Keegan Allen spelar en blond, symmetrisk och energifylld videobloggare (tĂ€nk en amerikansk Pewdiepie) som gör galna saker pĂ„ internet. FallskĂ€rmshoppning, rysk roulette, att bli levande begravd â egentligen allting som genererar följare, gillamarkeringar och kommenterar.
Den hĂ€r typen av adrenalinjunkies Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n ovanliga pĂ„ internet. De kĂ€nns ofta igen med en surfingbrĂ€da i ena handen och en sponsrad energidryck i den andra â lyckligt ovetande om att de snart blir omsprungna av 14-Ă„riga amatörkoreografer pĂ„ Tiktok.
Cole, som huvudpersonen heter, ska fira att videobloggen fyller tio Är. Tillsammans med fyra vÀnner Äker han sponsorjet till ett kanske lite vÀl mystiskt "escape room" i filmskurklÀndernas filmskurkland Ryssland. Det blir sÄklart katastrof.
Att skildra en urspÄrad jakt pÄ internetbekrÀftelse Àr lÄngt ifrÄn unikt. Det sÀger en del att det redan finns (minst) tvÄ filmer frÄn slutet av 10-talet som delar bÄde titel och tema med "Follow me".
VÄldsscenerna Àr Àckliga, men filmen lyckas aldrig riktigt skrÀmma upp ens den rÀddaste av filmkritiker. Efter det femtioelfte skriket frÄn fÀngelsehÄlorna kÀnner man bara likgiltighet inför amerikanernas öde. NÀr ryska tortyrinfluerare dyker upp i handlingen drömmer man sig bort till hur skrÀcken var förr, med analoga satanistritualer, ödsliga skogsstugor och trasiga bakelittelefoner.
Visst Àr det intressant vad tekniken och sociala medier kan göra med oss, ett utmÀrkt exempel Àr Netflix "Black mirror"-serie som hade premiÀr 2011. Men att slÀnga in samtidsmarkörer som vloggar och livechatter rÀddar varken ett mediokert manus eller ett svajigt skÄdespeleri.
Och pÄ tal om skrÀck och influerare finns det nÄgonting som Àr betydligt lÀskigare Àn mediekÄta amerikaner i en tortyrkammare: insikten om att vÄra största sociala medier-profiler bakom alla fasader antagligen lever lika stressiga, grÄa och trista liv som alla vi andra.