Att sÄ hÀr i september utnÀmna en tv-serie till Ärets bÀsta Àr givetvis vanskligt. Men jag tvivlar pÄ att jag under resten av Äret kommer att fÄ se en serie som Àr sÄ gripande och mÀnsklig som spanska "Patria". Det Àr ett mörkt och ödesmÀttat drama om mÀnniskor som av omstÀndigheterna drivs in i fientlighet och hat, det Àr ett drama om hÀmnd, skuld och försoning, som drabbar Àven oss som ser det mycket hÄrt.
Serien bygger pÄ en bok av Fernando Aramburu, som publicerades 2016 (i Sverige 2018). Den blev en bÀstsÀljare och en sensation, inte minst i det Baskien dÀr den utspelas, för att den tvingade lÀsarna att sjÀlva ta stÀllning till de vÄldsamheter som under decennier av ETA-terror drabbade omrÄdet.
Storyn i serien: nÀr ETA (kort för Euskadi ta Askatasuna) officiellt lÀgger ner vapnen bestÀmmer sig den Äldrade kvinnan Bittori för att Äter besöka den lilla ort dÀr hon tidigare bodde tillsammans med make och barn. PÄ den tiden var hon bÀsta vÀninna med Miren och hennes familj. Bittoris make som var företagare blev plötsligt utmÄlad som fiende till ETA och byn vÀnde familjen ryggen. Maken lönnmördades och Mirens son, ETA-fanatiker, antogs vara skyldig. I solidaritet med sonen blev Miren hÄrdför ETA-propagandist medan Bittori och hennes barn drevs bort frÄn orten.
NĂ€r Bittori nu Ă„tervĂ€nder Ă€r hon inte vĂ€lkommen, allra helst som hon vill veta vem det var som mördade hennes make â inte för att hĂ€mnas utan för att fĂ„ veta innan hon sjĂ€lv dör. âMĂ„ste hon komma hit och röra upp kĂ€nslor igen, kan hon inte försvinna, har inte vi ocksĂ„ lidit nog?", gĂ„r snacket i byn.
âPatriaâ Ă€r en mycket vĂ€lgjord, mycket stark och vĂ€lspelad serie, av för mig okĂ€nda spanska skĂ„despelare med Ane Gabarain (Miren) och Elena Irureta (Bittori) som sjĂ€lvlysande medelpunkter. Jag lider med Bittori som drabbats av ett omotiverat hat, men jag kan till viss del förstĂ„ de vĂ€nner som vĂ€nder henne ryggen av rĂ€dsla för att bli stĂ€mplade som fiender till ETA. BerĂ€ttelsen tvingar Ă„skĂ„daren att konfrontera sig sjĂ€lv â hur skulle jag ha gjort?
Avsnitten hoppar fram och tillbaka i tiden och ger oss efter hand allt bÀttre bilder av sÄvÀl mÀnniskor som hÀndelser. Stundtals Àr det nervpirrande pÄ ett sÀtt som mycket fÄ renodlade thrillers lyckas med.