– Det hjälper mig betala av CSN-lånet. Jag gillar inte att stå i centrum, säger han ödmjukt när vi möts upp inne på tidningsredaktionen.
Jonas karriär inom reklamfilm visar sig vara en oväntat spännande historia. Det var under Guldbaggegalan 2019 som dörrarna till en ny värld öppnades. Vid den tiden utbildade han sig till musik- och eventarrangör på Campus Nyköping. Som en del av utbildningen var han värd på röda mattan och efterfesten på galan.
Där kom han i kontakt med den erkända skådespelaren Alexander Karim, känd bland annat från Gladiator 2 och Jönssonligan, som uppmanade honom att testa på att jobba som statist vid sidan av sina studier.
– Du har något i ditt uttryck som är tacksamt och fördelaktigt som regissörer skulle fastna för, sa Karim till mig. Jag blev lite chockad och sa till honom att jag inte är en utbildad skådespelare och att jag är blyg och introvert som person.
Karim insisterade och sommaren samma år skickade Jonas in en anmälan som statist till ett castingbolag. Sagt och gjort, det året började han medverka som statist vid ett tiotal reklamfilmsinspelningar.
Den första stora möjligheten dök upp under 2020.
– Jag fick ett mejl från ett castingbolag till en reklamfilm för Let's go Casino. De sökte en blyg och generad kille som skulle flörta med en kvinna i sitt kök. Jag tänkte... Det är ju jag! Att titta in i en kamera och se generad ut – hur svårt kan det vara? säger Jonas med ett skratt.
Han skickade därefter in ett så kallt selftape, en egen videoinspelning av rollen som ledde till en riktig provfilmning med regissören.
– Jag fick mycket hjälp inför castingen av min goda vän Joakim Bezek, som äger Bill och Bull. Han är utbildad inom skådespeleri och har varit en ovärderlig hjälp i början av min karriär.
Provfilmen gav resultat och han fick rollen, men titeln på kontraktet fick honom att dra efter andan.
– Det stod 'skådespelare' på kontraktet. Jag frågade om det inte var fel eftersom jag är sökt som statist. Men de sa att jag var perfekt i rollen och att den var min, säger han häpet.
Han fortsätter:
– Trots att det var för ett spelbolag var det min första huvudroll och jag är glad för möjligheten.
Sedan dess har han Jonas synts i många reklamfilmer för olika varumärken.
Hans karaktärer i reklamfilmerna delar snarlika drag och på frågan om han blir castad i samma roll instämmer han.
– På Guldbaggegalan i år träffade jag en regissör som tyckte jag spelade en disträ och tragikomisk person, som ofta hamnar i konstiga situationer. När han sa det tänkte jag direkt på en tidig reklamfilm för Sverigelotten som jag varit med i. Jag står vid en busshållplats och dagdrömmer mig bort. Helt plötsligt kommer bussen dränker mig i vatten och där står jag blöt, flummig och frågande.
Han tänker efter.
– Det är den karaktären med det uttrycket som castingbolagen vill ha av mig än idag.
(Se en av Jonas reklamfilmer nedan)
Men det finns drömmar om att få spela ut ett bredare känsloregister. Han berättar att den bortgångna skådespelaren Ingvar Hirdwall, känd som bland annat "Stänkarn" i Beck-filmerna gav honom några väl valda skådespelartips.
– Han sa att det subtila ansiktsuttrycket går bäst hem i Sverige och det tror jag stämmer. Jag känner folk som gått på teaterskolor i USA men som inte får några roller i Sverige. Det är en annan mentalitet i svensk tv-produktion mot den mer utåtagerande amerikanska skådespelarstilen.
Något som han menar inte alltid går hem i reklamsammanhang.
– Ska man representera ett varumärke måste personer kunna känna igen sig och relatera till situationer eller händelser.
En inspelning från 2023 är han extra stolt över.
– Det var för en avancerad statistroll i en reklamfilm för Läkare Utan Gränser. De hade byggt upp ett flyktingläger i ett grustag utanför Lidingö för att belysa att många barn föds i flyktingläger. Det kändes betydelsefullt att vara med i den, säger han och visar upp en bild från inspelningen.
Och även om han inte strävar efter att bli igenkänd har reklamfilmsjobben varit en isbrytare i många sammanhang.
– Jag har jobbat inom Stadsmissionen och RIA Härbärge med utsatta personer och där har min medverkan i reklamfilmer varit bra. De har känt igen mig och tyckt att det varit kul att få prata med mig. Det har gett dem något att glädjas åt, säger Jonas Sjögren – Motalas reklamfilmsikon – och ler.