Unga BerÀttare: "Jag Àr ingen idiot" av Fanny BlombÀck

En av vinnarna i Ă„rets upplaga av novell­tĂ€vlingen Unga BerĂ€ttare. I dag ”Jag Ă€r ingen idiot” av Fanny BlombĂ€ck.

Fanny BlombÀck Àr en av vinnarna i Ärets upplaga av Unga BerÀttare.

Fanny BlombÀck Àr en av vinnarna i Ärets upplaga av Unga BerÀttare.

Foto: Privat

Litteratur2020-10-28 14:00

Alla sĂ€ger att jag Ă€r obildbar. Egentligen kan jag bara tĂ€nka pĂ„ bĂ„tar: krigsbĂ„tar, rĂ€ddningsbĂ„tar, pappersbĂ„tar – jag vill ha en av varje.  

Syster Vera har surrat fast mig i eken som prunkar i idiothemmets trĂ€dgĂ„rd – för tredje dagen i rad. Hon Ă€r nu befriad frĂ„n mig och kan Ă„teruppta sitt handarbete i svalkande skugga.  

Eken Ă€r en avskild idyll som har slagit rot mitt i rastgĂ„rden. Den Ă€r nog tusen Ă„r gammal och har aldrig tidigare varit en del av grymheten hĂ€r. Nu anvĂ€nds den som stupstock, nĂ„got att tukta en dĂ„runge med. Selen skaver runt magen medan jag envist stĂ„r och stampar. Det hĂ€r Ă€r orĂ€ttvist; sĂ„ vild Ă€r jag inte!  

Jag drar som en oxe – som om min styrka kan slita upp trĂ€det med rötterna. En gĂ„ng smakade jag pĂ„ ekens frukt och det kvalde mig lika mycket som livet hĂ€r. Jag förtjĂ€nar mer Ă€n att leva med den stickande lukten av piss och svett; mer Ă€n att leva bakom ett stĂ€ngsel – och mer Ă€n att bli kallad idiot.  

Jag tĂ€nker pĂ„ hur fort och lĂ€tt jag skulle springa om selen brister nu. Syster Vera skulle vackla efter mig utan en chans att hinna ikapp, och jag skulle ropa: Jag Ă€r ingen idiot! Det skulle göra mig till kung för en dag – kung över vad jag Ă€r.  

Jag sliter i remmen, cirkulerar runt eken och kravlar pĂ„ marken tills jag kroknar. En vind drar igenom stammen och hela trĂ€det knakar. Mellan bladen har trĂ€det lĂ€mnat smĂ„ öppningar till himlen. Den var min fristad, min vĂ€n och det nĂ€rmaste en bĂ„t jag kan komma – alla kronans skepp var ju en gĂ„ng ekar i kungens trĂ€dgĂ„rd. Men hur kan den vara sĂ„ grandios och full av liv pĂ„ en sĂ„ olycklig plats?  

Jag fĂ„r inte ge upp nu, jag kan fortfarande tugga mig igenom hampan. Det kommer att vara vĂ€rt det, Ă€ven om mina tĂ€nder förstörs och jag fĂ„r stickor i munnen. Men jag har bara hunnit smaka nĂ€r Vera ger mig en sittopp. KĂ€ftsmĂ€llar brĂ€nner ordentligt, men örfilar i hjĂ€rtat Ă€r vĂ€rre.  

– Du uppför dig som en idiot, ett odjur! sĂ€ger hon med en röst som Ă€r bĂ„de god och strĂ€ng. Jag vill inte svara: Jag Ă€r ingen idiot! Det Ă€r mitt frihetsskri, dĂ„ mĂ„ste jag komma pĂ„ ett nytt. De kommande dagarna fĂ„r jag inte ens vara i dagrummet. Som vanligt kan jag inte komma ihĂ„g vad jag gjorde igĂ„r eller vad jag Ă„t till frukost. FrĂ„n fönstret i sovsalen kan jag titta ner pĂ„ eken högt ovanifrĂ„n. HĂ€r inne trĂ€ngs vi som krĂ€ftor i bur. De sĂ€ger att man vĂ€njer sig vid lukten, men det har jag inte gjort. En del hĂ€r ser ut som kortvuxna, gamla mĂ€nniskor; de har förlorat sjĂ€len.  

