Hyllade poeten fĂ„r Övralidspriset

Göran Sonnevi Ă€r Ă„rets mottagare av Övralidspriset. Han har precis kommit ut med sin nya diktsamling DĂ€r allt Ă€r kontrapunkt tid, hans tjugofjĂ€rde i ordningen. Vi fick en pratstund med en av vĂ„r tids mest hyllade poeter.

Efter den traditionella prisceremonin vid Heidenstams grav kommer Göran Sonnevi Ă€ta middag med Övralidsstiftelsens styrelse. Menyn alltid Ă€r densamma; Heidenstams stĂ„ende födelsedagsmeny med röding frĂ„n VĂ€ttern, kyckling och till sist jordgubbar med vispad grĂ€dde.

Efter den traditionella prisceremonin vid Heidenstams grav kommer Göran Sonnevi Ă€ta middag med Övralidsstiftelsens styrelse. Menyn alltid Ă€r densamma; Heidenstams stĂ„ende födelsedagsmeny med röding frĂ„n VĂ€ttern, kyckling och till sist jordgubbar med vispad grĂ€dde.

Foto: Mia KarlsvÀrd

Östergötland2024-04-27 10:12

Nyheten i korthet

  • Göran Sonnevi, en av Sveriges mest hyllade poeter, har tilldelats Övralidspriset 2024 för hans "poetiska Ă„rskrönikor om kĂ€rlek och politik, hans unika formsprĂ„k och uthĂ„lliga blick pĂ„ sig sjĂ€lv och samtiden".
  • Sonnevi Ă€r aktuell med sin nya diktsamling "DĂ€r allt Ă€r kontrapunkt tid" dĂ€r han följer nyheterna frĂ„n kriget i Ukraina i hundra dagar och reflekterar över vĂ€rldshĂ€ndelser.
  • Övralidspriset, som delas ut varje Ă„r sedan 1945, Ă€r en prestigefylld litterĂ€r utmĂ€rkelse med en prissumma pĂ„ 300 000 kronor och en medalj. Utdelningen sker pĂ„ Verner von Heidenstams födelsedag den 6 juli.

Vi möts pÄ Medelhavsmuseet i Stockholm för att dricka kaffe. Göran Sonnevi har valt platsen.

– Det Ă€r sĂ„ trevligt att sitta hĂ€r mellan montrarna, se bara!

Han visar med en gest pĂ„ rader av mĂ€rkta och noggrant utplacerade smĂ„ figuriner ur historien som nu upphöjt befolkar vĂ„r mötesplats. Under deras oseende ögon vindlar vĂ„rt samtal fram och tillbaka. Vi talar om skapandet som process och viljan att uttrycka sig i text som alltid funnits dĂ€r för honom. 

– Det kommer i pennan, förklarar han lĂ„gmĂ€lt pĂ„ sin Halmstaddialekt som blivit kvar genom alla Ă„r.

Göran Sonnevi har blivit belönad med ett flertal litteraturpris genom Ă„ren. Han blev belönad med Carl Emil Englund-priset 1971, Bellmanpriset och SvD:s litteraturpris 1979, Samfundet De Nios pris 1988 och Nordiska RĂ„dets litteraturpris 2006. Tills samlingen lĂ€ggs nu Övralidspriset 2024.
Göran Sonnevi har blivit belönad med ett flertal litteraturpris genom Ă„ren. Han blev belönad med Carl Emil Englund-priset 1971, Bellmanpriset och SvD:s litteraturpris 1979, Samfundet De Nios pris 1988 och Nordiska RĂ„dets litteraturpris 2006. Tills samlingen lĂ€ggs nu Övralidspriset 2024.

Du fĂ„r det att lĂ„ta sĂ„ lĂ€tt. 

– Vem har sagt att det Ă€r lĂ€tt?

Hur arbetar du? Kommer texten till dig i ett flöde? 

– Jag arbetar regelbundet dagligen fortfarande. Jag har ju givit ut nĂ„gra böcker vid det hĂ€r laget men det Ă€r alltid jobbigt med allt omkring utgivningen, recensioner och sĂ„nt. Jag kommenterar aldrig dem. Det Ă€r en tid att ta sig igenom, men samtidigt vĂ€ldigt rolig.

LĂ„ter du nĂ„gon lĂ€sa dina texter under arbetets gĂ„ng? 

– Inte förrĂ€n jag Ă€r klar. Man kan inte slĂ€ppa in ljus i mörkrummet. DĂ„ förstörs filmen. Jag har alltid haft svĂ„rt för att tala om det jag skriver.

Har din skapandekraft funnits med nĂ„gorlunda regelbundenhet i ditt liv? 

– Nej, det Ă€r helt oförutsĂ€gbart. Det Ă€r omöjligt att veta om jag överhuvudtaget ska skriva en enda dikt till, sĂ€ger han som ett konstaterande och ler milt. 

