Lars Norén har gett ut nya dagböcker. Och precis som tidigare delar han ut generöst med skriftliga pungsparkar Ät kollegor, fiender och forna vÀnner. Eller bara nÄgon "jÀvla tölp" med "diarrétonfall" som han rÄkar höra pÄ P1.
Samtidigt fortsÀtter Katarina Frostenson sina utfall mot "megÀror", medier och sina tidigare kollegor i Svenska Akademien i nya romanen "F".
Via poddar och sociala medier drabbar profiler som Mia SkÀringer samman med andra profiler som Alex Schulman och Sigge Eklund, medan Leif GW Persson har ett drÀpande svar till varje kvÀllstidningsreporter som frÄgar vad han anser om exempelvis Camilla LÀckberg. Och i Vita huset sitter en inbilsk mobbare kvar och twittrar.
Gammal retorisk tradition
Men den som anser att tonen i kulturvÀrlden har blivit rÄare pÄ senare Är Àr fel ute, anser journalisten och författaren Ulrika Knutson.
ââRedan under antiken anvĂ€nde man den retoriska konsten för att ta heder och Ă€ra av varandra, inte minst sina politiska motstĂ„ndare. Donald Trump gĂ„r ju i Ciceros retoriska tradition. Han som var sĂ„ elak att kejsaren spikade upp hans hĂ€nder och tunga pĂ„ Forum i Rom till varnagel. Det kan man komma ihĂ„g nu nĂ€r alla förfasar sig över Trump, sĂ€ger hon.
Knutson menar ocksÄ att acceptansen för grovt sprÄk och elakheter samtidigt har minskat i samhÀllet i stort.
ââVi tolererar ju inte sĂ„dant lĂ€ngre, och grĂ€let om yttrandefrihetsaspekten har nĂ€stan lagt sig. Folk i allmĂ€nhet springer inte omkring och skriker n-ordet till varandra.
"Underbara citat"
I den svenska litteraturhistorien har elakheten en sjĂ€lvklar plats. Hon tycker att dagens kulturelit framstĂ„r som mjĂ€kig i sina pĂ„hopp jĂ€mfört med vad som skrevs under Strindbergsfejden â den infekterade strid som rasade i tidningsspalterna under 1910-talet sedan August Strindberg sĂ„gat hjĂ€ltekungen Karl XII och det svenska etablissemanget i en artikel.
ââVill man studera smĂ€delser och elaka tillmĂ€len sĂ„ Ă€r Strindbergsfejden perfekt. DĂ€r finns helt underbara citat, sĂ€ger Ulrika Knutson.
Strindberg tog Àven heder och Àra av de flesta av sina fruar, och mÄnga andra författare som vÀckte hans avundsjuka. Till exempel Ellen Key, som var förebilden för den intriganta och fjantiga Hanna Paj i "Svarta fanor".
ââDet hĂ€r portrĂ€ttet av Ellen Key Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ pass skarpt och roligt skrivet att det har överlevt. Det Ă€r den mest kĂ€nda bilden av Ellen Key för eftervĂ€rlden. HĂ€r finns det ju ett exempel pĂ„ att nidportrĂ€tt och smĂ€delse kan överleva och övertrumfa verkligheten, sĂ€ger Ulrika Knutson.
"Köttyxa mot möss"
För att elakheterna ska kÀnnas gÀller det alltsÄ att kunna ringa in sin motstÄndares personlighet. Ulrika Knutson nÀmner Lars Norén, och ett nÄlstick som hon fick personligen i en av dramatikerns tidigare dagböcker, dÀr han skrev att Knutson "försöker vara rolig".
ââHan kan ju gĂ„ ganska nĂ€ra, sĂ„ som intuitiva konstnĂ€rer gör. Det var ju sant. Sant Ă€r att jag försöker vara rolig, vilket inte alltid Ă€r sĂ„ lĂ€tt, och att jag sjĂ€lv ofta tycker att jag misslyckas, sĂ€ger hon.
Knutson pÄpekar att det ÀndÄ finns regler för offentliga pÄhopp, ungefÀr som för en boxningsmatch. MotstÄndaren borde till exempel vara i nÄgorlunda samma viktklass.
ââFör att nĂ„got ska mĂ€rkas i offentligheten jobbar man inte med subtila medel, utan med köttyxan. Och dĂ„ mĂ„ste objektet för elakheten uppfattas som vĂ€rdigt, annars Ă€r det ingen idĂ©. AnvĂ€nder man köttyxa mot möss faller det tillbaka.
VÀljer man smÀdelser som genre vill det ocksÄ till att de hÄller hög sprÄklig standard. Speciellt nu för tiden nÀr alla kan bedriva sin egen lilla Strindbergsfejd pÄ Facebook eller Flashback.
ââMan begĂ€r verkshöjd, det Ă€r a och o. Annars Ă€r det helt ointressant. Jag tycker till exempel att greppet med alla elakheter i Lars NorĂ©ns dagböcker inte Ă€r lika sprĂ„kligt festligt lĂ€ngre. Han Ă€r ju en av samtidens absolut största poeter och dramatiker, sĂ„ dĂ„ begĂ€r man större sprĂ„klig energi, större precision och större allmĂ€ngiltighet Ă€n vad man kan begĂ€ra av elaka sajter pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger Ulrika Knutson.