Efter en tids isolering, jag vet inte hur lĂ€nge, börjar jag kĂ€nna mig hĂ„glös. NĂ€r Vera tvĂ€ttar mig protesterar jag inte, och jag bryr mig inte lĂ€ngre om att jag bara har stubb pĂ„ huvudet.  

NĂ€r allt Ă€r som mörkast sluter mina vĂ€nner upp kring mig som ett hav av lyktor och sĂ€ger att jag Ă€r modig och kan visa överlĂ€karen att jag inte Ă€r en idiot. Det finns mĂ„nga egenartade barn hĂ€r, en del lite frĂ„nvarande och svĂ„ra att förstĂ„, men inga idioter. Idioter Ă€r nĂ„got som vuxna har hittat pĂ„, som NĂ€cken och Brunnsgubben.  

Om jag vill trĂ€ffa doktorn mĂ„ste jag lĂ„tsas vara sjuk. En morgon har Vera ersatts av Maja. Det mĂ€rks alltid nĂ€r Vera Ă€r borta; hon fĂ„r andras jobb att se slarvigt ut. Om man ska jaga upp nĂ„gon Ă€r syster Maja rĂ€tt person, men hon Ă€r samtidigt fel person för hon Ă€r inte Vera – och det mĂ„ste vara Vera, annars vĂ„gar jag inte gĂ„.  

Det Ă€r tur att Vera Ă€r i nĂ€rheten. Hon Ă€r en sĂ„dan person som alltid stĂ€ller upp för sina yrkessystrar, Ă€ven nĂ€r hon Ă€r trött. Hon Ă€r godast och ondast pĂ„ samma gĂ„ng. Det Ă€r alla fina saker hon gör för att vi ska glömma bort att vi Ă€r bortglömda, som vĂ„ffeldagen till exempel. DĂ„ fĂ„r vi alltid varsin tröstvĂ„ffla med grĂ€dde, som hon betalar ur egen ficka. Min familj har inte glömt mig, men Ă€ven bortskĂ€mda undantag som jag behöver tröstvĂ„fflor och nĂ€rhet. Veras grova arbetartumme ger mig lite av den vĂ€rmen.  

ÖverlĂ€karen, Johan Palm, förvĂ€ntar sig att Vera niger för honom och det gĂ„r emot hennes natur. Niga skulle hon bara göra för kungen och dĂ€rför stĂ„r hon rak nĂ€r vi möter Palm inne pĂ„ expeditionen. Jag minns med fasa den gĂ„ngen han sade till Vera: Ingen sinnesslö kommer nĂ„gonsin att förvandlas till en hĂ€lsosam och stark individ. Och dĂ€rför vill jag inte slĂ€ppa taget om tummen.  

Vid sin sida har han sin elev, Ludvig SpĂ„ngberg (SpĂ„ngen, som han kallas i barnamunnarna). Jag och Ludvig har aldrig pratat, men jag har sett honom dagdrömma under eken. LĂ€nge har jag undrat om han tĂ€nker pĂ„ nĂ„gonting fint eller sorgligt, men han Ă€r sĂ„ tillknĂ€ppt att ingen vet.  

– Gossen sĂ€ger att han har förfĂ€rligt ont i magen, sĂ€ger Vera.  

Palm tycker att det Ă€r bra om unga lĂ€karstudenter utsĂ€tts för stĂ„lbad och överlĂ„ter uppgiften till SpĂ„ngen. Han talar om för honom att allt i rummet mĂ„ste vara i sin ordning nĂ€r han kommer tillbaka. PĂ€rmar, böcker och journalanteckningar fĂ„r han inte komma nĂ€ra. Heligast av allt Ă€r skrivmaskinen och Ludvig svĂ€r, pĂ„ heder och samvete, att han aldrig skulle röra den utan tillstĂ„nd.  

De första minuterna ensam med SpĂ„ngen Ă€r som en obekvĂ€m variant av tysta leken och magen gör nu ont pĂ„ riktigt. Hur vill han bli titulerad? Är han ”nĂ€stan-doktorn”, ”inte-Ă€nnu-doktorn”, eller nĂ„got lĂ€ngre som â€Ă€nnu i skolan-doktorn”?  

