Drama
Vilda vÀstern som fiktiv miljö och filmgenre har varit en viktig byggsten i mytbildningen om Amerika och i formandet av ett seglivat manlighetsideal, dÀr mannen Àr rÄbarkad, fÄordig och handlingskraftig. NÀr genren pÄ senare tid har fÄtt ett uppsving Àr det oftast med revisionistiska förtecken, i försök att vrida och vÀnda pÄ den maktordning som togs för given pÄ 1930-talet. "The power of the dog", baserad pÄ Thomas Savages roman med samma namn, Àr ingen westernfilm i ordets rÀtta bemÀrkelse, utan ett westerndrama som anvÀnder sig just av filmtraditionens konventioner och motiv för att undersöka myten om mannen.
BerÀttelsen kretsar kring Phil (Benedict Cumberbatch) som driver en ranch med sin bror George (Jesse Plemons) i Montana, Är 1925. Deras sambotillvaro vÀnds upp och ned nÀr George gifter sig med Ànkan Rose (Kirsten Dunst) som flyttar in med sin son. Phil Àr den dominanta av de tvÄ bröderna och han Àr inte sen med att förmedla sitt missnöje genom olika former av psykologisk terror gentemot nykomlingarna.
Ett sĂ€tt pĂ„ vilket Phil utövar kontroll Ă€r genom sprĂ„ket â han styr samtalet i den riktning han vill, vilket ocksĂ„ leder till en ordlöshet mellan honom och brodern, dĂ€r möjligheten till verklig nĂ€rhet utplĂ„nas. Deras asymmetriska relation blir tydlig redan i den stund dĂ„ George berĂ€ttar att han tĂ€nker gifta sig, för Phil trivs med sin bror och tycks tro att de har en jĂ€mlik och ömsesidig relation, medan George lĂ€ngtar efter en fru â en lĂ€ngtan som han aldrig har fĂ„tt möjlighet att sĂ€tta ord pĂ„ för sin bror.
Teman som kön, makt och kuvad sexualitet löper som en röd trÄd genom Janes Campions filmografi och "The power of the dog" Àr inget undantag. DÀremot Àr det första gÄngen som hon sÀtter en man i huvudrollen.
Inledningsvis kan uppdelningen mellan de olika rollerna (machomannen, den milde mannen, den ömma modern) upplevas som schematisk, och den könspolitiska ansatsen alltför sjĂ€lvmedveten. Ăr detta Ă€nnu en berĂ€ttelse om en taskig man med ett sargat inre? Nej, eller jo, men det visar sig att Campion gör nĂ„got alldeles eget med berĂ€ttelsen. Rollerna och maktordningen blir komponenter i en intrikat och djuplodande nĂ€rstudie av toxisk maskulinitet, dĂ€r vikten av Cumberbatchs rollprestation inte kan betonas nog. Han Ă€r inget annat Ă€n briljant som alfahannen Phil, en roll som i en annan tolkning hade kunnat överspelas, men som hĂ€r fylls till brĂ€dden med undertryckt aggression, begĂ€r och sorg.
Ăven om filmen vacklar nĂ„got i tempo bĂ€rs den pĂ„ det hela taget upp av ett kompakt manus som navigerar vĂ€ndningar i handlingen med precision. Jag stĂ€ller mig dĂ€remot frĂ„gande till kapitelindelningen, som kĂ€nns som en omotiverad rest av den litterĂ€ra förlagan, och som ger berĂ€ttelsen en konstgjord puls.
Som westernskildring Àr filmen dÀremot rik, inte minst för att Campion har stor omsorg om detaljer och texturer, och precis som i hennes mest hyllade film "Pianot" (1993) vÀvs de vackra landskapsbilderna in pÄ ett meningsfullt sÀtt utan att bli poserande. HÀr finns ocksÄ en direkt blinkning till just "Pianot". Men "The power of the dog" stÄr sannerligen pÄ egna ben, och den bevisar att Campion Àr i högform.