GrÀnserna mellan liv och död suddas ut

Norrköpingsfödda Cecilia Edefalks "Hemkomsten" Àr ett omfattande retrospektiv över fyrtio Ärs konstnÀrlig verksamhet.

”Mask” (2008) av Cecilia Edefalk.

”Mask” (2008) av Cecilia Edefalk.

Foto: Catrin Villaume FĂ€gerstrand

Recension2020-03-30 10:28
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Cecilia Edefalk: Hemkomsten

Norrköpings Konstmuseum. PÄgÄr till 4/10

Foto, film, ljud, skulptur och mĂ„leri, alltsammans uttryckt genom Edefalks kĂ€nslighet för allt levande och lyhördhet för naturens magi. HĂ€r finns en metod av cirkulĂ€rt tĂ€nkande och Ă„terbruk, men ocksĂ„ andliga dimensioner dĂ€r grĂ€nserna mellan liv och död suddas ut. 

Med hjĂ€lp av fotografiet undersöker hon mĂ„leriet som företeelse, intresserar sig för stegen mellan förlaga, reproduktion och verk. Men verket blir inte slutpunkt, snarare början till nĂ„got nytt. LĂ€gg till Edefalks förmĂ„ga att tala med döda och vi börjar nĂ€rma oss en förstĂ„else av konstnĂ€rens poetiska kretslopp. Hon samtalar med August Strindberg och Hilma af Klint. Med ljusmĂ„laren Ivan AguĂ©li frĂ„n förra sekelskiftet diskuterar hon fĂ€rgen blĂ„. I Toscana ser hon en tavla med en Ă€ngel i mĂ€nniskostorlek som uppmanar henne att mĂ„la en renĂ€ssansĂ€ngel som skrider fram i ett anonymt rum. Resultatet blev sviten ”Elevator” som gĂ„tfullt inbjuder till kontakt med en annan verklighet inom vilken andliga vĂ€sen uppgraderas till empiriskt uppfattade varelser med samma betydelse som levande. Edefalk Ă€r eterisk, men inte ockult sökande. Hon Ă€r snarare saklig, övertygad och förbluffande konkret.

Ur Marcus Aurelius mask vĂ€xer en björk upp och betonar sambandet mellan mĂ€nniskan och naturen som hos Edefalk Ă€r besjĂ€lad. Hennes verk vĂ€cker ocksĂ„ frĂ„gor om representation och autenticitet. Hon fotograferar en skulptur av Marcus Aurelius ur olika vinklar. Vad hĂ€nder med form och innebörd? Genom upprepningar av samma motiv med smĂ„ förĂ€ndringar och förskjutningar berĂ€ttar hon en historia. 

”Bi-flickan” hĂ„ller en bisvĂ€rm i sina hĂ€nder med nĂ€rmast smeksam omsorg. HĂ€r kontrasterar motivets innehĂ„ll med flickans avsikter. Undflyende varelser som sticks vid beröring och knappast njuter av mĂ€nsklig kĂ€rlek. LikvĂ€l livsviktiga. Utan pollinerande bin dör allt. Som betraktare hĂ€nförs jag av de hĂ€r subtila nyansförskjutningarna. 

Edefalk arbetar med processer och förvandling. DĂ€rmed suddar hon ut grĂ€nser. Stammar, blad, blommor och nĂ€ver bildar en ny verklighet. Tillsammans med nu döda personligheter ritar hon om kartan för vĂ„r perception och empiriskt uppfattade verklighet. Den hĂ€r sjĂ€lsliga översĂ€ttningen blir till en spĂ€nnande, poetisk och drömlik resa. Som i drömmen finns inga rĂ€tta svar, bara en gĂ„tfull resa ut i det okĂ€nda. 

Karta: Norrköpings Konstmuseum