Det har varit ett par lugna veckor för Desirée Rydén. Ovanligt lugna, med avkoppling och lite trädgårdsarbete hemma hos föräldrarna (Margareta Rydén och Felle Fernholm) i Herrestad, strax söder om Vadstena. Vanligtvis är det intensitet och mycket högt tempo som gäller. Sedan två och ett halvt år tillbaka jobbar Desirée på Moving Picture Company, MPC, som FX artist.
– Jag har alltid älskat film och visste tidigt att det var vad jag ville syssla med. Och ska man jobba med film, tänkte jag lite naivt, så är det regissör man ska bli.
Så det blev filmstudier i Stockholm, efter att hon slutat nian på Petrus Magniskolan i Vadstena. Snart övergav hon tankarna på att bli regissör, gick en gymnasieutbildning i Linköping varefter det bar av till London.
– Jag ville flytta till ett annat land, prova att bo i en annan kultur. Min bror hade en kompis som bodde i London, så jag fick bo hos henne och hon fixade till och med ett jobb åt mig, på en notariefirma.
Desirée trivdes i den engelska huvudstaden, men ville vidare. Hon flyttade hem till Sverige och beslutade sig för att på allvar försöka ta sig in i filmbranschen. Hon letade efter utbildningar och fastnade för "3D-effekter i film" på Karlshamn folkhögskola.
– Jag hade ingen koll på datorer, men tänkte att jag kunde testa.
Under sin praktik, som hon gjorde hos en firma i Köpenhamn med effekter i reklamfilm som huvudnisch, fick hon till slut känna på hur det är att jobba för filmbranschen. Det danska företaget fick en lucka och kunde då ta uppdraget att göra effekter till Disneyproduktionen "Trollkarlens lärling", vilket man gjorde under några månader.
– Det var en bra erfarenhet.
När utbildningen var över beslutade hon sig snart för att återvända till London. Hon fick jobb hos en mäklarfirma, specialiserad på att hitta bostäder åt svenskar och andra nordbor. Samtidigt sökte hon jobb inom filmindustrin.
– Jag sökte mellan 30 och 40 jobb. Det tog ett år, sedan fick jag napp.
Desirée fick börja som lärling på det företag där hon blivit kvar, MPC. Det kändes smått svindlande att direkt få vara med och jobba med storfilmen "Wrath of the Titans", tillsammans med ett team på cirka 60 personer.
– Jag var nervös nästan hela tiden, tänkte att snart upptäcker dom nog att jag inte kan någonting!
Men hon fick mycket hjälp och lärde sig efterhand, "Jag sög åt mig all kunskap jag kunde få", och när företaget fick ännu ett uppdrag, "Prometheus", fick Desirée lite större ansvar. Hon fick skapa lavabomber i 3D-teknik, blev snart känd som "Lavabombstjejen" bland kollegorna.
– Jag höll på med det rätt länge, började till och med att drömma om de där lavabomberna på nätterna.
Därefter har det blivit mängder av produktioner. Som nyinspelningen av "Total recall" och "Stålmannen"-filmen "Man of steel". När Lois Lane skjuts ut i räddningskapsel så är det Desirée som skapat röken. "The Lone ranger", med bland andra Johnny Depp, stod näst på tur. Där blev företaget Oscarsnominerade för sitt arbete, något som uppskattades av Disney.
– De skickade ut en flaska Prosecco till alla som varit involverade i projektet med ett kort där de tackade oss för vår insats.
MPC uppmuntrar sina anställda att söka jobb på sina anläggningar runt om i världen. Något som Desirée nappade på. Hon hamnade i Vancouver, vilket var en stor kontrast mot London.
Det har varit flera spännande uppdrag i Vancouver. Däribland "The secret life of Walter Mitty", där hon och kollegorna fick jobba med en drömsekvens.
– Det är den av alla filmer som jag jobbat med som jag gillar bäst.
När det var dags för bioaktuella "Spiderman 2" fick Desirée större förtroende.
– Det var första gången jag verkligen fick göra saker från grunden. Och det var ett roligt projekt, det bästa jag varit med om arbetsmässigt. Inte så mycket prat om deadlines som annars, utan vi fick tid. Annars ska det helst vara klart i går. Ibland kan en regissör komma, "Jag vill ha en jätteexplosion och jag vill ha den i dag".
Mot slutet av projektet minskade arbetsstyrkan och så småningom fick Desirée ta över som "lead", vilket innebar att hon fick basa över några kollegor. Det funkade uppenbarligen bra, för när företaget därefter fick jobba med några avsnitt av den populära tv-serien "Game of thrones" fick hon också mer ansvar.
– Det har varit ett roligt jobb. Det finns en enorm budget, varje avsnitt är som en film.
Det var emellertid skönt att få ta lite semester, åka hem till Vadstena. Särskilt som det varit mycket intensivt under de senaste veckorna, med 13 timmars arbetsdag under en månad.
Hon har fortfarande kvar sin kärlek till film, men kan ibland vara tveksam till specialeffekter. Det kan bli för mycket, menar hon.
– Som "Avengers-filmerna", det är nästan special effectsporn.
Desirée är, medger hon, skadad. När hon ser en film så bedömer hon ständigt effekterna. Jobbtänket finns hela tiden med, hon kan spana in ett regn eller rök utifrån sitt yrke.
– Jag kan titta upp i himlen och tänka att såna där moln skulle jag inte komma undan med!