Knutson: PÄhoppen var bÀttre förr

Lars Norén, Mia SkÀringer och Katarina Frostenson har ett gemensamt: Alla tre anvÀnder sina plattformar för att smÀda meningsmotstÄndare. Och de Àr inte ensamma. Offentliga elakheter har varit en egen genre sÄ lÀnge det funnits litteratur.

Lars Norén Àr elak i sina nya dagböcker. Arkivbild.

Lars Norén Àr elak i sina nya dagböcker. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Litteratur2020-11-09 09:50

Lars Norén har gett ut nya dagböcker. Och precis som tidigare delar han ut generöst med skriftliga pungsparkar Ät kollegor, fiender och forna vÀnner. Eller bara nÄgon "jÀvla tölp" med "diarrétonfall" som han rÄkar höra pÄ P1.

Samtidigt fortsÀtter Katarina Frostenson sina utfall mot "megÀror", medier och sina tidigare kollegor i Svenska Akademien i nya romanen "F".

Via poddar och sociala medier drabbar profiler som Mia SkÀringer samman med andra profiler som Alex Schulman och Sigge Eklund, medan Leif GW Persson har ett drÀpande svar till varje kvÀllstidningsreporter som frÄgar vad han anser om exempelvis Camilla LÀckberg. Och i Vita huset sitter en inbilsk mobbare kvar och twittrar.

Gammal retorisk tradition

Men den som anser att tonen i kulturvÀrlden har blivit rÄare pÄ senare Är Àr fel ute, anser journalisten och författaren Ulrika Knutson.

– Redan under antiken anvĂ€nde man den retoriska konsten för att ta heder och Ă€ra av varandra, inte minst sina politiska motstĂ„ndare. Donald Trump gĂ„r ju i Ciceros retoriska tradition. Han som var sĂ„ elak att kejsaren spikade upp hans hĂ€nder och tunga pĂ„ Forum i Rom till varnagel. Det kan man komma ihĂ„g nu nĂ€r alla förfasar sig över Trump, sĂ€ger hon.

Knutson menar ocksÄ att acceptansen för grovt sprÄk och elakheter samtidigt har minskat i samhÀllet i stort.

– Vi tolererar ju inte sĂ„dant lĂ€ngre, och grĂ€let om yttrandefrihetsaspekten har nĂ€stan lagt sig. Folk i allmĂ€nhet springer inte omkring och skriker n-ordet till varandra.

"Underbara citat"

I den svenska litteraturhistorien har elakheten en sjĂ€lvklar plats. Hon tycker att dagens kulturelit framstĂ„r som mjĂ€kig i sina pĂ„hopp jĂ€mfört med vad som skrevs under Strindbergsfejden – den infekterade strid som rasade i tidningsspalterna under 1910-talet sedan August Strindberg sĂ„gat hjĂ€ltekungen Karl XII och det svenska etablissemanget i en artikel.

– Vill man studera smĂ€delser och elaka tillmĂ€len sĂ„ Ă€r Strindbergsfejden perfekt. DĂ€r finns helt underbara citat, sĂ€ger Ulrika Knutson.

Strindberg tog Àven heder och Àra av de flesta av sina fruar, och mÄnga andra författare som vÀckte hans avundsjuka. Till exempel Ellen Key, som var förebilden för den intriganta och fjantiga Hanna Paj i "Svarta fanor".

– Det hĂ€r portrĂ€ttet av Ellen Key Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ pass skarpt och roligt skrivet att det har överlevt. Det Ă€r den mest kĂ€nda bilden av Ellen Key för eftervĂ€rlden. HĂ€r finns det ju ett exempel pĂ„ att nidportrĂ€tt och smĂ€delse kan överleva och övertrumfa verkligheten, sĂ€ger Ulrika Knutson.

"Köttyxa mot möss"

För att elakheterna ska kÀnnas gÀller det alltsÄ att kunna ringa in sin motstÄndares personlighet. Ulrika Knutson nÀmner Lars Norén, och ett nÄlstick som hon fick personligen i en av dramatikerns tidigare dagböcker, dÀr han skrev att Knutson "försöker vara rolig".

– Han kan ju gĂ„ ganska nĂ€ra, sĂ„ som intuitiva konstnĂ€rer gör. Det var ju sant. Sant Ă€r att jag försöker vara rolig, vilket inte alltid Ă€r sĂ„ lĂ€tt, och att jag sjĂ€lv ofta tycker att jag misslyckas, sĂ€ger hon.

Knutson pÄpekar att det ÀndÄ finns regler för offentliga pÄhopp, ungefÀr som för en boxningsmatch. MotstÄndaren borde till exempel vara i nÄgorlunda samma viktklass.

– För att nĂ„got ska mĂ€rkas i offentligheten jobbar man inte med subtila medel, utan med köttyxan. Och dĂ„ mĂ„ste objektet för elakheten uppfattas som vĂ€rdigt, annars Ă€r det ingen idĂ©. AnvĂ€nder man köttyxa mot möss faller det tillbaka.

