HjÀrtats rytm i Farhiyas förortsanalys

HjĂ€rtats rytm grundar ordens slag. Hon slĂ„r med kraft och med kĂ€rlek, Farhiya Feysal, i spoken wordförestĂ€llningen ”Reflekterad olydnad” som hade premiĂ€r pĂ„ X-scenen i Norrköping pĂ„ fredagskvĂ€llen.

Rappoeten Farhiya Feysal vann Ortens bĂ€sta poet 2018. I spoken wordförestĂ€llningen ”Reflekterad olydnad” berĂ€ttar hon om liv, rötter och makt.

Rappoeten Farhiya Feysal vann Ortens bĂ€sta poet 2018. I spoken wordförestĂ€llningen ”Reflekterad olydnad” berĂ€ttar hon om liv, rötter och makt.

Foto: Peter Holgersson

Recension2020-01-18 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Teater

Reflekterad olydnad
Av Farhiya Feysal (pÄ scen) och America Vera-Zavala (regi)
X-scenen, Norrköping 17–25 januari 2020
Agora, SkĂ€ggetorp, Linköping 25–29 februari

En gĂ„ng var Farhiya en söt femĂ„ring i vinteroverall. En gĂ„ng gick hon i skolan, skolĂ„r – skolsĂ„r rimmar rappoeten. Hon gav igen. DĂ„. Nu har hon ord och sprĂ„k att klĂ€ sina tankar. Hon ger fortfarande igen, klĂ€r av sig sjĂ€lv samtidigt som hon visar oss fler perspektiv.

LinköpingsslÀttens östgötska smyger in i hiphopdialektens mjuka staccato. 20-Äringen tecknar en kartbild av sitt liv, av sina rötter, mödrars och förmödrars, inklusive en historielektion. För 60 Är sedan var Somalia ett hoppets land, Àntligen fritt efter den vite mannens kolonialstyre.

I december 2018 vann Farhiya Feysal tĂ€vlingen Ortens bĂ€sta poet med dikten OsĂ€ker grabb, men ocksĂ„ en om kapitalism och en tredje om hudfĂ€rg. Regissören America Vera-Zavala, som sĂ€tter upp flera förestĂ€llningar pĂ„ Östgötateatern i Ă„r, sĂ„g potentialen i den unga poeten med den breda samhĂ€llsanalysen. En konstnĂ€rstalang med ett eget uttryck, en östgöte att lyfta upp och bereda plats. 

X-scenens alla spelplatser utnyttjas – sidodörren, en trappavsats, en balkong. Minst av allt anvĂ€nds mikrofonen pĂ„ det höga stativet – scenpoetens gester och röst nĂ„r Ă€ndĂ„ lĂ„ngt upp i bĂ€nkraderna. NĂ„gra av texterna sitter stadigt, ekar frĂ„n tidigare upplĂ€sningar, andra Ă€r mjukare skrivna – som den om de lĂ„nga namnens arvegods: ”HĂ€r Ă€r alla sĂ„ fattiga att det enda de Ă€ger Ă€r sitt namn”. 

Tillsammans har det konstnĂ€rliga teamet, skapat en enkel och varm förestĂ€llning fylld av ordens kraft, smyckad av scenens uttryck, musik, film, illustrationer. 

Jag tycker om animationen av det tecknade trĂ€det, Ă€ven om rötterna kanske grundfĂ€sts i den somaliska myllan sĂ„ gĂ„r mina tankar till Yggdrasil, den nordiska Eddans vĂ€rldstrĂ€d. Och att publiken med filmens hjĂ€lp bjuds in till kvinnors fest med sĂ„ng och dans i en könsuppdelad kultur. 

HjÀrtats rytm grundar ordens slag. EmellanÄt breddas berÀttelsen Àven av ljud, det brusar och det sjunger, kvinnors sÄnger. Det svarta Afrika Àr sÄ mycket mer Àn svÀltande barn och obegripliga krig.

Sparsmakad ljussĂ€ttning följer och bereder plats. Varmt rött som en soluppgĂ„ng, blĂ„tt och kallt som en vinterdag. 

Jag fylls av vÀrme.

Karta: Agora - en kreativ mötesplats