Konsert
Changes â Thomas Di Leva tolkar Bowie
Linköpings konsert och kongress, 14/5
Betyg: 4
Sverige var knappast redo för Di Leva nĂ€r han slog igenom pĂ„ 1980-talet. MĂ„nga blev provocerade och hĂ„nade honom för klĂ€dstilen och röstlĂ€get. Till och med det övertydliga kĂ€rleksbudskapet lyckades reta upp folk. Att han snabbt bevisade sig som en av Sveriges vassaste pĂ„ popmelodier, och att publiken Ă€lskade honom, var en annan sak. NĂ€r jag intervjuade Di Leva inför Naked number One-turnĂ©n â i konserthuset i Linköping 1993 â sĂ„ förklarade han allvarligt var han hĂ€mtade sin inspiration: FrĂ„n David Bowie, förstĂ„s.
Tittar man sÄ finns allt dÀr: Rösten, rymdtemat, klÀderna, skÄdespelet och musiken. Om nÄgon ska tolka Bowie, sÄ Àr det Di Leva. Den gÄngen var Crusellhallen fullsatt. Och i kvÀll likasÄ. Med en publik som svarar pÄ artistens alla tilltag.
Thomas Di Leva bjuder pĂ„ lĂ„tar och referenser till alla tidsepoker frĂ„n tidigt 1970-tal Ă€nda till slutet: Januari 2016, dĂ„ David Bowie slĂ€pper âLazarusâ-videon (regisserad av svensken Johan Renck) bara tre dagar innan han dör i sviterna av cancer. Med âStarmanâ frĂ„n 1972 följer en resa genom olika epoker. Di Leva lĂ€gger upp showen som en ivrig historieberĂ€ttare, och Ă„terger hur han som 11-Ă„ring fastnar för ett skivomslag i en skivbutik i GĂ€vle och övertalar sin mamma att köpa skivan. Ett tillfĂ€lle som förĂ€ndrar allt. Manuset Ă€r en livsberĂ€ttelse lika mycket om Di Leva. Han beskriver hur han som tonĂ„ring hade vĂ€ldigt svĂ„rt att passa in. VĂ€rldsstjĂ€rnan Bowie blev en ventil.
David Bowie hoppade mellan stilar, men behöll sin status inom populĂ€rkultur och mode. Hans genombrott med albumen âHunky Doryâ och âThe Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Marsâ kĂ€nnetecknas av den androgyna klĂ€dstilen, lĂ€ppstift och mĂ€ngder av ögonsmink. Provocerande, nu som dĂ„.
Produktionen Ă€r riktigt snygg, med sin ljussĂ€ttning och bandet pĂ„ ett podium i bakgrunden. Di Levas register Ă€r briljant i de höga tonerna i âLife on Marsâ. Och live-effekten lyfter verkligen lĂ„ten âYoung Americansâ fullstĂ€ndigt.
Det Ă€r en bra show för bĂ„de Bowie-Ă€lskare och Di Leva-fans, vĂ€l inövad efter alla gig pĂ„ Hamburger börs. Kanske lite tillrĂ€ttalagd, trots att Di Leva konstant leker med publiken. Skönt att han dĂ„ spontanspelar hela âVi har bara varandraâ pĂ„ begĂ€ran. Showen turnerar just nu med utsĂ„lda konserthus runt i landet. Den skulle nog lĂ€tt kunna gĂ„ ett varv till.