VÀljer man smÀdelser som genre vill det ocksÄ till att de hÄller hög sprÄklig standard. Speciellt nu för tiden nÀr alla kan bedriva sin egen lilla Strindbergsfejd pÄ Facebook eller Flashback.

– Man begĂ€r verkshöjd, det Ă€r a och o. Annars Ă€r det helt ointressant. Jag tycker till exempel att greppet med alla elakheter i Lars NorĂ©ns dagböcker inte Ă€r lika sprĂ„kligt festligt lĂ€ngre. Han Ă€r ju en av samtidens absolut största poeter och dramatiker, sĂ„ dĂ„ begĂ€r man större sprĂ„klig energi, större precision och större allmĂ€ngiltighet Ă€n vad man kan begĂ€ra av elaka sajter pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger Ulrika Knutson.

Fakta: Utvalda pÄhopp

"Horace Engdahl förkroppsligar föreningen av tragik och patetik. Han framstÄr alltmer som ett personligt sammanbrott, en verserad ruin av nÄgot som aldrig har varit storslaget. Jag ser en militÀrisk litenhet ta över hans virtuosa verbalitet. Radetzky-marschen som folklustspel. Narcissismen hos honom beter sig som en hund som vet vem som ger sötsaker."

Lars NorĂ©n om Horace Engdahl i "En dramatikers dagbok 2015–2019"

"Hon drar sig inte för att upptrÀda pÄ den nyss avslutade bokmÀssan i Göteborg dÀr hon pratar om sin bok vÀgg i vÀgg med fascister, tidningen Nya tiders medarbetare, och nÀr mÀssan Àr avslutad undertecknar hon tillsammans med 102 andra en sorts proklamation att om fascister fÄr tilltrÀde vid nÀsta Ärs bokmÀssa kommer hon att utebli. Hon har förmodligen ingen bok att göra reklam för dÄ. Vilket blatant hyckleri."

Lars NorĂ©n om tidigare kompisen Elisabeth Åsbrink i "En dramatikers dagbok 2015–2019"

"Han Àr ett geni, jag vill gÀrna upprepa det. Men han Àr fan ingen vidare vÀn."

Elisabeth Åsbrink om NorĂ©n i DN.

"“Professorerna sitter kvar pĂ„ sina stolar och kan vĂ€rdera och votera för sina pristagare med ett leende, det dĂ€r lilla fina som kommer av att vara invigd. De bleka kommer inte till litteraturfirmamentet. MĂ„hĂ€nda rycker det i nĂ„gon slak lem nĂ€r man ovan jord viskar ordet ‘kulturprofilen’ – det mantra som nu i flera Ă„rs tid har fĂ„tt röster att gĂ„ upp i falsett i den dĂ€r blandningen av sexuell upphetsning och moralisk indignation som Ă€r sĂ„ typisk för det trosvissa landet.”

Katarina Frostenson om Svenska Akademien i "F".

"Ni kanske kunde starta en Ă€ventyrspark ‘Schulmania’. DĂ€r man kunde Ă„ka omkring i en liten golfbil och bli förnedrad av er. Ni kunde skjuta ostron i ögonen pĂ„ besökarna. Eller pissa ut smĂ„ aforismer i ett cocktailglas om livets smĂ„ njutningar. Och lĂ„ta mĂ€nniskor dricka."

Mia SkÀringer om Alex Schulman och Sigge Eklund.

"Sara Danius Àr den av alla sekreterare sedan 1786 som har lyckats sÀmst med sin uppgift."

Horace Engdahl i Expressen 2018.

"En del deckarförfattare, som LĂ€ckberg, hĂ„ller samma litterĂ€ra kvalitet som en novell i ”Min HĂ€st”. Klart det finns duktiga författare som sitter pĂ„ kammaren och fĂ„r magsĂ„r nĂ€r de skriver bra och inte kan försörja sig pĂ„ det."

Leif GW Persson till Dagens Industri 2007.

"Trots att du i min svarta bok nu slutgiltligen har sÀllat dig till de största idioterna vill jag ÀndÄ tacka dig eftersom du underlÀttat för mig att fatta ett beslut. Tack ska du ha! Detta tack Àndrar inte pÄ det faktum att jag föraktar och avskyr dig i djupet av mitt hjÀrta."

Regissören Staffan Valdemar Holm i ett mejl till teaterkritikern Leif Zern efter dennes nedgörande kritik av Holms uppsÀttning av "Tre knivar frÄn Wei" 2004.

"Han satt dÀr med sitt blonda lockiga hÄr, helt orörlig i en stel pose. Han var brunbrÀnd, renrakad pÄ armarna, iklÀdd ett LINNE och lÀppglans."

Linda Skugge om Björn Ranelid i en hett omdiskuterad recension i Expressen 2003.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!