– Kan ni sĂ€ga till honom att jag inte Ă€r sinnesslö? frĂ„gar jag försiktigt.

– ÖverlĂ€karen har mer erfarenhet, det vore illojalt och högfĂ€rdigt av mig.

– Egentligen blir jag lĂ€tt distraherad av saker. Mamma och jag brukade spela kort i mörker.  

Det Àr ett knep som hon har kommit pÄ alldeles sjÀlv. Kan vi göra det? SnÀlla, lÄt mig visa! SpÄngen tar sig för pannan.

– Jag vill inte leka den hĂ€r leken med dig.

– Det Ă€r sant! Allt gĂ„r – i lugn och ro.  

Jag har sagt till mig sjĂ€lv att aldrig bli en lipsill, men det Ă€r svĂ„rt att vara stoisk nĂ€r man Ă€r liten och har hela vĂ€rlden emot sig. Till slut brister fördĂ€mningen och en sĂ„rbar pojke, som hela tiden har funnits inom mig, trĂ€der nu fram inför offentligheten.  

– Att grina hjĂ€lper inte, sĂ€ger Ludvig. Skola och lĂ€kare har provat allt, det Ă€r jag helt övertygad om. Han sveper tummen över mina kinder. Den Ă€r klen och slĂ€t, inte alls som Veras.  

Jag tĂ€nker pĂ„ tiden dĂ„ hon kallade oss för gullebarn. NĂ„gonstans lĂ€ngs vĂ€gen gav hon upp mig. Hon började skrika pĂ„ mig, slĂ„ mig, kalla mig sinnessvag, beskylla mig för saker jag inte har gjort, fĂ„ mig att grĂ„ta. Och jag började skrika pĂ„ henne... slĂ„ henne, kalla henne sinnessvag, klandra henne för saker hon inte har gjort, fĂ„ henne att grĂ„ta. Jag hoppas att hon vet att jag aldrig har menat att göra henne ledsen.  

Det finns sĂ„ mĂ„nga saker jag behöver men aldrig fĂ„r, saker som skulle göra allting lĂ€ttare, saker som skulle fĂ„ mig att kĂ€nna mig mĂ€nsklig. NĂ„gon som sĂ€ger att vi ska hitta ett sĂ€tt att bestiga alla berg och att allting kommer att bli bra.  

Jag lĂ€gger mĂ€rke till den förbjudna skrivmaskinen, som har ett tomt och ensamt papper i sig. – Jag vet nĂ„gra saker som de inte har försökt med Ă€nnu, men bli inte arg.

– Vad menar du? FrĂ„gar SpĂ„ngen.  

Jag torkar ansiktet med skjortĂ€rmen. – KĂ€rlek.  

Ludvig ser frĂ„gande ut. Kanske har han lĂ€st i nĂ„gon skrift att idioter inte förstĂ„r sig pĂ„ kĂ€rlek. Att vara en idiot Ă€r mer Ă€n att misslyckas i skolan; det Ă€r en brĂ€nnmĂ€rkning som sĂ€ger att du bara kan hata och förstöra. De sĂ€ger att jag Ă€r född att begĂ„ brott, bara för att jag inte kunde koncentrera mig i skolan och inte heller pĂ„ ett arbetshem. Inget kan fĂ„ mig att sitta kvar i en vĂ€vstol, men jag har inte kriminellt blod – det Ă€r frihetsblod!  

Jag sluter ögonen och avslöjar nÀsta sak:

– FörlĂ„telse.

Nu vaknar han till och ser pÄ mig med andra ögon. Det Àr nog inte konstigt att han har sett mig som ett djur, om det stÄr sÄ i boken.

Han noterar att jag sneglar pĂ„ det tomma pappret och förstĂ„r vad jag vill. Efter kort övervĂ€gande strĂ€cker han sig efter en tangent och knackar försiktigt in en bokstav för att höra hur högt den lĂ„ter, och nog lĂ„ter den, men han tĂ€nker göra det pĂ„ egen risk. Jag berĂ€ttar vad vi barn pĂ„ idiothemmet mest av allt önskar oss och han nedtecknar varje ord:  

K-Ä-R-L-E-K. F-Ö-R-L-Å-T-E-L-S-E. U-P-P-M-U-N-T-R-A-N.

