Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig
Verner von Heidenstams bibliotek pĂ„ Ăvralid har stĂ„tt orört sedan författaren dog 1940. Möblerna, björnfĂ€llen, de solida fĂ„töljerna â allt Ă€r som det lĂ€mnades. Liksom böckerna, av Heidenstam sorterade efter ryggarnas fĂ€rg och nogsamt placerade efter var de gör sig bĂ€st.
Framför den Ă€ldsta och mest glittrande bokavdelningen sitter Karin Johannisson, omgiven av Ăvralidsstiftelsens ordförande och vice ordförande â landshövding Elisabeth Nilsson respektive författaren och akademiledamoten Per WĂ€stberg. Om en stund ska hon ta emot sitt pris, ett av Sveriges största litterĂ€ra utmĂ€rkelser med sina 300â000 kronor.
â Jag har varit hĂ€r tvĂ„ gĂ„nger förut. Första gĂ„ngen för att fira min mammas 80-Ă„rsdag, dĂ„ var vi vid graven, och andra gĂ„ngen var jag hĂ€r med min man och dĂ„ var vi inne hĂ€r i huset, berĂ€ttar hon.
Relationen till Heidenstam har inte varit sĂ€rskilt stark tidigare, men inför sitt pris och inte minst sitt pristal har hon âutvecklat en viss relationâ, sĂ€ger hon. NĂ€r tidningen pratade med henne i samband med att hon avslöjades som pristagare i mars funderade hon pĂ„ att hĂ„lla sitt tal om Heidenstams kvinnorelationer, möjligen ur kvinnornas egen synvinkel.
Efter att ha studerat Heidenstam fann hon i stÀllet en koppling mellan den egna forskningen kring nostalgi och ett av Heidenstams mest centrala teman: hemlÀngtan.
â NĂ€r han skriver i ett brev att han lĂ€ngtar efter lilla mamma Ă€r det sĂ„ genuint rörande, sĂ€ger hon, och berĂ€ttar att hon inför denna dag Ă€ven besökt Olshammar dĂ€r Heidenstam vĂ€xte upp.
Sedan tĂ„gar de ivĂ€g mot ÂHeidenstams gravmonument â pristagaren och landshövdingen i spetsen följda av idel Ă€del litteraturadel: WĂ€stberg, Kerstin ÂEkman, Anders Cullhed, ÂMartin Kylhammar med Âflera.
Johannisson Ă€r möjligen inte lika folklig som förra Ă„rets pristagare Bruno K ÂĂijer, men ceremonin har Ă€ndĂ„ lockat flera hundra besökare som fĂ„r njuta av Vadstena-Akademiesopranen ElĂsabet EinarsdĂłttir, Motala Motettkör och Medevi Brunnsorkester och deras framförande av flera tonsatta Heidenstam-texter med Stenhammars âSverigeâ som sjĂ€lvklar final. Och talet sitter dĂ€r det ska, med sina kopplingar mellan Heidenstams mammalĂ€ngtan och dagens nyanlĂ€ndas ibland tabubelagda saknad efter vad som nu Ă€r ett hem (lĂ€s hela talet pĂ„ nĂ€sta uppslag).
Hur Ă€r det dĂ„ med pristagaren sjĂ€lv ââhar hon hemlĂ€ngtan?
â Det Ă€r en intressant frĂ„ga. Jag var pĂ„ Stjernsunds slott nĂ€r jag besökte Olshammar och nĂ€r jag sĂ„g en leksak dĂ€r som jag lekte med som barn kĂ€nde jag nostalgi. Jag greps av en stor lĂ€ngtan att köpa den dĂ€r lilla hunden till mitt barnbarn, och det gjorde jag ocksĂ„. Hemma kan vara den kĂ€nslan: att hitta identifierbara markörer för ett förÂflutet som vĂ€cker starka kĂ€nslor.