlva.

Min son vill ha ett nytt tv-spel. Det Àr sÄ klart för hög ÄldersgrÀns och jag googlar för att ta reda pÄ exakt hur vÄldsamt det Àr. Postapokalyptiska "Battlefield 2042" skildrar en dystopisk tid efter klimatkollapsen. Demokratierna har fallit, vÀrldsekonomin har kraschat och ekosystemet Àr satt ur spel.

Aha, det Àr sÄdana berÀttelser som han vill skriva och utveckla. Jag inser att "Battlefield 2042" Àr för min son vad P.C. Jersilds roman "Efter floden" var för mig nÀr jag var i samma Älder. Ett sÀtt att hantera oro, men samtidigt uppleva en riktigt bra story.

Är det kanske sĂ„ att litteraturen som vi kĂ€nner den, pĂ„ prĂ€nt inom hĂ„rda pĂ€rmar, i stort sett alltid har varit ett specialintresse? Att behovet av berĂ€ttelser har varit konstant men att formerna har vĂ€xlat, frĂ„n muntliga berĂ€ttelser vid lĂ€gerelden till poddar i öronen, och vid sidan om det har lĂ€sandet utvecklats och förfinats – som ett sĂ€llsynt, varmt strĂ„k i ett stort svalt hav. Att det breda romanlĂ€sandet inte var en sjĂ€lvklarhet som jag alltid trott, utan ett resultat av att bibliotek gjorde böckerna tillgĂ€ngliga? Och att vi nu kan vinka farvĂ€l Ă„t det pĂ„ samma sĂ€tt som till folkhemmet och kĂ€rnfamiljen? Det var bara en parentes i vĂ„r historia.

Jag lÀser recensionerna av "Battlefield 2042". De Àr bÀttre Àn de som "Alexa" har fÄtt. Jag svÀljer min vÀmjelse och bestÀmmer mig för att sÄ lÀnge som ungen Àgnar sig Ät kvalitetskultur fÄr hans storytelling ta vilka uttryck det vill.