V-Ä-R-M-E. T-Å-L-A-M-O-D. B-A-R-M-H-Ä-R-T-I-G-H-E-T. R-O.  

Ludvig avbryter för att granska det han har skrivit: RO. Han grunnar över ordet tills han fĂ„r en impuls. Utan att avslöja varför, lĂ€mnar han mig ensam i expeditionen och kommer tillbaka dragande pĂ„ en bunt sĂ€nglakan. I nĂ„gra svep mörklĂ€gger han rummet och jag aldrig har varit sĂ„ nyfiken. NĂ€r han stĂ€nger av radioapparaten blir det helt tyst. Han rotar i lĂ„dor tills han hittar en tĂ€ndsticksask och en kortlek.  

Åter vid skrivbordet tĂ€nder han ett stearinljus och skjuter det mot mig. Han har nu eliminerat alla distraktioner. NĂ€r han slĂ€cker taklampan ser jag bara den lilla elden mellan oss. Vi Ă€r bĂ„da röda i ansiktet och det kĂ€nns som midnatt.  

Han testar min uppmĂ€rksamhet och resultaten fascinerar honom: jag kan fokusera pĂ„ hur han knĂ€pper med fingrarna tills hans tumme blir röd. Vi spelar ett kvartettspel och jag vinner. Han tror fortfarande att jag inte kan stava. DĂ„ tar jag över skrivmaskinen och skriver mitt namn: Karl-Albin Hedberg.  

Vi glömmer bĂ„de tiden och listan – nu vill han höra min historia istĂ€llet. För första gĂ„ngen i mitt liv vill nĂ„gon veta vad jag kĂ€nner, och allt jag har pĂ„ hjĂ€rtat skriver han ned:  

– Alla sĂ€ger att jag Ă€r obildbar. Egentligen kan jag bara tĂ€nka pĂ„ bĂ„tar: krigsbĂ„tar, rĂ€ddningsbĂ„tar, pappersbĂ„tar – jag vill ha en av varje...  

Vi lÄter skapandet ha sin gÄng tills vi sÄ smÄningom blir varse om tiden igen. DÄ Àr det försent att ÄterstÀlla rummet, och Ludvig blir ertappad med lakanen i famnen. Om överlÀkaren kan se mellan fingrarna, bara för den hÀr gÄngen, kanske Ludvig till slut gÄr med pÄ att hjÀlpa mig. Men Àven om han inte vill det, vet nÄgon Àntligen att jag inte Àr en idiot.

Juryns motivering:  â€Novellen utspelar sig i en dĂ„tid nĂ€r en person med koncentrationssvĂ„righeter kunde dömas ut som imbecill och till och med spĂ€rras in pĂ„ behandlingshem – med helt fel typ av behandling. Titeln, ”Jag Ă€r ingen idiot”, Ă€r sĂ„vĂ€l ett krasst konstaterande som ett desperat avgrundsvrĂ„l frĂ„n novellens protagonist. SĂ„vĂ€l hopplöshet som revansch skildras finstĂ€mt, pricksĂ€kert och med vĂ€rme.”

I juryn ingĂ„r: Arvid Harju (fokusbibliotekarie Tallbodaskolorna), Johan Hagesund (förlĂ€ggare, Dibb Förlag) Katarina Genar (författare), Maria Fagerberg (författare, lĂ€rare i kreativt skrivande), Sas Sebastian (filmutvecklare, Film i Öst), Ingrid ­Loeld Rasch (Götabiblioteken), ­Mikael Pihlblad (kulturchef Öst Media).

Unga BerÀttare

Namn: Fanny BlombÀck.

Ålder: 24 Ă„r.

FrÄn: Linköping.

Om sitt skrivande:”Jag skriver för att bli en bĂ€ttre medmĂ€nniska. Bakom varje projekt finns mĂ„nga personliga samtal som hjĂ€lper mig att förstĂ„ andras styrkor, utmaningar och drömmar. Jag vill ocksĂ„ vara med och ge upprĂ€ttelse till mĂ€nniskor som inte har haft en rĂ€ttvis plats i litteraturen.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!