Litteraturfestivalen pÄ Louisiana i danska HumlebÊk hade i Är lockat namn som Joyce Carol Oates och Nobelpristagaren Abdulrazak Gurnah, men de fick bÄda stÄ i skuggan av en man: Haruki Murakami.
Den 74-Ă„rige japanen gör sĂ€llan nĂ„gra offentliga framtrĂ€danden, men har stĂ„tt pĂ„ litteraturfestivalens önskelista sedan starten 2010. NĂ€r vĂ€l arrangörerna lyckades övertyga Murakami om att komma till Danmark mötte han publiken under samtliga fyra festivaldagar. Ăven om det var förbjudet för besökarna att fotografera honom och han gav inte heller nĂ„gra intervjuer.
"Ăr en helt vanlig mĂ€nniska"
SjÀlv verkar dock Murakami finna det överraskande att mÀnniskor Àr intresserad av honom.
ââJag Ă€r en helt vanlig mĂ€nniska nĂ€r jag inte skriver, sĂ€ger han.
Murakami fick sitt stora internationella genombrott 1987 med âNorwegian woodâ och har sedan dess varit Japans största litterĂ€ra stjĂ€rna i vĂ€rlden. Han Ă€r översatt till runt 50 sprĂ„k och flera av hans böcker har filmatiserats. Exempelvis vann âDrive my carâ kategorin bĂ€sta internationella film pĂ„ Oscarsgalan 2022.
Att vara författare verkar okomplicerat för Murakami, som gav ett ödmjukt och lÀttsamt intryck nÀr han intervjuades pÄ scenen i skulpturparken pÄ fredagskvÀllen.
ââJag skriver bara nĂ€r jag vill. Jag har aldrig haft nĂ„gon sĂ„ kallad skrivkramp. Livet Ă€r enkelt, sĂ€ger han och drar ner en av mĂ„nga skrattsalvor under kvĂ€llen.
Hans senaste bok â âThe city, and its uncertain wallsâ â kom ut i Japan i april och det Ă€r hans första roman pĂ„ sex Ă„r. Han skrev den under pandemin, fĂ„ngad bakom hemmets vĂ€ggar.
ââDet tog mig tre Ă„r att skriva boken.
Ges ut i Sverige 2024
Ăn sĂ„ lĂ€nge finns den endast pĂ„ japanska, men planen Ă€r att den ges ut pĂ„ svenska nĂ€sta Ă„r, uppger förlaget Norstedts för TT.
ââDet Ă€r en berĂ€ttelse om en man och hans skugga. Vid nĂ„got tillfĂ€lle Ă€r de separerade, sĂ€ger Murakami och förklarar att det handlar om det medvetna sinnet och det undermedvetna.
ââIbland vet man inte vad som Ă€r mannen och vad som Ă€r skuggan. De byter roller.
Allt Àr möjligt i Murakamis magiska realism. En brunn eller en trappa kan tillfÀlligt transportera romanfigurerna till en annan tidsepok eller en parallell vÀrld.
Han vet inte alltid sjÀlv vart berÀttelsen Àr pÄ vÀg under arbetsprocessen.
ââVarje morgon nĂ€r jag vaknar tĂ€nker jag: Vad ska hĂ€nda hĂ€rnĂ€st i min berĂ€ttelse? SĂ„ jag gĂ„r upp klockan fyra eftersom jag Ă€r sĂ„ spĂ€nd av förvĂ€ntan.
Det var först nÀr Murakami var 29 Är som han insÄg att han ville börja skriva. Insikten kom till honom nÀr han var pÄ en basebollmatch i Tokyo med sitt favoritlag Yakult Swallows.
ââDet var som en uppenbarelse, som om nĂ„got föll ner frĂ„n himlen. Jag kunde kĂ€nna att det var nĂ„got viktigt och jag började skriva. Det var sĂ„ jag blev författare, sĂ€ger 74-Ă„ringen.
Vid tidpunkten drev han en jazzklubb tillsammans med sin fru Yoko och hans böcker innehÄller mÀngder av referenser till jazz och klassisk musik, men Àven till vÀsterlÀndsk pop och rock.
ââAllt jag vet om skrivande har jag lĂ€rt mig frĂ„n musiken.
Hyllar Stockholm
Det handlar om rytm och melodi i sprÄket. Hur allt harmoniserar. Viktigast av allt Àr dock improvisation, sÀger Murakami och nÀmner jazzstorheter som Charlie Parker och John Coltrane.
ââNĂ€r jag skriver kĂ€nns det som att jag spelar ett instrument. Jag lyssnar inte pĂ„ musik nĂ€r jag skriver, men musiken finns i mitt huvud.
Till sin frus förtret har han 13 000 vinylskivor hemma â han berĂ€ttar att 20 av dem Ă€r inköpta i Stockholm.
ââStockholm Ă€r den bĂ€sta staden om du Ă€r en vinylsamlare, men Köpenhamn Ă€r okej, sĂ€ger Haruki Murakami och ler.