NÀr Little Jinders senaste album "HejdÄ" kom för fyra Är sedan var hon klar. Superklar med sin persona, livsstil, ljudbild och musik. Nya albumet "Salta diamanter" Àr mer nedtonat och dessutom liveinspelat med andra musiker, nÄgot som Àr i princip helt nytt för Jinder.
Viljan att spela in live med andra musiker hÀnger ihop med viljan att jobba pÄ ett nytt sÀtt och om att vilja utmana sig sjÀlv bÄde som mÀnniska och producent. Men ocksÄ med att vilja "vara vuxen", att tydligt markera att det stökiga "young twenties"-livet Àr över, enligt Jinder.
ââEtt sĂ€tt att komma ifrĂ„n det var att göra musiken mer organisk och spela med riktiga mĂ€nniskor i stĂ€llet för en trummaskin. Jag har aldrig behövt samarbeta pĂ„ det sĂ€ttet tidigare, spela upp ofĂ€rdiga demos och... nej gud, det skulle jag aldrig ha gjort för tre Ă„r sedan, sĂ€ger hon.
Vara pÄ riktigt
Att samhÀllet har blivit mer och mer artificiellt Àr en annan anledning till att Little Jinder vÄgade prova nÄgot nytt, sÀger hon. En ökad digitalisering av musik, att hon sjÀlv tidigare har gjort sin musik "ensam med nÄgon mjukvarusynth" och att nÀstan all kommunikation med fansen sker över nÀtet.
ââDet fick mig att typ bara vilja sitta med riktiga gubbar i en studio och spela. Jag ville att det skulle vara pĂ„ riktigt. Det hĂ€nger sĂ€kert ocksĂ„ ihop med att jag har fĂ„tt barn â man lĂ€ngtar sĂ„ efter att vara mer grounded. Jag vill bara stĂ„ pĂ„ marken och vara Ă€kta, sĂ€ger hon.
Sedan "HejdÄ" har Little Jinder jobbat hÄrt med att bryta gamla vanor och hon tycker att hon har lyckats med det, samtidigt har hon upptÀckt pÄ vÀgen att "det bara uppstÄr en massa nya problem hela tiden":
ââSkivan handlar mycket om uppbrott och olycklig kĂ€rlek, men den har ocksĂ„ ett genomgĂ„ende tema: Jag kĂ€nner mig som mitt gamla jag men Ă€r pĂ„ en ny plats. Jag försöker göra saker pĂ„ ett nytt sĂ€tt men Ă€r Ă€ndĂ„ bara mig sjĂ€lv. Det Ă€r mycket en skiva om att man liksom aldrig nĂ„r fram till ett mĂ„l, sĂ€ger hon.
Rannsakan
Men mönster har som sagt ÀndÄ brutits, och Little Jinders liv har förÀndrats ganska radikalt sedan den förra skivan. Dels pÄ grund av det naturliga avbrottet i spelandet och turnerandet som kom med pandemin, men ocksÄ just pÄ grund av hon har blivit mamma.
Livet har till slut fÄtt en form av rutin, en rutin hon aldrig har haft tidigare.
ââAtt vara gravid innebĂ€r verkligen en ganska grov sjĂ€lvrannsakan, man börjar förbereda sig pĂ„ att man mĂ„ste finnas för nĂ„gon annan och inte bara för sig sjĂ€lv. Jag har lidit sĂ„ mycket av sjĂ€lvhat genom alla Ă„r, och det Ă€r tufft att inse att man nog inte kan hĂ„lla pĂ„ med det pĂ„ samma sĂ€tt lĂ€ngre. Livet fortsĂ€tter Ă€ndĂ„ att vara svĂ„rt, men pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââĂven om jag pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt mĂ„r sĂ„ himla mycket bĂ€ttre Ă€n tidigare, sĂ„ fortsĂ€tter mönster att upprepa sig. DĂ„ vĂ€nder jag mig till musiken för att hantera det.
TT: Skulle du kunna skriva lÄtar om du var helt och hÄllet lycklig?
ââDet Ă€r sĂ„ klyschigt att sĂ€ga att man bara kan göra musik nĂ€r man Ă€r deprimerad, men faktum Ă€r att jag har anvĂ€nt musiken nĂ€r jag har varit ledsen. Det Ă€r dit jag vĂ€nder mig, det Ă€r en sorts tröst och ett sĂ€tt att byta fokus. Om jag kĂ€nner mig fast i mitt privatliv sĂ„ leder det mig framĂ„t i livet att göra musik.