âSuperintelligensâ Ă€r boken som fick Elon Musk att twittra âVi mĂ„ste vara jĂ€tteförsiktiga med AI. Potentiellt farligare Ă€n kĂ€rnvapen.â
Musk, som Àr VD för elbilsföretaget Tesla och raketföretaget SpaceX, har donerat 10 miljoner dollar till ett forskningsprojekt om hur vi ska utveckla sÀker artificiell intelligens (AI) för mÀnsklighetens bÀsta. Boken har Àven rekommenderats av Bill Gates, vilket har bidragit till att göra den till en bestseller.
Filosofen Nick Bostrom leder Future of Humanity Institute i Oxford, som har beskrivits som en radarstation riktad mot framtiden. Han har studerat sÄvÀl neurobiologi som fysik och har lÀnge varit engagerad i frÄgor som rör artificiell intelligens och transhumanism (uppfattningen att mÀnniskan med teknologins hjÀlp bör utvecklas bortom den mÀnskliga kroppens begrÀnsningar i riktning mot evigt liv och utökad intelligens).
Ă r 1998 var han med om att grunda World Transhumanist Organisation (numera Humanity+).
Tycker du att namnet lÄter svenskt har du gissat rÀtt: han föddes som Niklas Boström i Helsingborg 1973.
Innan jag övergĂ„r frĂ„n presentation till recension Ă€r det vĂ€rt att notera vad Bostrom inte skriver om. âSuperintelligensâ innehĂ„ller inte en rad om huruvida AI Ă€r ett intressant och mĂ€nniskovĂ€rdigt mĂ„l att strĂ€va mot, eller om det överhuvudtaget Ă€r tekniskt möjligt. Bostrom förutsĂ€tter att svaret i bĂ„da fallen Ă€r ja. Han resonerar som om AI bara var en tidsfrĂ„ga.
Det som skiljer Bostrom frÄn mÄnga maniskt optimistiska AI-ideologer som Ray Kurzweil Àr hans förstÄelse för moraliska problem. Han Àr intresserad av de komplikationer som ingenjörer och programmerare alltför gÀrna förbiser. De bÀsta avsikter kan leda till oförutsedda eller katastrofala resultat.
Högintelligenta system behöver varken vara goda eller kloka.
Bostrom klassificerar olika scenarier och olika typer av AI sÄ detaljerat att jag ibland fÄr lust att pÄminna honom om att han skriver om hypotetiska maskiner som Ànnu inte finns. Kanske kommer framtida lÀsare att tycka att han liknar en medeltida teolog som anvÀnder allt sitt skarpsinne för att avgöra om Ànglarna har samma sorts vingar som fÄglar, fjÀrilar eller fladdermöss.
Ă andra sidan kan han ocksĂ„ vara befriande realistisk: âintelligensnedsĂ€ttning pĂ„ grund av jodbristâ Ă€r ett problem i mĂ„nga fattiga lĂ€nder. NĂ€r andra AI-skribenter förför sina lĂ€sare med visioner om en teknologi som kan höja deras intelligens till svindlande nivĂ„er skriver Bostrom att vi först borde se till att alla har tillgĂ„ng till jodberikat salt, âtill en kostnad av nĂ„gra fĂ„ cent per person och Ă„r.â
Bostrom kan, om han vill, fĂ„ tanken att svindla med berĂ€kningar av hur mĂ„nga medvetanden som kan skapas om all materia i universum omvandlas till datorkretsar, men sĂ„dant Ă€r inte huvudsaken för honom. Med âSuperintelligensâ vill han varna för att AI Ă€r en existentiell risk som kan hota mĂ€nsklighetens existens.
Vi liknar barn som leker med en bomb, skriver han. AI âkan mycket vĂ€l vara den viktigaste och mest övervĂ€ldigande utmaning som mĂ€nskligheten nĂ„gonsin stĂ€llts inför.â SĂ„ Ă€r det kanske, men det finns ett fel i den dĂ€r meningen. Vi stĂ€lls inte inför utmaningen. Vi stĂ€ller oss sjĂ€lva dĂ€r.
NĂ„gra av oss jobbar just nu som besatta med att förverkliga fantasin om AI â en teknologi som resten av vĂ€rlden kommer att bli tvungen att anpassa sig till, vare sig den blir som utvecklarna förestĂ€ller sig eller visar sig fĂ„ helt andra konsekvenser. Vill vi inte ha en framtid dĂ€r datasystem kommer att göra mĂ€nskligt tĂ€nkande överflödigt och meningslöst behöver vi inte strĂ€va i den riktningen. Det finns ett oĂ€ndligt antal andra riktningar att gĂ„ i â och det bĂ€sta med det Ă€r att de alla Ă€r âframĂ„tâ, inte en enda Ă€r âbakĂ„tâ.
Huvuddelen av boken bestÄr av en grundlig genomgÄng av vilka strategier som Àr tÀnkbara för att kontrollera artificiellt intelligenta system. Hur kan vi garantera att de laddas med mÀnniskovÀnliga vÀrderingar? Varje spÄr som Bostrom följer leder till samma ÄtervÀndsgrÀnd: nÄgra garantier för att AI-systemen inte utrotar oss har vi inte.
Han betonar att ett medvetande i en maskin sannolikt kommer att skilja sig radikalt frĂ„n ett medvetande i en mĂ€nniskokropp. âEn AI skulle kunna vara â det Ă€r rent av troligt att de flesta kommer att vara â extremt frĂ€mmande för oss.â Dess mĂ„l och handlingar kommer vi inte att kunna förutse.
Bostrom Àgnar ett par hundra sidor Ät nÄgot som hade kunnat sÀgas kortare. Om vi accepterar premissen att oÀndligt överlÀgsna intelligenta system Àr möjliga följer det av sig sjÀlv att vi inte kan kontrollera dem. HÀr finns en uppenbar slutsats som Bostrom inte drar: hela poÀngen med AI Àr att förlora kontrollen.
Att frÄga sig om vi kan kontrollera oÀndligt överlÀgsna AI-system Àr som att frÄga sig om ett barn kan kontrollera sina förÀldrar, skriver Bostrom. Han borde ha utvecklat den metaforen dit den sjÀlv Àr pÄ vÀg: vi vill inte ha kontroll, vi vill ha förÀldrar. Det som lockar dem som utvecklar AI, tror jag, Àr en psykologiskt effektiv dubbelmacka av allsmÀktighet och underkastelse. MÀnniskans dragning till makt Àr lika stor som hennes lÀngtan att underkasta sig en starkare Herre, för att hon tror att underkastelsen kommer att ge henne mening och tillhörighet. Saknas en sÄdan Herre Àr hon beredd att konstruera honom sjÀlv, kosta vad det kosta vill.
Efter Bostroms bok framstÄr inte AI som nÄgon meningsfull eller spÀnnande framtidsvision. Riskerna Àr stora och fördelarna Àr uppriktigt sagt tvivelaktiga. Trots det lÀr utvecklingsarbetet fortsÀtta, för att vissa fÄr en kick av det, och för att vi tror att vi Àr tvungna. Vi uppfostras att kÀnna att den framtid av robotar och AI som vÄra sjÀlvutnÀmnda hÀrskare i Silicon Valley förbereder Ät oss Àr ödesbestÀmd. AI Àr pÄ vÀg, vare sig vi gillar det eller inte.
Tron att vi inte har nÄgra alternativ kommer garanterat att leda till sÀmsta möjliga framtid.
Hundra tusen andra framtidsvisioner skulle behöva konkurrera med fantasin om AI.