SamhÀllskritisk science fiction eller future noir? Nja, varken eller, enligt Jonas Eika. Den realistiska normen Àr sÄ hÄrd inom dansk litteratur att minsta avvikelse genast blir klassad som en radikalt annan genre, pÄpekar han.
Stockholmsresan och besöket pĂ„ skrivarutbildningen pĂ„ Biskops Arnö Ă€r coronainstĂ€llt. I telefon frĂ„n Köpenhamn svarar han uppmĂ€rksamt pĂ„ frĂ„gor om en novellsamling dĂ€r coronakrisen skulle ha kunnat vara det skruvade inslaget i en av de mer eller mindre surrealistiska berĂ€ttelserna â eller?
ââKanske, men det hade nĂ€stan varit alltför upplagt. Virus Ă€r mer av ett vanligt science fiction- eller skrĂ€ckmotiv, men jag kan gott förstĂ„ vad du menar, sĂ€ger han.
Lugn stÀmma
NÀr Jonas Eika i höstas i Stockholms konserthus blev presenterad som mottagare av Nordens största litteraturpris vecklade han ut ett förskrivet tal som han sedan lÀste med hyfsat lugn stÀmma.
Inför de nordiska ministrarna beskrev han den danska asylpolitiken som "statsrasism".
ââJag höll talet eftersom det kĂ€ndes som ett personligt ansvar bĂ„de inför mig sjĂ€lv men ocksĂ„ för mina kamrater, sĂ€ger han ett halvĂ„r senare, men berĂ€ttar ocksĂ„ att den mediala uppmĂ€rksamhet som följde efterĂ„t fick honom ur balans.
"Författarclown" twittrade den danske integrationsministern ilsket. Eika Ängrar inte det han sade i talet, dÀremot tycker han att det var mindre klokt att vÀnda sig direkt till den danska statsministern, socialdemokratiska Mette Frederiksen, som satt strax framför.
ââUppmĂ€rksamheten blev avledd frĂ„n de frĂ„gor som jag talade om och kom i stĂ€llet att handla om det sensationella i att jag talade till statsministern direkt. Jag tror att man ska vara försiktig med att individualisera makten, att göra det till en frĂ„ga om individuella personer som agerar bra eller dĂ„ligt. De Ă€r ju sjĂ€lvklart en del av ett system och av en socialdemokratisk konsensus om att man ska införa de hĂ€r rasistiska lagarna för att fĂ„ vĂ€ljare tillbaka frĂ„n Dansk Folkeparti.
Redan starka stÀrks
Ăven coronokrisen intresserar honom politiskt: Jonas Eika Ă€r rĂ€dd för att de redan starka gĂ„r stĂ€rkta ur en kris som enligt honom slĂ„r hĂ„rdare mot de svaga.
I "Efter solen" skriver han om flera marginaliserade existenser: en hemlös tjej som sĂ€ljer droger eller ett gĂ€ng strandkillar i Mexiko som livnĂ€r sig pĂ„ underdĂ„nig uppassning av rika turisterâ- inklusive prostitution om sĂ„ krĂ€vs.
Men den första novellen utspelas snarare i finansvĂ€rlden. Huvudpersonen Ă€r en dansk implementeringskonsult, bosatt i MĂĄlaga, som Ă„tervĂ€nder till Köpenhamn och upptĂ€cker att hans uppdragsgivare, en bank, ligger i ruiner. SĂ„ smĂ„ningom visar det sig att bankpersonalen jobbar vidare Ă€ndĂ„ â i ruinerna pĂ„ Kongens Nytorv â som vore det helt sjĂ€lvklart.
ââJag tror att det har funnits en idĂ© om att kristider Ă€r en möjlighet till radikal förĂ€ndring. Men efter finanskrisen 2008 var det som att de finansiella institutionerna bara blev starkare, politiken stĂ€rkte centralbankerna, och det kan gott vara den kĂ€nslan som har satt sig i novellen.
ââĂven om nĂ„got gĂ„r under och visar sig ohĂ„llbart sĂ„ fortsĂ€tter det i en eller annan muterad form. Det Ă€r som om att saker och ting aldrig riktigt tar slut, de lever vidare lĂ„ngt efter att de har visat sig vara en katastrof.
Ănkornas countryband
De olika personerna i hans noveller söker ÀndÄ samtliga pÄ olika sÀtt nya gemenskaper, varav countrysÄngerskan Karen Ruthio, "Neil Youngs okÀnda syster", stÄr för den enklaste och mest positiva: Tillsammans med andra Ànkor bildar hon ett band och turnerar. Jonas Eika lyfter in hennes liv och karriÀr som om vore det en presentationstext direkt frÄn Spotify.
ââHon var ju en biperson i berĂ€ttelsen, jag fick en möjlighet att skriva hennes biografi, och sĂ„ uppstod det en glĂ€dje i sjĂ€lva skrivarbetet, berĂ€ttar han.
NÀr han skrev "Efter solen" befann han sig annars i ett utmattat tillstÄnd pÄ grund av nattarbete och rubbad sömn. Skrivandet blev ett sÀtt att ÄterfÄ den egna sensibiliteten.
ââFör att kunna skriva var jag tvungen att överraska mig sjĂ€lv, att skriva sĂ„ att det fanns en kĂ€nsla av potential. Jag tror att det formade bĂ„de texten och de sĂ€tt som universumen expanderade pĂ„, en lust eller ett behov att hela tiden finna nya vĂ€gar.