"Nope" Àr Ärets vÀrsta och bÀsta skrÀckfilm

I sin hittills mest pÄkostade film tar sig skrÀckförnyaren Jordan Peele an mÀnsklighetens bottenlösa hunger efter jippon.

I "Nope" försöker syskonen OJ och Em (Daniel Kaluuya och Keke Palmer) fÄnga ett hotfullt himmelsfenomen pÄ film för att tjÀna pengar.

I "Nope" försöker syskonen OJ och Em (Daniel Kaluuya och Keke Palmer) fÄnga ett hotfullt himmelsfenomen pÄ film för att tjÀna pengar.

Foto: Universal Studios

Recension2022-08-17 10:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SkrÀck

Titel: Nope

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea

Regi: Jordan Peele

Speltid: 135 min

Betyg: 5

"Jag slĂ€par dig i smutsen, jag lĂ€mnar dig Ă„t föraktet, stĂ€ller ut dig för allas blickar." Jordan Peele, mannen bakom förra decenniets kanske mest vitala tillskott till skrĂ€ckgenren – "Get out" och "Us" – inleder sin nya sci-fi-vĂ€stern med en illabĂ„dande Bibelvers, signerad profeten Nahum, Gamla testamentets "tröstare". I Peeles tappning fĂ„r hans gĂ„tfulla ord reflektera hur nöjesbranschen livnĂ€r sig pĂ„ att förvandla grymhet till attraktiva och sĂ€ljbara jippon. Regissören sjĂ€lv har som en del av maskineriet vridit och vĂ€nt pĂ„ skrĂ€ckfrosseriparadoxen med skildringar av mĂ€nniskors inre rĂ€dslor och fördomar som fĂ„r alla upptĂ€nkliga monster att blekna. Men i "Nope" stĂ€ller han sig frĂ„gan om inte denna vinkel ocksĂ„ börjar kĂ€nnas rĂ€tt överexploaterad.

Filmen utspelar sig i en ökenlik dal, pĂ„ armslĂ€ngds avstĂ„nd frĂ„n drömmarnas Hollywood. DĂ€r gĂ„r det segt för syskonen OJ och Em (otrolig kemi mellan Daniel Kaluuya och Keke Palmer) att driva en hĂ€stranch efter deras fars död. Liksom grannen Jupe (Steven Yeun) – Kaliforniens svar pĂ„ High Chaparrals Big Bengt – blir de snart fullt upptagna av ett hotfullt himmelsfenomen, och framför allt av dess lukrativa potential.

Medan syskonens ivriga sidekick Angel (Brandon Perea), med ett "har sett och lĂ€st allt pĂ„ nĂ€tet"-tonfall, domderar att UFO numera faktiskt heter UAP (unidentified aerial phenomenon) och att Ă€mnet för all framtid Ă€r sönderfilmat, inleds en utdragen kamp om att fĂ„nga fenomenet pĂ„ bild, med hjĂ€lp av en excentrisk kĂ€ndisfilmfotograf. Och det Ă€r hĂ€r som skrĂ€ckscenerna blir som allra bĂ€st – nĂ€r mardrömmen mer och mer bestĂ„r i att tekniskt försöka förverkliga en filmidĂ© i dagens glupska klickbetevĂ€rld.

Jordan Peeles mest effektiva vapen Ă€r hans humor och hans kĂ€rlek till allt som nĂ„gonsin har hĂ€nt pĂ„ bioduken – frĂ„n den analoga eran till CGI. En uppriktig lĂ€ngtan efter att bĂ„de skapa högkvalitativ underhĂ„llning och göra en hommage till det gamla gardet – hĂ€r sĂ€rskilt till Steven Spielbergs 1970-tasfilmer "NĂ€rkontakt av tredje graden" och "Hajen". Att gemene skrĂ€ckslukare dessutom ges ett hum om Hollywoods lĂ„ngtgĂ„ende exploatering av afroamerikaner och andra marginaliserade grupper, kĂ€nns trösterikt nĂ€r jag har svettat mig igenom Ă„rets hittills vĂ€rsta och bĂ€sta skrĂ€ckfilm.