Efter den traditionella prisceremonin vid Heidenstams grav kommer Göran Sonnevi Ă€ta middag med Övralidsstiftelsens styrelse. Menyn alltid Ă€r densamma; Heidenstams stĂ„ende födelsedagsmeny med röding frĂ„n VĂ€ttern, kyckling och till sist jordgubbar med vispad grĂ€dde.
Efter den traditionella prisceremonin vid Heidenstams grav kommer Göran Sonnevi Ă€ta middag med Övralidsstiftelsens styrelse. Menyn alltid Ă€r densamma; Heidenstams stĂ„ende födelsedagsmeny med röding frĂ„n VĂ€ttern, kyckling och till sist jordgubbar med vispad grĂ€dde.

Skrivandet Ă€r en solitĂ€r syssla och författare trivs oftast bĂ€st i ensamhet texten som sĂ€llskap, Ă€r det sĂ„ för dig ocksĂ„? 

– SĂ„ har jag varit hela livet, Ă„tminstone sedan jag var arton eller nitton Ă„r. Handen styrs av en lagrad erfarenhet. Man öppnar sig mot nĂ„got man inte trodde fanns.

Har du alltid vetat att du skulle bli författare? 

– Nej, det visste jag inte frĂ„n början. Jag hade vĂ€l krafsat lite pĂ„ pappret men drömde inte om att kunna publicera det. Det kom efter hand. Jag gick pĂ„ realgymnasiet och trodde jag skulle fortsĂ€tta pĂ„ Chalmers och bli ingenjör. Men sĂ„ spelade jag piano i en amatörorkester och hĂ€r fick jag helt nya kontakter och impulser.

En omvĂ€lvande tid för en ung man som först hade tĂ€nkt bli ingenjör? 

– Totalt! I stĂ€llet Ă„kte jag till Lund för att lĂ€sa humaniora och skaffa mig den bildning jag inte hade.

Skrivlusten, har den alltid funnits dÀr?

– Ja, och den hĂ€nger rĂ€tt mycket ihop med musiken. Jag improviserar pĂ„ piano och det Ă€r inte sĂ„ stor skillnad.

Göran Sonnevis texter kÀnnetecknas av ett aldrig sinande flöde och saknar ofta interpunktion. SÄ nÄr de ocksÄ lÀsaren, med kÀnslor av oÀndlighet. Utan början eller slut strÀcker texten ut sig över sidorna, ibland ohÀmmat och med indikationer om att den kanske fortsÀtter i nÀsta verk eller Àr en fortsÀttning pÄ tidigare utgivna texter. Men Sonnevi började inte att skriva i den hÀr upplösta textformen.

– Nej, jag kunde inte skriva sĂ„ frĂ„n början.

Vad lĂ€ste du som ung skolpojke? 

– Det var mest Heidenstam och sĂ„nt men senare fortsatte jag att lĂ€sa hela den svenska moderna nittonhundratalspoesin och dĂ€refter tysk, fransk och engelsk lyrik.

Hade du nĂ„gra förebilder? 

– Jag hade flera. Martinson, Ekelöf, Södergran, T S Eliot, Ezra Pound, Hölderlin. Ja, det var ju egentligen en skola pĂ„ sĂ„ vis.

För dem som Ă€nnu inte bekantat sig med Sonnevis poesi finns nog Ă€ndĂ„ en viss igenkĂ€nning. Kanske har man stött pĂ„ hans dikt ”Om kriget i Vietnam” frĂ„n 1965. HĂ€r manar diktaren fram ett bekant tillstĂ„nd för oss. För medan vi sitter hemma i vĂ„ra TV-soffor med vĂ€rmen som skyddar oss frĂ„n vinterkylan dĂ€rute fĂ„r vi syn pĂ„ en annan vĂ€rld som fyller oss med förfĂ€ran och vanmakt över att inte kunna ingripa eller hindra det pĂ„gĂ„ende. I bara tvĂ„ strofer sammanfattar han livets förgĂ€nglighet:

”De döda Ă€r siffror, som vilar, virvlar / som kristaller, i vinden över fĂ€lten.”

I nyligen utgivna DÀr allt Àr kontrapunkt Tid (2024) följer Sonnevi nyheterna frÄn kriget i Ukraina i hundra dagar. VÄld, bombningar och död bildar en mörk klangbotten mot vilken författaren skriver i kontrapunktiska stÀmmor men ocksÄ vardagliga betraktelser om kÀrlek, medmÀnsklighet och vÄrens obÀndiga vÀxande. UtplÄning och pÄnyttfödelse i samma stund:

”Ser, som i det enormas maskrosboll av riktningar, i alla dimensioner den vĂ€ldiga tiden Dess kontrapunkt inifrĂ„n Sedan utifrĂ„n

Dess vrÄlande utplÄningsklang

Dess viskning, inifrÄn

FrÄn mig till dig?

FrÄn dig till mig?

