Thriller
Titel: Boy from heaven
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Tawfeek Barhom, Fares Fares, Mehdi Dehbi
Regi: Tarik Saleh
Speltid: 120 min
Betyg: 3
Ett hav av rödvita huvudbonader avtecknar sig mot ljusa, Äldriga stenmurar och golv. Vi befinner oss vid det anrika universitetet Al-Azhar i Kairo, dit unga mÀn frÄn hela den muslimska vÀrlden kommer för att studera religion. Bland studenterna finns Adam, ett nyinflyttat lÀshuvud frÄn landet, som knappt hinner kliva in genom de Àrevördiga portarna innan han kontaktas av en Àldre elev. Denne tar med honom pÄ en utekvÀll i det kaotiska storstadsvimlet, men tycks ha en tydlig baktanke med sin vÀnlighet.
"Boy from heaven" har formen av en spionhistoria, men i stÀllet för ett rÀnkspel mellan nationer stÄr hÀr kampen mellan den sekulÀra och religiösa makten i ett splittrat Egypten. NÀr det inflytelserika överhuvudet för universitetet avlider, vill presidenten försÀkra sig om att den nye religiösa ledaren delar hans politiska mÄl. För att sÀkerstÀlla att rÀtt kandidat vÀljs behöver den hemliga polisen en ny kontakt inne pÄ universitetet, och det Àr hÀr Adam kommer in i bilden.
Liksom i sin förra film "The Nile Hilton incident" skildrar Tarik Saleh hĂ€r ett Egypten genomsyrat av korruption och cynism â Ă€ven om han pĂ„ grund av filmens kĂ€nsliga Ă€mne har varit tvungen att spela in den i Turkiet. Till en början storögt förvirrad försöker Adam orientera sig i ett landskap av moraliska grĂ„zoner och hĂ€nsynslöst maktspel. Det Ă€r svĂ„rt att avgöra vem som Ă€r vĂ€n och vem som Ă€r fiende, och vad Ă€r egentligen vĂ€rst â diktatorisk nationalism eller religiös fundamentalism?
Fares Fares har en lÄgmÀld pondus i rollen som sliten sÀkerhetspolis, som trots sin nitiska plikttrogenhet Ànnu inte har förlorat förmÄgan till medmÀnsklighet fullstÀndigt. Tarik Saleh Àr en skicklig historieberÀttare och bygger upp ett oroande nÀt av dunkla maktspelare, men trots detta blir filmen aldrig fullt sÄ fÀngslande som den kunde ha varit. Universitetsmiljön förblir mest en kuliss, och med tanke pÄ det mörka innehÄllet kÀnns de mjukt ljussatta bilderna och den strömlinjeformade musiken alltför tama. Som skildring av ett politiskt landskap dÀr sanningen offrats pÄ maktens altare Àr "Boy from heaven" angelÀgen, men den hade behövt en rÄare och nervigare stil för att fullt ut kunna uppnÄ spiongenrens samhÀllskritiska potential.