Alla sĂ€ger att jag Ă€r obildbar. Egentligen kan jag bara tĂ€nka pĂ„ bĂ„tar: krigsbĂ„tar, rĂ€ddningsbĂ„tar, pappersbĂ„tar â jag vill ha en av varje.
Syster Vera har surrat fast mig i eken som prunkar i idiothemmets trĂ€dgĂ„rd â för tredje dagen i rad. Hon Ă€r nu befriad frĂ„n mig och kan Ă„teruppta sitt handarbete i svalkande skugga.
Eken Àr en avskild idyll som har slagit rot mitt i rastgÄrden. Den Àr nog tusen Är gammal och har aldrig tidigare varit en del av grymheten hÀr. Nu anvÀnds den som stupstock, nÄgot att tukta en dÄrunge med. Selen skaver runt magen medan jag envist stÄr och stampar. Det hÀr Àr orÀttvist; sÄ vild Àr jag inte!
Jag drar som en oxe â som om min styrka kan slita upp trĂ€det med rötterna. En gĂ„ng smakade jag pĂ„ ekens frukt och det kvalde mig lika mycket som livet hĂ€r. Jag förtjĂ€nar mer Ă€n att leva med den stickande lukten av piss och svett; mer Ă€n att leva bakom ett stĂ€ngsel â och mer Ă€n att bli kallad idiot.
Jag tĂ€nker pĂ„ hur fort och lĂ€tt jag skulle springa om selen brister nu. Syster Vera skulle vackla efter mig utan en chans att hinna ikapp, och jag skulle ropa: Jag Ă€r ingen idiot! Det skulle göra mig till kung för en dag â kung över vad jag Ă€r.
Jag sliter i remmen, cirkulerar runt eken och kravlar pĂ„ marken tills jag kroknar. En vind drar igenom stammen och hela trĂ€det knakar. Mellan bladen har trĂ€det lĂ€mnat smĂ„ öppningar till himlen. Den var min fristad, min vĂ€n och det nĂ€rmaste en bĂ„t jag kan komma â alla kronans skepp var ju en gĂ„ng ekar i kungens trĂ€dgĂ„rd. Men hur kan den vara sĂ„ grandios och full av liv pĂ„ en sĂ„ olycklig plats?
Jag fÄr inte ge upp nu, jag kan fortfarande tugga mig igenom hampan. Det kommer att vara vÀrt det, Àven om mina tÀnder förstörs och jag fÄr stickor i munnen. Men jag har bara hunnit smaka nÀr Vera ger mig en sittopp. KÀftsmÀllar brÀnner ordentligt, men örfilar i hjÀrtat Àr vÀrre.
â Du uppför dig som en idiot, ett odjur! sĂ€ger hon med en röst som Ă€r bĂ„de god och strĂ€ng. Jag vill inte svara: Jag Ă€r ingen idiot! Det Ă€r mitt frihetsskri, dĂ„ mĂ„ste jag komma pĂ„ ett nytt. De kommande dagarna fĂ„r jag inte ens vara i dagrummet. Som vanligt kan jag inte komma ihĂ„g vad jag gjorde igĂ„r eller vad jag Ă„t till frukost. FrĂ„n fönstret i sovsalen kan jag titta ner pĂ„ eken högt ovanifrĂ„n. HĂ€r inne trĂ€ngs vi som krĂ€ftor i bur. De sĂ€ger att man vĂ€njer sig vid lukten, men det har jag inte gjort. En del hĂ€r ser ut som kortvuxna, gamla mĂ€nniskor; de har förlorat sjĂ€len.
Efter en tids isolering, jag vet inte hur lÀnge, börjar jag kÀnna mig hÄglös. NÀr Vera tvÀttar mig protesterar jag inte, och jag bryr mig inte lÀngre om att jag bara har stubb pÄ huvudet.
NÀr allt Àr som mörkast sluter mina vÀnner upp kring mig som ett hav av lyktor och sÀger att jag Àr modig och kan visa överlÀkaren att jag inte Àr en idiot. Det finns mÄnga egenartade barn hÀr, en del lite frÄnvarande och svÄra att förstÄ, men inga idioter. Idioter Àr nÄgot som vuxna har hittat pÄ, som NÀcken och Brunnsgubben.
Om jag vill trĂ€ffa doktorn mĂ„ste jag lĂ„tsas vara sjuk. En morgon har Vera ersatts av Maja. Det mĂ€rks alltid nĂ€r Vera Ă€r borta; hon fĂ„r andras jobb att se slarvigt ut. Om man ska jaga upp nĂ„gon Ă€r syster Maja rĂ€tt person, men hon Ă€r samtidigt fel person för hon Ă€r inte Vera â och det mĂ„ste vara Vera, annars vĂ„gar jag inte gĂ„.
