Litteratur
Erik Lindman Mata
Pur
Nirstedt/litteratur
Erik Lindman Matas debutbok handlar om en död flickvÀn. Men det hÄlls inne med detaljer kring vad som har skett. Löpsedlar jaget inte vill lÀsa lyser i ögonvrÄn. Lindman Mata skriver: "jag har inte lÀst nÄgra artiklar om dig/ jag vÀgrar".
Det refereras flitigt i boken. Men ett namn som inte stĂ„r med i referenslistan Ă€r Friederike Mayröcker. Ăven om man ser henne tydligt i texten. SĂ€rskilt i grepp som att nĂ„gorlunda konsekvent anvĂ€nda förkortningar och tecken.
Boken Àr stiligt skriven. Men ibland blir det för tydligt vad den vill göra. I rader inspirerade av Paul Celan ("tungors svÀlla/ kan sprÄckla/ arvvara/ kan gÀll/ lys") tycks viljan vara att visa pÄ sprÄkets otillrÀcklighet. SprÄket mÄste böjas och söndras. Falla isÀr i munnen eller pÄ sidan och sÀttas ihop pÄ nytt. Men det görs inte. Pusslet ligger ofÀrdigt. à andra sidan kanske texten mÄste ha nÄgot handfallet över sig för att vara sann.
Erik Lindman Mata skriver ocksÄ med och mot poeten Jacques Roubaud, vars sorgebok "NÄgonting svart" försÀtter att vara aktuell decennium efter decennium. Och precis som hos Roubaud tycker jag det Àr svÄrast att veta vad man ska göra av de erotiska delarna: "jag dröjer/ drar ut/ purt spÀckel/ rinnande/ njuta/ du".
Med det sagt Àr "Pur" den kÀnsligaste och mest vÀlskrivna debut jag har lÀst pÄ lÀnge. Trots att den genljuder av ett otal röster lyckas den hitta och hÄlla fast vid en egen. FÄr den inte nÄgot debutpris sÄ Àr det juryn som det Àr fel pÄ.