Den lögnaktiga kamerans historia

Kameran har i alla tider ljugit – och fortsĂ€tter att göra det. Historielektionen "And the king said, what a fantastic machine" fĂ„r dig att vilja slĂ€nga din smarta telefon i nĂ€rmaste soptunna.

Kamerans och inte minst den rörliga bildens historia Àr full av manipulation och lögner.

Kamerans och inte minst den rörliga bildens historia Àr full av manipulation och lögner.

Foto: Louis Daguerre/Triart Film

Recension2023-08-31 11:57
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

EssÀfilm

Titel: And the king said, what a fantastic machine

Visas pÄ: Bio

Regi: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck

Speltid: 89 min

Betyg: 3

Sommaren 1902 ska kung Edward VII av Storbritannien krönas. Filmproducenten Charles Urban blir nekad tillĂ„telse att dokumentera hĂ€ndelsen, men fĂ„r en snilleblixt. Han anlitar filmpionjĂ€ren Georges MĂ©liĂšs – som iscensĂ€tter en fiktiv kröning i sin studio, med skĂ„despelare och scenografi som ska göra scenen sĂ„ realistisk som möjligt. Filmen premiĂ€rvisas samma dag som kröningen Ă€ger rum och den förbluffade kungen uttrycker sin beundran för denna fantastiska maskin, som kan visa saker som Ă€nnu inte har intrĂ€ffat.

Denna mer Àn lovligt naiva kommentar om det dÄ nya filmmediet har gett namn till den svensk-franska regiduon Axel Danielsons och Maximilien Van Aertrycks aktuella och prisade essÀfilm om kamerans historia. HÀndelsen Àr en tacksam utgÄngspunkt för en diskussion om den rörliga bilden som under hela sin existens har rymt en inneboende spÀnning mellan Ä ena sidan fakta och dokumentation, Ä andra sidan manipulation och lögn.

SÀrskilt filmens propagandistiska potential har gjort den till ett anvÀndbart verktyg för totalitÀra ideologier. HÀr representerade av regissören Leni Riefenstahl, som syns dreglande över sina kameratekniska lösningar nÀr hon pÄ Älderns höst berÀttar om nazistpropagandanfilmen "Viljans triumf". Paralleller dras Àven till dagens politiska landskap, med exempel frÄn sÄvÀl IS rekryteringsfilmer som Trumps imperium av lögner.

Det Àr onekligen en ambitiös föresats att sammanfatta kamerans 200-Äriga historia pÄ 89 minuter och samtidigt försöka sÀga nÄgot om vÄr tids bildöverflöd. Grovt rÀknat bryts filmen ned dels i ett slags power point-presentation om den fotografiska bildens utveckling, dels ett mer associativt utforskande av dagens bildkultur. Om det första spÄret pÄminner om en ambitiös studentuppgift, för det andra snarast tankarna till upplevelsen av att scrolla runt pÄ Youtube, Instagram eller Tiktok.

I slutĂ€ndan framstĂ„r filmen mest som en urvattnad Adam Curtis-kopia – den BBC-anknutne arkivfilmaren bakom essĂ€istiska dokumentĂ€rserier som "TraumaZone". Men kanske att filmens dystopiska bildström Ă€ndĂ„ inspirerar till nĂ„got – impulsen att slĂ€nga sin smarta telefon i nĂ€rmaste papperskorg och aldrig se tillbaka.