Just nu pågår förberedelserna inför säsongens första utställning i Motala konsthall. Den heter "Chicago-Motala", är en installation som tar avstamp i en bok. Om den kan ni läsa mer senare i veckan. Under 2012 bjöds på ett variationsrikt program och konstintendent Madelene Gunnarsson har för avsikt att fortsätta på den inslagna linjen.
– Det är viktigt att visa hur bred samtidskonst kan vara, säger hon.
Det finns inslag av flera olika tekniker och olika uttryckssätt under våren och sommaren, allt ifrån måleri med Emma Hartmyr till aktiviteter på stan med en performancegrupp från Göteborg. De sistnämnda planerar bland annat en pilrimspromenad som en Hollywoodinspirerad performance.
– Det blir spännande att se hur det tas emot, säger Gunnarsson.
Den kanske mest kontroversiella utställningen är "Jenny *1910-2006 ", som bygger på ett dödsbo efter en verklig person. Utgångspunkten är frågan om man kan lära känna en människa utifrån hennes efterlämnade saker. Madelene Gunnarsson tror att utställningen kan leda till en del diskussion.
– Både om det är rätt eller fel att göra så här och om det är konst eller inte.
Som en aktivitet kring just denna utställning planeras ett samtal mellan en präst och en arkeolog.
– Det är ett djupt ämne som passar framåt påsk, konstaterar kontintendenten.
Det finns också lokala inslag. Däribland keramikern Krister Nordstedt, som är inbjuden av Motala konstförening.
– Det är en utställning ihop med konstföreningen. Det känns bra.
Öppen bildverkstad, ett annat samarbete, kommer tillbaka med start i februari.
– Den kommer att hållas i Konsum Ringen sex gånger under våren.
Madelene Gunnarsson skulle vilja satsa betydligt mer på den pedagogiska biten, med workshops och kurser för både barn och vuxna, men det finns det i dag inget utrymme för. Det skulle, enligt henne, behövas såväl en konstpedagog som en verkstad.
– En samtidskonsthall känns halv när man inte har en pedagogisk verksamhet.