Solen smyger sig in igenom de stÄtliga lindarna och bokarna i Brunnsparken. Familjer och Àldre damer och herrar har slagit sig ner i de vita trÀdgÄrdsmöblerna för att dricka eftermiddagskaffe. NÄgra av barnen springer omkring och leker och en ung försÀljare sÀljer lotter för fem kronor styck. Trots att det Àr mycket mÀnniskor pÄ en och samma plats Àr det tyst och stilla.
NÀr klockstapeln slÄr tre nÄgra hundra meter bort lyfter musikerna sina instrument i paviljongen. Eftermiddagskonserten kan börja.
â Det Ă€r magiskt att fĂ„ sitta hĂ€r och spela med alla trĂ€d och fĂ„glar i bakgrunden, sĂ€ger Anna Hansson som Ă€r en av de tvĂ„ brunnskapellmĂ€starna som leder orkestern.
Anna Àr dotter till orkesterns förra kapellmÀstare, Lars Eric Andersson. Hon har tillbringat alla sina somrar i Medevi brunn sedan hon var tre Är gammal och hon ÄtervÀnder Àn i dag.
â Det Ă€r nĂ„got visst med Medevi, det bara Ă€r sĂ„, sĂ€ger hon.
Hit kommer ett trettiotal musiker frÄn hela landet tillsammans med sina familjer för att delta i orkestern. Konsertperioden pÄgÄr i ungefÀr sju veckor under sommaren, frÄn midsommarafton till andra söndagen i augusti.
Vanligast Àr att musikerna stannar pÄ brunnen i en eller tvÄ veckor, men vissa stannar en hel mÄnad. MÄnga av dem har varit med lÀnge, men vissa Àr bara med en sÀsong.
â Man mĂ„ste ha förmĂ„gan att slappna av. Alla klarar inte av det och dĂ„ blir man inte kvar hĂ€r heller, sĂ€ger Anna.
En av orkesterveteranerna Àr Magnus Eriksson. Han har spelat i brunnen i 33 Är.
â Jag kommer tillbaka varje Ă„r för att fĂ„ spela musik med hĂ€rliga kollegor i en hĂ€rlig miljö, berĂ€ttar han.
För att hÄlla hög kvalitet pÄ musiken bestÄr orkestern, förutom nÄgra glada amatörer, mestadels av professionella musiker som livnÀr sig pÄ sin musik, men som under sommarledigheten vill komma till Medevi och spela en annan typ av musik.
För musiken Àr sannerligen av annan typ Àn den som spelas pÄ radion i dag. Den skiljer sig till och med frÄn traditionell orkestermusik.
Anledningen Àr de gamla mÀssingsinstrumenten frÄn 1800-talet bestÄende av bland annat esskornett, althorn och tenorbasun som under 1920-talet ersattes med trumpeter, valthorn och tromboner.
â De gamla instrumenten ger en mjukare och rundare klang. Musiken blir inte lika tonstark som modern orkestermusik, förklarar Anna.
â Vi vĂ€rnar om spelstilen och kulturarvet genom att föra det vidare.
Under varje vecka sker 22 olika framtrÀdanden. Det Àr eftermiddags- och kvÀllskonserter i paviljongen varje dag förutom mÄndagar och pÄ kvÀllarna sker den traditionsenliga grötlunken.
â Förr i tiden Ă„t man gröt pĂ„ kvĂ€llen och man tyckte inte att det var bra att gĂ„ och lĂ€gga sig direkt efter maten. DĂ€rför gick man en svĂ€ng och det gör vi fortfarande varje kvĂ€ll, sĂ€ger Anna.
Lunken sker pÄ en strÀcka av nÄgra hundra meter pÄ brunnsomrÄdet. Orkestern gÄr i tÀten och sedan sluter brunnsbesökarna upp bakom.
NÀr musikerna inte upptrÀder Àr det fritt. Eftersom de bor allihopa pÄ omrÄdet umgÄs de Àven dÄ. Anna berÀttar att de bland annat gör smÄ utflykter och badar i VÀttern.
â Det blir en social gemenskap med en fantastisk sammanhĂ„llning, sĂ€ger Anna.
Under eftermiddagskonsertens gÄng samlas allt mer folk för att lyssna pÄ orkestern. Marschen övergÄr till en vals som sedan blir en schottis. En kvinna dansar i ring med tvÄ barn. Det skulle lika gÀrna kunna vara 1870.