Det Àr tur att Vera Àr i nÀrheten. Hon Àr en sÄdan person som alltid stÀller upp för sina yrkessystrar, Àven nÀr hon Àr trött. Hon Àr godast och ondast pÄ samma gÄng. Det Àr alla fina saker hon gör för att vi ska glömma bort att vi Àr bortglömda, som vÄffeldagen till exempel. DÄ fÄr vi alltid varsin tröstvÄffla med grÀdde, som hon betalar ur egen ficka. Min familj har inte glömt mig, men Àven bortskÀmda undantag som jag behöver tröstvÄfflor och nÀrhet. Veras grova arbetartumme ger mig lite av den vÀrmen.
ĂverlĂ€karen, Johan Palm, förvĂ€ntar sig att Vera niger för honom och det gĂ„r emot hennes natur. Niga skulle hon bara göra för kungen och dĂ€rför stĂ„r hon rak nĂ€r vi möter Palm inne pĂ„ expeditionen. Jag minns med fasa den gĂ„ngen han sade till Vera: Ingen sinnesslö kommer nĂ„gonsin att förvandlas till en hĂ€lsosam och stark individ. Och dĂ€rför vill jag inte slĂ€ppa taget om tummen.
Vid sin sida har han sin elev, Ludvig SpÄngberg (SpÄngen, som han kallas i barnamunnarna). Jag och Ludvig har aldrig pratat, men jag har sett honom dagdrömma under eken. LÀnge har jag undrat om han tÀnker pÄ nÄgonting fint eller sorgligt, men han Àr sÄ tillknÀppt att ingen vet.
â Gossen sĂ€ger att han har förfĂ€rligt ont i magen, sĂ€ger Vera.
Palm tycker att det Àr bra om unga lÀkarstudenter utsÀtts för stÄlbad och överlÄter uppgiften till SpÄngen. Han talar om för honom att allt i rummet mÄste vara i sin ordning nÀr han kommer tillbaka. PÀrmar, böcker och journalanteckningar fÄr han inte komma nÀra. Heligast av allt Àr skrivmaskinen och Ludvig svÀr, pÄ heder och samvete, att han aldrig skulle röra den utan tillstÄnd.
De första minuterna ensam med SpĂ„ngen Ă€r som en obekvĂ€m variant av tysta leken och magen gör nu ont pĂ„ riktigt. Hur vill han bli titulerad? Ăr han ânĂ€stan-doktornâ, âinte-Ă€nnu-doktornâ, eller nĂ„got lĂ€ngre som âĂ€nnu i skolan-doktornâ?
â Kan ni sĂ€ga till honom att jag inte Ă€r sinnesslö? frĂ„gar jag försiktigt.
â ĂverlĂ€karen har mer erfarenhet, det vore illojalt och högfĂ€rdigt av mig.
â Egentligen blir jag lĂ€tt distraherad av saker. Mamma och jag brukade spela kort i mörker.
Det Àr ett knep som hon har kommit pÄ alldeles sjÀlv. Kan vi göra det? SnÀlla, lÄt mig visa! SpÄngen tar sig för pannan.
â Jag vill inte leka den hĂ€r leken med dig.
â Det Ă€r sant! Allt gĂ„r â i lugn och ro.
Jag har sagt till mig sjÀlv att aldrig bli en lipsill, men det Àr svÄrt att vara stoisk nÀr man Àr liten och har hela vÀrlden emot sig. Till slut brister fördÀmningen och en sÄrbar pojke, som hela tiden har funnits inom mig, trÀder nu fram inför offentligheten.
â Att grina hjĂ€lper inte, sĂ€ger Ludvig. Skola och lĂ€kare har provat allt, det Ă€r jag helt övertygad om. Han sveper tummen över mina kinder. Den Ă€r klen och slĂ€t, inte alls som Veras.
Jag tÀnker pÄ tiden dÄ hon kallade oss för gullebarn. NÄgonstans lÀngs vÀgen gav hon upp mig. Hon började skrika pÄ mig, slÄ mig, kalla mig sinnessvag, beskylla mig för saker jag inte har gjort, fÄ mig att grÄta. Och jag började skrika pÄ henne... slÄ henne, kalla henne sinnessvag, klandra henne för saker hon inte har gjort, fÄ henne att grÄta. Jag hoppas att hon vet att jag aldrig har menat att göra henne ledsen.
Det finns sÄ mÄnga saker jag behöver men aldrig fÄr, saker som skulle göra allting lÀttare, saker som skulle fÄ mig att kÀnna mig mÀnsklig. NÄgon som sÀger att vi ska hitta ett sÀtt att bestiga alla berg och att allting kommer att bli bra.
Jag lĂ€gger mĂ€rke till den förbjudna skrivmaskinen, som har ett tomt och ensamt papper i sig. â Jag vet nĂ„gra saker som de inte har försökt med Ă€nnu, men bli inte arg.
â Vad menar du? FrĂ„gar SpĂ„ngen.
Jag torkar ansiktet med skjortĂ€rmen. â KĂ€rlek.
