En del nyheter finns det i Ärets upplaga av showcasefestivalen WhereŽs the music, WTM, som rullar igÄng pÄ fredag.
â Varje Ă„r försöker vi utveckla och se vad som kan bli bĂ€ttre. NĂ€r det gĂ€ller sjĂ€lva festivalupplĂ€gget kĂ€nner vi att vi har en vĂ€ldigt bra grund och det bygger vi vidare pĂ„. I Ă„r har vi lite fler kringarrangemang som musikquiz, pizzabrunch med musik och ölprovning med musik. En ny scen blir Lagerkvist eftersom Tegelvalvet försvunnit sedan förra Ă„ret, sĂ€ger Emelie Stockhaus, projektledare för WTM.
Scenerna i Ă„r kĂ€nns igen frĂ„n tidigare Ă„r. Förutom nya Lagerkvist Ă€r det Arbis, VĂ€rmekyrkan (tvĂ„ scener), Hedvigs kyrka, Cromwell, Saliga Munken, Dynamo, Black box (Hallarna) och Crescendo som gĂ€ller. Ăven Pappa Grappa finns med pĂ„ hörn för bland annat pizzabrunch med DJ-set.
Musiken och liveframtrÀdandena Àr kringarrangemangen till trots ÀndÄ huvudsaken.
â Vi Ă€r ju en showcasefestival. Vi vill plocka fram det nyaste och frĂ€schaste som finns Ă€ven om det sĂ„klart finns nĂ„gra vĂ€lkĂ€nda huvudakter ocksĂ„. Sen har vi en grej som Magna Carta Cartel som inte spelat pĂ„ nio Ă„r. Det Ă€r en vĂ€ldigt rolig addering till Ă„rets festival.
â En del har aldrig stĂ„tt pĂ„ scen, nĂ„gra har spelat in sin första demo och andra Ă€r rutinerade men i nya konstellationer, sĂ€ger Emelie Stockhaus.
Publikintresset för festivalen har stadigt ökat Ă„r frĂ„n Ă„r och i Ă„r har arrangören FKP Scorpio flaggat för att det Ă€r risk för slutsĂ„lt. Majoriteten av publiken kommer frĂ„n Norrköping och Ăstergötland.
â Vi mĂ€rkte redan förra Ă„ret att det var ett vĂ€ldigt bra intresse och det har spillt över pĂ„ i Ă„r ocksĂ„ sĂ„ det kĂ€nns jĂ€tteroligt.
Ăven om det visat sig svĂ„rt att locka folk frĂ„n hela landet tycker Emelie Stockhaus att WhereÂŽs the music nu Ă€r ordentligt etablerad i musikbranschen.
â I musikbranschen har folk absolut bra koll pĂ„ vad WhereÂŽs the music Ă€r. För folk som inte jobbar i branschen Ă€r det kanske en annan sak med det Ă€r trots allt fler festivalbiljetter Ă€n delegatbiljetter och vi kĂ€nner att intresset Ă€r stort.
För de utvalda artisterna Àr WTM definitivt viktig.
â För artisterna handlar det ju om flera saker. Det kan vara ett sĂ€tt att bli upptĂ€ckt av nĂ„gra av de skivbolag och agenter som Ă€r pĂ„ plats. Besökarna Ă€r ju ocksĂ„ oftast hĂ€ngivna musikĂ€lskare. Det Ă€r en möjlighet att visa upp det man jobbat med i ett roligt sammanhang och hitta en vĂ€g till en ny publik och nya fans, sĂ€ger Emelie Stockhaus.
Under WTM finns ocksÄ en gedigen konferensdel dÀr branschfolket samlas för olika paneldiskussioner. Konferensdelen Àr förlagd till Grand Hotel och Àmnen för i Är Àr bland annat "Hur dödar vi den manliga rockstjÀrnemyten?", "Your Next Boss" som lyfter upp unga drivna personer i branschen och "Mental Health in the Music Industry".
â Vi har lite samma tĂ€nk som med artisterna och vill erbjuda nya talanger i branschen en plattform att synas. Det kĂ€nns sjukt kul att vi fĂ„tt ihop sĂ„ mĂ„nga spĂ€nnande och intressanta paneler i Ă„rets festival.
â Panelen om psykisk ohĂ€lsa tycker jag personligen kĂ€nns vĂ€ldigt spĂ€nnande. Det Ă€r en viktig frĂ„ga och nĂ„got vi inte pratar sĂ„ mycket om i branschen. Vi har ofta ett högt tempo dĂ€r vi lĂ€gger mĂ„nga timmar och det Ă€r viktigt att vi tar hand om oss, sĂ€ger Emelie Stockhaus.