En ny generation har fĂ„tt syn pĂ„ sin barndom och sina tonĂ„r. Tamagotchis, datorer, internet, MSN Messenger och brĂ€nda skivor â det Ă€r Ă„ttio- och nittiotalisterna, de sĂ„ kallade "millennials", som har fĂ„tt tillrĂ€ckligt med distans till sin barndom för kunna skriva om den. Alla hĂ€ndelser skildras ju som bekant, med vissa undantag, bĂ€st nĂ€r Ă„ren har fĂ„tt gĂ„. "Om nĂ„gon skulle komma förbi" Ă€r dock i en klass för sig â och i viss mening ett undantag. Dels eftersom det Ă€r en nĂ€stan tidlös roman och den första i en trilogi, dels eftersom den kom ut i Danmark redan 2017, dĂ„ Thomas Korsgaard bara var 22 Ă„r. Men den riskerar att drunkna i floden av barndomsskildringar frĂ„n yngre nordiska författare, vilket vore synd och skam.
Ni vet de dĂ€r slitna husen som man Ă„ker förbi pĂ„ landsbygden, med förfallna balkonger och en massa brĂ„te pĂ„ gĂ„rdsplanen â i ett sĂ„dant hus bor tolvĂ„rige Tue med sina syskon, sin spelberoende, deprimerade mamma, sin misslyckade lantbrukare till pappa och en flock hundar. NĂ€r mamman förlorar ett barn och gĂ„rden inte lĂ€ngre bĂ€r sig luras lĂ€saren till att tro att tillvaron börjar rasa, men det Ă€r bara för att det Ă€r dĂ„ som berĂ€ttelsen inleds och lĂ€saren fĂ„r bekanta sig med familjen. I sjĂ€lva verket har den krisat lĂ€nge.
"Om nĂ„gon skulle komma förbi" Ă€r en roman om familj i vid bemĂ€rkelse, om förĂ€ldrar och syskon, men ocksĂ„ om slĂ€kt och vĂ€nner, de som vi har i vĂ„r nĂ€rhet â och om att lĂ€ra sig skilja mellan hjĂ€lpande och stjĂ€lpande mĂ€nniskor i den kretsen. I de flesta fall Ă€r det enkelt; den skitsnackande, egoistiska bidragsfuskaren Ă€r dĂ„lig, medan den rekorderliga farmodern Ă€r bra. Men nĂ€r det gĂ€ller Tues förĂ€ldrar Ă€r det knepigare. Mamman vill mĂ„ bra, men tar inte sin medicin. Pappan sĂ€ger sig Ă€lska sina hundar, men sköter inte om dem. Först tycks man kunna skylla familjens situation pĂ„ pengabrist, men pengarna finns dĂ€r ibland. Inga jĂ€ttesummor, men gott nog till en ny begagnad bil, Ă€ndĂ„ Ă„ker de runt i en krĂ„nglande skrothög. Tues förĂ€ldrar Ă€r vuxna som inte kan ta hand om sig sjĂ€lva, Ă€n mindre om varandra eller sina barn, och det enda som rĂ€ddar dem frĂ„n riktigt svĂ„r misĂ€r Ă€r att andra stĂ€ller upp för dem och alltid har gjort det.
Egentligen Ă€r det en typisk barndomsskildring, episodisk med en större berĂ€ttelsen som fond. Romanen liksom figurerna Ă€r tvehövdad â finstĂ€md och grym, sorglig och humoristisk. Tonen bottnar trots allt elĂ€nde i en vĂ€lkommen lĂ€tthet, vilket gör att lĂ€saren sjĂ€lv mĂ„ste vĂ€lja hur hon ska kĂ€nna. Scenen dĂ„ Tue flyr upp i ett trĂ€d och skiter pĂ„ sin rasande pappa, Ă€r den rolig eller hemsk? Man blir inte riktigt klok pĂ„ Tue och hans handlingar och hyss, men kĂ€nner stark empati för honom. Ibland framstĂ„r han som ett slags smĂ„burlesk Emil i Lönneberga i underklassen, men pĂ„ en modern landsbygd med eternitvillor pĂ„ dekis.
Lika sjĂ€lvklart som paradoxalt gĂ„r tankarna till den franske författaren Ădouard Louis. Tematiken Ă€r densamma â familj, landsbygd, fattigdom, homosexualitet, vĂ„ld â men Thomas Korsgaard skriver inte uttalat sjĂ€lvbiografiskt och hans blick och sprĂ„k Ă€r inte i backspegeln, utan dĂ€r och dĂ„ hos den unge Tue. Korsgaard Ă€r heller inte brutal och anklagande; han Ă€r besviken men förlĂ„tande, vilket vi ofta Ă€r mot vĂ„ra förĂ€ldrar. Han Ă€r sĂ„ pass förlĂ„tande att han Ă€r kĂ€rleksfull, trots att han har all anledning att inte vara det.