Ludvig ser frĂ„gande ut. Kanske har han lĂ€st i nĂ„gon skrift att idioter inte förstĂ„r sig pĂ„ kĂ€rlek. Att vara en idiot Ă€r mer Ă€n att misslyckas i skolan; det Ă€r en brĂ€nnmĂ€rkning som sĂ€ger att du bara kan hata och förstöra. De sĂ€ger att jag Ă€r född att begĂ„ brott, bara för att jag inte kunde koncentrera mig i skolan och inte heller pĂ„ ett arbetshem. Inget kan fĂ„ mig att sitta kvar i en vĂ€vstol, men jag har inte kriminellt blod â det Ă€r frihetsblod!
Jag sluter ögonen och avslöjar nÀsta sak:
â FörlĂ„telse.
Nu vaknar han till och ser pÄ mig med andra ögon. Det Àr nog inte konstigt att han har sett mig som ett djur, om det stÄr sÄ i boken.
Han noterar att jag sneglar pÄ det tomma pappret och förstÄr vad jag vill. Efter kort övervÀgande strÀcker han sig efter en tangent och knackar försiktigt in en bokstav för att höra hur högt den lÄter, och nog lÄter den, men han tÀnker göra det pÄ egen risk. Jag berÀttar vad vi barn pÄ idiothemmet mest av allt önskar oss och han nedtecknar varje ord:
K-Ă-R-L-E-K. F-Ă-R-L-Ă -T-E-L-S-E. U-P-P-M-U-N-T-R-A-N.
V-Ă-R-M-E. T-Ă -L-A-M-O-D. B-A-R-M-H-Ă-R-T-I-G-H-E-T. R-O.
Ludvig avbryter för att granska det han har skrivit: RO. Han grunnar över ordet tills han fÄr en impuls. Utan att avslöja varför, lÀmnar han mig ensam i expeditionen och kommer tillbaka dragande pÄ en bunt sÀnglakan. I nÄgra svep mörklÀgger han rummet och jag aldrig har varit sÄ nyfiken. NÀr han stÀnger av radioapparaten blir det helt tyst. Han rotar i lÄdor tills han hittar en tÀndsticksask och en kortlek.
à ter vid skrivbordet tÀnder han ett stearinljus och skjuter det mot mig. Han har nu eliminerat alla distraktioner. NÀr han slÀcker taklampan ser jag bara den lilla elden mellan oss. Vi Àr bÄda röda i ansiktet och det kÀnns som midnatt.
Han testar min uppmÀrksamhet och resultaten fascinerar honom: jag kan fokusera pÄ hur han knÀpper med fingrarna tills hans tumme blir röd. Vi spelar ett kvartettspel och jag vinner. Han tror fortfarande att jag inte kan stava. DÄ tar jag över skrivmaskinen och skriver mitt namn: Karl-Albin Hedberg.
Vi glömmer bĂ„de tiden och listan â nu vill han höra min historia istĂ€llet. För första gĂ„ngen i mitt liv vill nĂ„gon veta vad jag kĂ€nner, och allt jag har pĂ„ hjĂ€rtat skriver han ned:
â Alla sĂ€ger att jag Ă€r obildbar. Egentligen kan jag bara tĂ€nka pĂ„ bĂ„tar: krigsbĂ„tar, rĂ€ddningsbĂ„tar, pappersbĂ„tar â jag vill ha en av varje...
Vi lÄter skapandet ha sin gÄng tills vi sÄ smÄningom blir varse om tiden igen. DÄ Àr det försent att ÄterstÀlla rummet, och Ludvig blir ertappad med lakanen i famnen. Om överlÀkaren kan se mellan fingrarna, bara för den hÀr gÄngen, kanske Ludvig till slut gÄr med pÄ att hjÀlpa mig. Men Àven om han inte vill det, vet nÄgon Àntligen att jag inte Àr en idiot.
Juryns motivering: âNovellen utspelar sig i en dĂ„tid nĂ€r en person med koncentrationssvĂ„righeter kunde dömas ut som imbecill och till och med spĂ€rras in pĂ„ behandlingshem â med helt fel typ av behandling. Titeln, âJag Ă€r ingen idiotâ, Ă€r sĂ„vĂ€l ett krasst konstaterande som ett desperat avgrundsvrĂ„l frĂ„n novellens protagonist. SĂ„vĂ€l hopplöshet som revansch skildras finstĂ€mt, pricksĂ€kert och med vĂ€rme.â
I juryn ingĂ„r: Arvid Harju (fokusbibliotekarie Tallbodaskolorna), Johan Hagesund (förlĂ€ggare, Dibb Förlag) Katarina Genar (författare), Maria Fagerberg (författare, lĂ€rare i kreativt skrivande), Sas Sebastian (filmutvecklare, Film i Ăst), Ingrid ÂLoeld Rasch (Götabiblioteken), ÂMikael Pihlblad (kulturchef Ăst Media).