”Hur bevarar vi det mĂ€nskliga?”

GenomgÄende följer Sonnevi nyheterna. Han har alltid en blick ut mot vÀrlden samtidigt som han skriver om det som sker pÄ nÀra hÄll, ibland privat och personligt. Nu Ukraina, tidigare i skuggan av corona-pandemin, Afghanistan, Irak, Syrien. Trump, Putin, Nixon, Pol Pot, Vietnam, Kampbodja. Ja, genom Ärtiondena har han iakttagit och givit plats Ät folk och skeenden som upprör. Men det Àr sÀllan frÄga om nÄgon traditionell motstÄndsdikt. Tonen Àr milt upprorisk nÀr den manar till solidaritet.

– Det Ă€r ingen tankeprodukt, fastslĂ„r han milt men bestĂ€mt.

Förklara! 

– Skrivandet Ă€r en integrerad del av en hel strĂ€van. Jag tĂ€nker aldrig att nu ska jag skriva en motstĂ„ndsdikt för dĂ„ blir det pannkaka, förklarar han med ett litet skratt.

Är det sĂ„ du förhĂ„ller dig till poesin? 

– Jag har alltid haft tanken att poesi eller dikten som sprĂ„k ska kunna bĂ€ra allt. Alla Ă€mnen och alla ord. Ingenting Ă€r tabu, egentligen. Sedan kommer det successiva innehĂ„llet i sjĂ€lva livsstrĂ€van.

Göran Sonnevi emottar Övralidspriset 2024 med motiveringen; ”För hans poetiska Ă„rskrönikor kring kĂ€rlek och politik, hans unika formsprĂ„k och uthĂ„lliga blick pĂ„ sig sjĂ€lv och samtiden”

Övralidspriset har delats ut varje Ă„r sedan 1945 enligt önskemĂ„l i Verner von Heidenstams testamente. Den prestigefyllda litterĂ€ra utmĂ€rkelsen ges till författare, essĂ€ister eller forskare med humanistisk inriktning. Prissumman Ă€r 300 000 kronor och pristagaren erhĂ„ller en medalj. Utdelningen Ă€ger rum pĂ„ Heidenstams födelsedag den 6 juli.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Övralidspriset

1945 – Bertil Malmberg

1946 – Ingvar Andersson

1947 – Berit Spong

1948 – Karl-Gustaf Hildebrand

1949 – Harry Martinson

1950 – Axel W. Persson

1951 – Johannes Edfelt

1952 – Staffan Björck

1953 – Per Hallström

1954 – Sten Carlsson

1955 – Erik Blomberg

1956 – Carl Fehrman

1957 – Fredrik Böök

1958 – Werner Aspenström

1959 – Ragnar Josephson

1960 – Folke Dahlberg

1961 – Gunnar Axberger

1962 – Staffan Larsson

1963 – Sven B.F. Jansson

1964 – Willy Kyrklund

1965 – Carl Fries

1966 – Andreas Lindblom

1967 – Eyvind Johnson

1968 – Erik Hjalmar Linder

1969 – Lars Gyllensten

1970 – Torgny SĂ€ve-Söderbergh

1971 – Ole Söderström

1972 – Agne Hamrin

1973 – Elsa Grave

1974 – Kjell Espmark

1975 – Tomas Tranströmer

1976 – Gunnar Brusewitz

1977 – Ingrid Arvidsson

1978 – Bo Carpelan

1979 – Alf Henrikson

1980 – Magnus von Platen

1981 – Lars Forssell

1982 – Alf Åberg

1983 – Lars Ahlin

1984 – Inge Jonsson

1985 – Sven Delblanc

1986 – Ulf Linde

1987 – Lars Gustafsson

1988 – Gunnar Brandell

1989 – Torgny Lindgren

1990 – Bengt Holmqvist

1991 – Kerstin Ekman

1992 – Peter Nilson

1993 – Per WĂ€stberg

1994 – Eva Österberg

1995 – Stig Strömholm

1996 – Bo Grandien

1997 – Birgitta Trotzig

1998 – Hans Henrik Brummer

1999 – Agneta Pleijel

2000 – Sture LinnĂ©r

2001 – Gunnar Harding

2002 – Anders Ehnmark

2003 – Carl-Henning Wijkmark

2004 – Gunnar Eriksson

2005 – Jesper Svenbro

2006 – Ronny Ambjörnsson

2007 – P.C. Jersild

2008 – Anders Cullhed

2009 – Kristina Lugn

2010 – Johan Svedjedal

2011 – Carola Hansson

2012 – Per Gedin

2013 – Lars Andersson

2014 – Nathan Shachar

2015 – Bruno K. Öijer

2016 – Karin Johannisson

2017 – Ann JĂ€derlund

2018 – Carl-Johan Malmberg

2019 – Niklas RĂ„dström

2020 - Nina Burton

2022 - Monika Fagerholm

2023 - Bo Lindberg 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!