Konst
Cecilia Edefalk: Hemkomsten
Norrköpings Konstmuseum. PÄgÄr till 4/10
Foto, film, ljud, skulptur och mÄleri, alltsammans uttryckt genom Edefalks kÀnslighet för allt levande och lyhördhet för naturens magi. HÀr finns en metod av cirkulÀrt tÀnkande och Äterbruk, men ocksÄ andliga dimensioner dÀr grÀnserna mellan liv och död suddas ut.
Med hjĂ€lp av fotografiet undersöker hon mĂ„leriet som företeelse, intresserar sig för stegen mellan förlaga, reproduktion och verk. Men verket blir inte slutpunkt, snarare början till nĂ„got nytt. LĂ€gg till Edefalks förmĂ„ga att tala med döda och vi börjar nĂ€rma oss en förstĂ„else av konstnĂ€rens poetiska kretslopp. Hon samtalar med August Strindberg och Hilma af Klint. Med ljusmĂ„laren Ivan AguĂ©li frĂ„n förra sekelskiftet diskuterar hon fĂ€rgen blĂ„. I Toscana ser hon en tavla med en Ă€ngel i mĂ€nniskostorlek som uppmanar henne att mĂ„la en renĂ€ssansĂ€ngel som skrider fram i ett anonymt rum. Resultatet blev sviten âElevatorâ som gĂ„tfullt inbjuder till kontakt med en annan verklighet inom vilken andliga vĂ€sen uppgraderas till empiriskt uppfattade varelser med samma betydelse som levande. Edefalk Ă€r eterisk, men inte ockult sökande. Hon Ă€r snarare saklig, övertygad och förbluffande konkret.
Ur Marcus Aurelius mask vÀxer en björk upp och betonar sambandet mellan mÀnniskan och naturen som hos Edefalk Àr besjÀlad. Hennes verk vÀcker ocksÄ frÄgor om representation och autenticitet. Hon fotograferar en skulptur av Marcus Aurelius ur olika vinklar. Vad hÀnder med form och innebörd? Genom upprepningar av samma motiv med smÄ förÀndringar och förskjutningar berÀttar hon en historia.
âBi-flickanâ hĂ„ller en bisvĂ€rm i sina hĂ€nder med nĂ€rmast smeksam omsorg. HĂ€r kontrasterar motivets innehĂ„ll med flickans avsikter. Undflyende varelser som sticks vid beröring och knappast njuter av mĂ€nsklig kĂ€rlek. LikvĂ€l livsviktiga. Utan pollinerande bin dör allt. Som betraktare hĂ€nförs jag av de hĂ€r subtila nyansförskjutningarna.
Edefalk arbetar med processer och förvandling. DÀrmed suddar hon ut grÀnser. Stammar, blad, blommor och nÀver bildar en ny verklighet. Tillsammans med nu döda personligheter ritar hon om kartan för vÄr perception och empiriskt uppfattade verklighet. Den hÀr sjÀlsliga översÀttningen blir till en spÀnnande, poetisk och drömlik resa. Som i drömmen finns inga rÀtta svar, bara en gÄtfull resa ut i det okÀnda.