Jan Myrdal föddes 1927. FörĂ€ldrarna hette Alva och Gunnar Myrdal och var de omhuldade hjĂ€rnorna bakom folkhemmet â den moderna svenska vĂ€lfĂ€rdsstaten.
Som barn skulle Myrdal snart kÀnna att han "inte var den som förÀldrarna ville ha". Sonen verkade i vilket fall inte stÄ högt i kurs hos sin uppburne far, om vilken han skulle komma att odla hÀmndfantasier.
StÀndig rebell
Sin rebelliska stÀllning mot förÀldrarna tog Jan Myrdal med sig in i tonÄren, men stÀllde dÄ in siktet pÄ hela etablissemanget. Han lÀmnade skolan tidigt och började som 17-Äring att arbeta som journalist pÄ VÀrmlands Folkblad. MÄlet var att skriva.
Det skulle dröja Är av refuseringar innan Jan Myrdal till sist romandebuterade, med boken "Hemkomst" utgiven pÄ Tidens Förlag 1954. à ret innan hade han förvisso publicerat pjÀsen "Folkets hus" pÄ eget förlag, och Myrdals stora litterÀra genombrott skedde först 1963 med "Rapport frÄn en kinesisk by".
Men det verk som orsakade störst uppstĂ„ndelse â och som brukar rĂ€knas som hans frĂ€msta â Ă€r "jagboken" "Barndom" som kom 1982. HatportrĂ€tten av förĂ€ldrarna Gunnar och Alva kom för alltid att förvandla den offentliga bilden av familjen Myrdal.
Försökte stoppa boken
FörÀldrarna försökte stoppa utgivningen och syskonen Sissela och Kaj riktade skarpa invÀndningar mot uppvÀxtskildringen, men Jan Myrdal hÀvdade bestÀmt rÀtten till sin sanning.
ââJag minns pĂ„ ett friare sĂ€tt, förklarade han i en intervju med Göteborgs-Posten 1998.
Oemotsagd var han knappast. FÄ svenskar har varit sÄ ifrÄgasatta som Jan Myrdal och fÄ har sÄ hÄrdnackat vÀgrat att Àndra stÄndpunkt i politiskt laddade frÄgor. Det gÀllde bland annat instÀllningen till den kommunistiska regimens handlingar i Kina, Pol Pots folkmord i Kambodja och det famösa uttalandet i samband med RushdieaffÀren dÄ Myrdal hÀvdade att fatwan mot Salman Rushdie "möjliggjorde för de fattiga och förtrampade muslimska invandrarmassorna i Europa att ta en medveten ideologisk strid för mÀnniskovÀrdet".
"Livet var en fajt"
Den offentliga debatten var hans livsluft. I Lena Einhorns dokumentÀrfilm "PortrÀtt av en författare och provokatör" (2005) berÀttade kollegan Jan Guillou om hur en deppig Jan Myrdal plötsligt vÀcktes ur letargiska Äldersnojor nÀr han efter sina uttalanden om massakern vid Himmelska fridens torg i Beijing hotades med uteslutning ur Pen-klubben.
ââDĂ€refter följde en lĂ„ng period med Myrdal glatt trumpetande i luren utan att muttra det minsta om dööden... Livet var en fest, en fajt att vinna, sade Guillou.
OrÀdd sanningssÀgare eller extremistisk Äsiktsmaskin? Intellektuell gigant med enorm arbetsförmÄga eller en tomt skramlande provokatör nÀrd av barndomens oförrÀtter? Jan Myrdals eftermÀle lÀr se olika ut beroende pÄ vem man frÄgar. Efter sig lÀmnar han hur som helst ett 80-tal litterÀra verk, i flera olika genrer och en uppsjö av krönikor och debattartiklar.
I Einhorn-dokumentÀren berÀttade Jan Guillou att Jan Myrdal var den enda mÀnniska han kÀnde som stÀndigt grubblade över att han inte skulle hinna skriva fÀrdigt.
ââDet djĂ€vliga med döden Ă€r att den berövar honom arbetstid.