Omaka systrar bilar till cancersjuk mamma

Komplicerade familjesituationer resulterar i en vÀlspelad road movie i Lovisa Siréns lÄngfilmsdebut.

Lovisa Siréns lÄngfilmsdebut "Maya Nilo (Laura)" handlar om systrarna Maya (Zhala Zhino Rifat) och Nilo (Bahar Pars) som bilar frÄn Sverige till sin mamma i Portugal.

Lovisa Siréns lÄngfilmsdebut "Maya Nilo (Laura)" handlar om systrarna Maya (Zhala Zhino Rifat) och Nilo (Bahar Pars) som bilar frÄn Sverige till sin mamma i Portugal.

Foto: Sloan Laurits/TriArt

Recension2022-11-03 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Maya Nilo (Laura)

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Bahar Pars, Zhala Zhino Rifat, Nadja Rosenberg

Regi: Lovisa Sirén

Speltid: 97 min

Betyg: 3

Systrarna Maya (artisten Zhala Zhino Rifat) och Nilo (Bahar Pars) har valt tvÄ helt skilda strategier för att klara av livet. Nu mÄr bÄda ÀndÄ dÄligt och har just ingen kontakt med varandra. Vi möter Maya som i knallröd latexkappa gÄr genom ett murrigt Stockholm dÀr rester av pandemin fortfarande mÀrks pÄ enstaka munskydd. Hon slÄr sitt huvud blodigt och söker upp sin syster och berÀttar att deras mor har fÄtt cancer och att de borde hÀlsa pÄ henne. Ett litet problem Àr att Maya Àr pank och att modern bor i Portugal.

Nilo har för mycket som mÄste fixas och vill absolut inte följa med. Hon Àr Àven innerligt trött pÄ sin strulande syster. Dessutom kÀnner hon sig övergiven av modern. Maya "kidnappar" dock bÄde Nilos Volvo och hennes 13-Äriga dotter Laura (Nadja Rosenberg). Den sistnÀmnda följer dock med frivilligt för att trÀffa en internetförÀlskelse i Hamburg. Och Nilo mÄste förstÄs hÀnga pÄ för att ta hem dottern. Efter mÄnga turer Àr sÄ systrarna och Laura pÄ vÀg till Portugal och den sjuka mamman (Susan Taslimi).

Även om i stort sett alla rollerna spelas av sĂ„ kallade nysvenskar Ă€r det inget av den vĂ€ltuggade problematiken som kommer till uttryck hĂ€r. Rollerna kunde ha spelats av vem som helst. Inte heller att det Ă€r just kvinnor i rollerna Ă€r sĂ€rskilt viktigt. BerĂ€ttelsen blir till ett slags roadmovie dĂ€r trion vartefter sĂ„ smĂ„tt försonar sig med varandra och sina liv. Det Ă€r inga direkta sensationer, men Lovisa SirĂ©n lyckas med sina skĂ„despelare hitta en Ă€kthet som berör. Att Bahar Pars och Susan Taslimi kan agera vet vi sedan tidigare. Men Ă€ven nykomlingarna sĂ€tter sina roller helt sjĂ€lvklart.

Hela filmen har ett, jag ska inte sĂ€ga lĂ„gmĂ€lt, för det hettar till ordentligt ibland, tilltal som griper tag, inte minst i dialogerna. Man bryr sig verkligen om de hĂ€r personerna. Och dĂ„ Ă€r det inga direkt lĂ€ttköpta karaktĂ€rer som bjuds. De fĂ„r visa upp sina skröpligheter i all sin nakenhet. Men de Ă€r mĂ€nniskor som gör sĂ„ gott de kan, Ă€ven nĂ€r det blir rena rama dumheterna. Det gĂ€ller Ă€ven den mĂ„ngsidiga mamman. En typ övervintrad hippie som har tagit sin tillflykt till Portugal. Hon har dessutom tagit hand om Mayas son. Det Ă€r mĂ„nga relationer som mĂ„ste plĂ„stras om – men det blir inget daltande.