De fiktiva figurerna Diana och Charlie vÀxte fram nÀr Elias Ericson lÀste vid serieskolan i Malmö, under en 24 timmar lÄng serietecknarutmaning. NÄgonstans mellan kaffe, energidryck och kampen mot att somna blev de tvÄ tecknade tonÄringarna till, och tog sÄ smÄningom plats i seriestrippar.
ââJag mĂ„dde sjĂ€lv inte toppen under den tiden och det var vĂ€ldigt skönt att ha fiktiva karaktĂ€rer att uttrycka sina egna kĂ€nslor med. Sedan utvecklades de till egna karaktĂ€rer och inte bara uttryck för mina kĂ€nslor, berĂ€ttar Elias Ericson.
Det Àr stundvis en mörk tillvaro som mÄlas upp i serieromanen, som utspelas i Stockholm 2012. Boken inleds med en innehÄllsvarning för missbruk, grafisk sjÀlvskada, transfobi och rasism. De tvÄ vÀnnerna Àr transpersoner, men med olika problem som tynger dem. Diana blir inte respekterad av vÀnner och familj, Charlie har problem med annan typ av psykisk ohÀlsa.
ââBoken Ă€r en mörk skildring eftersom verkligheten kan vara mörk för unga hbtq-personer, det Ă€r ganska fĂ„ som har en jĂ€ttelycklig tonĂ„rstid, sĂ€ger Elias Ericson.
"Kan ifrÄgasÀttas"
Men det Àr ocksÄ en berÀttelse om stark vÀnskap med humoristiska inslag.
Elias Ericson var sjĂ€lv i Diana och Charlies Ă„lder Ă„r 2012 â och ville skildra en tid nĂ€r fĂ„ hade koll pĂ„ transfrĂ„gor.
ââMycket handlar om karaktĂ€rerna runtomkring som inte förstĂ„r huvudkaraktĂ€rerna. De Ă€r inte transfobiska för att de Ă€r onda utan för att de inte förstĂ„r. Jag ville skildra vad okunskap kan göra och hur det kan skada personer nĂ€r deras omgivning Ă€r aktivt ignorant.
Han tror att unga transpersoner i dag blir bemötta pÄ ett annat sÀtt Àn dÄ, och konstaterar att mycket har hÀnt pÄ mindre Àn tio Är.
ââJag tror att de skulle mötas av mer kunskap i dag, men ocksĂ„ av folk som kommer och ifrĂ„gasĂ€tter. Nu Ă€r det ett mer kĂ€nt koncept som kan ifrĂ„gasĂ€ttas, sĂ€ger han.
"En skamflÀck"
2012 var ocksÄ det sista Äret som transpersoner fortfarande tvÄngssteriliserades. Att det dröjde till 2013 innan kravet avskaffades ser Elias Ericson som "en skamflÀck i svensk hbtq-historia".
ââJag ville ha en kampdel i boken dĂ€r karaktĂ€rerna gĂ„r pĂ„ en demonstration emot tvĂ„ngssterilisering, att de fĂ„r en stund av transkamp och kraft tillsammans, sĂ€ger han.
Elias Ericson debuterade med serieromanen "à ror" 2013, och sedan dess upplever han att mycket har hÀnt i skildringen av transpersoner inom kulturen.
ââDet Ă€r bĂ„de fler och mer tredimensionella skildringar, de Ă€r karaktĂ€rer snarare Ă€n karikatyrer.
Han pÄpekar att "Diana och Charlie" inte Àr en bok som Àr till för att utbilda utomstÄende om hbtq-personer, utan att i stÀllet att lÄta queera karaktÀrer vara mer Àn sin marginalisering.
ââJag ville att historien ska skildra komplexa karaktĂ€rer och kĂ€nslor pĂ„ ett trovĂ€rdigt och respektfullt sĂ€tt, sĂ€ger han.