Modetalang från Motala fick pris

Han har en lång karriär med många uppdrag för världens stora modehus. Men Henric Dahl ses fortfarande som en talang. Årets största till och med.

Henric dahl i sitt eget märke Castor Pollux.

Henric dahl i sitt eget märke Castor Pollux.

Foto: Peter Nilsson

Kultur och Nöje2014-08-21 07:44

Swedish fashion talent of the year, som utmärkelsen officiellt heter, delas ut av Svenska moderådet. I konkurrens med elva andra designers tilldelades Motalasonen Henric Dahl, med sitt märke Castor Pollux, utmärkelsen efter en modevisning i Stockholm.

– Jag hoppades på att juryn skulle se ganska brett och inte bara gå till design. Det är lätt att ta fram sex outfits som håller designhöjd och är innovativ och konstnärlig, men det finns inte någon kommersiell grund. De såg väl entreprenörskapet i allt slit man har gjort, säger Henric Dahl.

Affärsplanen skrev han redan 2008, redan då med tio års erfarenhet från olika roller i internationella företag. Men det var först förra året som det egna märket lanserades.

– Jag var skjortnörd redan som liten och köpte svindyra skjortor. Det intresset har funnits länge och att starta ett eget varumärke också, säger Henric Dahl.

Han ligger ensam bakom allt från design till varumärkesplattform. Köper själv in tyger och förhandlar med producenterna. Varumärkets slogan är "Design och hantverk för egensinnade konnässörer."

– Det är ett ganska excentriskt mode. Den som gillar det mest extrema i kollektionen är en person som gillar att synas mer än andra, lite djärvare med glimten i ögat. Inte så ängslig och kanske inte bryr sig fullt ut vad andra tycker och tänker.

Ständiga resor mellan Göteborg och Stockholm innebär en hel del besök i Motala. Annars är hela Europa arbetsfältet med resor till Frankrike, Italien, Portugal och Turkiet flera gånger om året. Och det är på den internationella marknaden han ser sitt företag växa.

– Jag åker ner nu i september och inleder ett samarbete med ett klockmärke som gör världens dyraste klockor. Vi har en speciell utformad manschett där man ser urtavlan genom manschetten. Jag jobbar även med en agent som ska försöka hitta kunder åt mig i Spanien, Portugal och Frankrike, säger Henric Dahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!